Emne 4: Flerkulturell kompetanse

  • Emnefakta

    • Emnekode
      AMSFFK4
    • Studieprogram
      Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 4: Flerkulturell kompetanse

4a. Mangfold som ressurs 

4b. Identitet og danning 

4c. Foreldresamarbeid

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om relevante begreper innen arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage, skole og SFO
  • har kunnskap om danningsprosesser og barns identitetsutvikling
  • kan oppdatere sin kunnskap om arbeid med mangfold, språk og flerspråklighet, psykologi, didaktikk og lek ved å blant annet lese relevant fagstoff, søke veiledning hos andre fagpersoner og bruke aktuelle nettsider
  • forstår barnehagen og skolens betydning i arbeid med å fremme mangfold, inkludering og integrering

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om flerkulturelt arbeid knyttet til praktiske problemstillinger i barnehage, skole og SFO
  • kan anvende kunnskap om mangfold som ressurs i møte med foresatte
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet
  • kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere barnehagens og skolens miljø og det enkelte barns behov for nødvendige tiltak

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for språklig, religiøst og kulturelt mangfold som verdi og ressurs i dagens samfunn
  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med barn og foresatte med ulik språklig og kulturell bakgrunn
  • kan bidra i arbeidet som fremmer mangfold og inkludering ut ifra barnegruppenes- og enkeltbarnets behov
  • kan bygge relasjoner gjennom praktisk samarbeid med foresatte, fagfeller på egen arbeidsplass, samt med andre yrkesgrupper i samarbeid om språk, og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
  • kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, bruke og individuelt tilpasse didaktiske arbeidsmetoder, forebyggende og helsefremmende tiltak, språk, læring- og lekaktiviteter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon i barnehage, skole og SFO

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
80 Time(r)
Selvstudie
230 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

4a Mangfold som ressurs

  • Språklig, religiøst og kulturelt mangfold som en naturlig del av hverdagen
  • Anerkjennelse og synliggjøring av mangfold
  • Ressursperspektiv versus problemperspektiv
  • Innlemmingsstrategier Ulike perspektiver på inkludering og integrering
  • Problemstillinger knyttet til stigmatisering og marginalisering
  • Kulturforståelse
  • Relasjonsbygging
  • Kommunikasjon
  • Mangfold som utfordring
  • Planlegging, dokumentasjon og vurdering
  • Aktuelle lover og styringsdokumenter

 

4b. Identitet og danning

  • Identitetsutvikling 0-11 år
  • Danning
  • Demokrati
  • Barns medvirkning
  • Religion og livssyn
  • Menneskesyn
  • Verdier og etikk
  • Holdninger
  • Respekt
  • Barnet som subjekt
  • Planlegging, dokumentasjon og vurdering

4c. Foreldresamarbeid

  • Foreldre som ressurs, foreldremedvirkning og deltakelse
    • Gode dialoger
    • Relasjonsbygging
    • Kommunikasjon
    • Støtte og veiledning
    • Kulturforståelse
    • Ulike oppdragerstiler
    • Tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid
    • Taushetsplikt/opplysningsplikt
    • Bruk av tolk
    • Dilemmaer

 

Pensum

AMSFFK4 Emne 4: Flerkulturell kompetanse