Emne 4: Flerkulturell kompetanse
Emnefakta
- EmnekodeAMSFFK4
 - StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
 - Studiepoeng8
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 4: Flerkulturell kompetanse
4a. Mangfold som ressurs
4b. Identitet og danning
4c. Foreldresamarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante begreper innen arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage, skole og SFO
 - har kunnskap om danningsprosesser og barns identitetsutvikling
 - kan oppdatere sin kunnskap om arbeid med mangfold, språk og flerspråklighet, psykologi, didaktikk og lek ved å blant annet lese relevant fagstoff, søke veiledning hos andre fagpersoner og bruke aktuelle nettsider
 - forstår barnehagen og skolens betydning i arbeid med å fremme mangfold, inkludering og integrering
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om flerkulturelt arbeid knyttet til praktiske problemstillinger i barnehage, skole og SFO
 - kan anvende kunnskap om mangfold som ressurs i møte med foresatte
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet
 - kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere barnehagens og skolens miljø og det enkelte barns behov for nødvendige tiltak
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for språklig, religiøst og kulturelt mangfold som verdi og ressurs i dagens samfunn
 - har utviklet en etisk grunnholdning i møte med barn og foresatte med ulik språklig og kulturell bakgrunn
 - kan bidra i arbeidet som fremmer mangfold og inkludering ut ifra barnegruppenes- og enkeltbarnets behov
 - kan bygge relasjoner gjennom praktisk samarbeid med foresatte, fagfeller på egen arbeidsplass, samt med andre yrkesgrupper i samarbeid om språk, og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
 - kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, bruke og individuelt tilpasse didaktiske arbeidsmetoder, forebyggende og helsefremmende tiltak, språk, læring- og lekaktiviteter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon i barnehage, skole og SFO
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 80 Time(r)  |  
Selvstudie  | 230 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a Mangfold som ressurs
- Språklig, religiøst og kulturelt mangfold som en naturlig del av hverdagen
 - Anerkjennelse og synliggjøring av mangfold
 - Ressursperspektiv versus problemperspektiv
 - Innlemmingsstrategier Ulike perspektiver på inkludering og integrering
 - Problemstillinger knyttet til stigmatisering og marginalisering
 - Kulturforståelse
 - Relasjonsbygging
 - Kommunikasjon
 - Mangfold som utfordring
 - Planlegging, dokumentasjon og vurdering
 - Aktuelle lover og styringsdokumenter
 
4b. Identitet og danning
- Identitetsutvikling 0-11 år
 - Danning
 - Demokrati
 - Barns medvirkning
 - Religion og livssyn
 - Menneskesyn
 - Verdier og etikk
 - Holdninger
 - Respekt
 - Barnet som subjekt
 - Planlegging, dokumentasjon og vurdering
 
4c. Foreldresamarbeid
- Foreldre som ressurs, foreldremedvirkning og deltakelse 
- Gode dialoger
 - Relasjonsbygging
 - Kommunikasjon
 - Støtte og veiledning
 - Kulturforståelse
 - Ulike oppdragerstiler
 - Tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid
 - Taushetsplikt/opplysningsplikt
 - Bruk av tolk
 - Dilemmaer
 
 
