Emne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet
Emnefakta
- EmnekodeAMSFFK3
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
- Studiepoeng12
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet
3a. Språktilegnelse
3b. Språkstimulering
3c. Samarbeid med pedagogisk ansvarlig: Planlegging, dokumentasjon og vurdering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språk, språklige forsinkelser, språkvansker og flerspråklig utvikling for barn 0-11 år
- har kunnskap om ulike former for språkstimulering og systematisk språkarbeid i barnehage, skole og SFO
- har kunnskap om ulike verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av lek, læring og trivsel og hvordan disse kan understøtte læringsarbeidet
- har kunnskap om ulike instanser innen oppvekstsektoren som har kompetanse på språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid i barnehagen, og har kjennskap til organiseringen av disse
- har innsikt i relevante lover, styringsdokumenter og veiledningsmateriell for arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage, skole og SFO
- kan oppdatere sin kunnskap om arbeid med mangfold, språk og flerspråklighet, psykologi, didaktikk og lek ved å blant annet lese relevant fagstoff, søke veiledning hos andre fagpersoner og bruke aktuelle nettsider
- forstår betydningen av å legge til rette for samarbeid med foresatte og har kunnskap om hvorfor dette er viktig for barnets trivsel og helhetlige utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om språklig- og flerspråklig utvikling i systematisk språk – og begrepsstimulering i barnehage, skole og SFO
- kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig anvende verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av språkarbeid i barnehage, skole og SFO
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet i møte med barn
- kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig kartlegge språkmiljøet, identifisere områder for forbedring og iverksette relevante tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan barn tilegner seg ett eller flere språk i samspill med omgivelsene
- har forståelse for flerspråklighet som ressurs og synligjøre dette
- har utviklet en etisk grunnholdning i møte med barn og foresatte med ulik språklig og kulturell bakgrunn
- kan bygge relasjoner gjennom praktisk samarbeid med foresatte, fagfeller på egen arbeidsplass, samt med andre yrkesgrupper i samarbeid om språk, og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
- kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, bruke og individuelt tilpasse didaktiske arbeidsmetoder, forebyggende og helsefremmende tiltak, språk, læring- og lekaktiviteter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon i barnehage, skole og SFO
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 88 Time(r) |
Selvstudie | 150 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |