Emne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet
Emnefakta
- EmnekodeAMSFFK3
 - StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
 - Studiepoeng12
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet
3a. Språktilegnelse
3b. Språkstimulering
3c. Samarbeid med pedagogisk ansvarlig: Planlegging, dokumentasjon og vurdering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språk, språklige forsinkelser, språkvansker og flerspråklig utvikling for barn 0-11 år
 - har kunnskap om ulike former for språkstimulering og systematisk språkarbeid i barnehage, skole og SFO
 - har kunnskap om ulike verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av lek, læring og trivsel og hvordan disse kan understøtte læringsarbeidet
 - har kunnskap om ulike instanser innen oppvekstsektoren som har kompetanse på språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid i barnehagen, og har kjennskap til organiseringen av disse
 - har innsikt i relevante lover, styringsdokumenter og veiledningsmateriell for arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage, skole og SFO
 - kan oppdatere sin kunnskap om arbeid med mangfold, språk og flerspråklighet, psykologi, didaktikk og lek ved å blant annet lese relevant fagstoff, søke veiledning hos andre fagpersoner og bruke aktuelle nettsider
 - forstår betydningen av å legge til rette for samarbeid med foresatte og har kunnskap om hvorfor dette er viktig for barnets trivsel og helhetlige utvikling
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om språklig- og flerspråklig utvikling i systematisk språk – og begrepsstimulering i barnehage, skole og SFO
 - kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig anvende verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av språkarbeid i barnehage, skole og SFO
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet i møte med barn
 - kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig kartlegge språkmiljøet, identifisere områder for forbedring og iverksette relevante tiltak
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan barn tilegner seg ett eller flere språk i samspill med omgivelsene
 - har forståelse for flerspråklighet som ressurs og synligjøre dette
 - har utviklet en etisk grunnholdning i møte med barn og foresatte med ulik språklig og kulturell bakgrunn
 - kan bygge relasjoner gjennom praktisk samarbeid med foresatte, fagfeller på egen arbeidsplass, samt med andre yrkesgrupper i samarbeid om språk, og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
 - kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, bruke og individuelt tilpasse didaktiske arbeidsmetoder, forebyggende og helsefremmende tiltak, språk, læring- og lekaktiviteter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon i barnehage, skole og SFO
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 88 Time(r)  |  
Selvstudie  | 150 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Språktilegnelse
- Språkutvikling 0-11 år
 - Flerspråklig utvikling
 - Teoretiske perspektiver på språklig- og flerspråklig utvikling
 - Språkets komponenter, innhold, form og bruk
 - Forsinket språkutvikling og språkvansker
 - Personalets rolle
 
3b. Språkstimulering
- Systematisk språkarbeid
 - Helhetlig språkstimulering gjennom arbeid med fagområdene
 - Samtale i naturlige situasjoner
 - Støtte barnets morsmål
 - Fremme norskspråklig kompetanse
 - Bruk av konkreter og ulike verktøy for språkstimulering
 - Språkgrupper
 - Ord- og begrepslæring
 - Språk i barns lek
 - Å lese med barn
 - Personalets rolle
 - Foreldresamarbeid
 - Barns medvirkning
 
3c. Samarbeid med pedagogisk ansvarlig: Planlegging, dokumentasjon og vurdering
- Planlegging av systematisk språkarbeid 
- Hverdagsaktiviteter
 - Organiserte grupper
 
 - Dokumentasjon og vurdering av språkmiljø 
- Observasjon og kartlegging
 
 - Dokumentasjon og vurdering av enkeltbarns språk 
- Observasjon, kartlegging og vurdering av norskspråklig utvikling
 - Observasjon, kartlegging og vurdering av flerspråklig utvikling
 
 - Foreldresamarbeid
 - Bruk av tolk
 - Barns medvirkning
 - Aktuelle lover og styringsdokumenter 
- Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, temahefter og veiledere
 - Lov om barnehager
 - Andre aktuelle styringsdokumenter
 
 
