Emne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet

  • Emnefakta

    • Emnekode
      AMSFFK3
    • Studieprogram
      Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet

3a. Språktilegnelse 

3b. Språkstimulering 

3c. Samarbeid med pedagogisk ansvarlig: Planlegging, dokumentasjon og vurdering

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språk, språklige forsinkelser, språkvansker og flerspråklig utvikling for barn 0-11 år
  • har kunnskap om ulike former for språkstimulering og systematisk språkarbeid i barnehage, skole og SFO
  • har kunnskap om ulike verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av lek, læring og trivsel og hvordan disse kan understøtte læringsarbeidet
  • har kunnskap om ulike instanser innen oppvekstsektoren som har kompetanse på språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid i barnehagen, og har kjennskap til organiseringen av disse
  • har innsikt i relevante lover, styringsdokumenter og veiledningsmateriell for arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage, skole og SFO
  • kan oppdatere sin kunnskap om arbeid med mangfold, språk og flerspråklighet, psykologi, didaktikk og lek ved å blant annet lese relevant fagstoff, søke veiledning hos andre fagpersoner og bruke aktuelle nettsider
  • forstår betydningen av å legge til rette for samarbeid med foresatte og har kunnskap om hvorfor dette er viktig for barnets trivsel og helhetlige utvikling

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om språklig- og flerspråklig utvikling i systematisk språk – og begrepsstimulering i barnehage, skole og SFO
  • kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig anvende verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av språkarbeid i barnehage, skole og SFO
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet i møte med barn
  • kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig kartlegge språkmiljøet, identifisere områder for forbedring og iverksette relevante tiltak

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan barn tilegner seg ett eller flere språk i samspill med omgivelsene
  • har forståelse for flerspråklighet som ressurs og synligjøre dette
  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med barn og foresatte med ulik språklig og kulturell bakgrunn
  • kan bygge relasjoner gjennom praktisk samarbeid med foresatte, fagfeller på egen arbeidsplass, samt med andre yrkesgrupper i samarbeid om språk, og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
  • kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, bruke og individuelt tilpasse didaktiske arbeidsmetoder, forebyggende og helsefremmende tiltak, språk, læring- og lekaktiviteter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon i barnehage, skole og SFO

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
88 Time(r)
Selvstudie
150 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

AMSFFK3 Emne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet