Emne 2: Pedagogikk og didaktikk
Emnefakta
- EmnekodeAMSFFK2
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Pedagogikk og didaktikk
2a. Pedagogikk
2b. Didaktikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori og hvordan legge til rette for læring, danningsprosesser og utvikling på ulike alderstrinn og med variasjon i utviklingsforløp
- har kunnskap om ulike verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av lek, læring og trivsel og hvordan disse kan understøtte læringsarbeidet
- har kunnskap om betydningen av motivasjon, sosial kompetanse og danningsprosesser for barns trivsel og helhetlige utvikling i et livsløpsperspektiv
- kan oppdatere sin kunnskap om språkets betydning for barns trivsel og helhetlige utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om pedagogikk, didaktikk og kommunikasjon for å imøtekomme praktiske og teoretiske problemstillinger i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid i barnehage, skole og SFO
- kan anvende verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering i gjennomføringen av lek, læring og trivsel i barnehage, skole og SFO
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet
- kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere barnets læringsmiljø og det enkelte barns behov for nødvendige tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hva som kjennetegner barn på ulike alderstrinn og identifiserer det enkelte barns læring, utvikling og behov
- kan bygge relasjoner gjennom praktisk samarbeid med foresatte, fagfeller på egen arbeidsplass, samt med andre yrkesgrupper i samarbeid om språk og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
- kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, bruke og individuelt tilpasse didaktiske arbeidsmetoder, forebyggende og helsefremmende tiltak, språk, læring- og lekaktiviteter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon i barnehage, skole og SFO
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Selvstudie | 150 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |