Emne 2: Pedagogikk og didaktikk

  • Emnefakta

    • Emnekode
      AMSFFK2
    • Studieprogram
      Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 2: Pedagogikk og didaktikk

2a. Pedagogikk 

2b. Didaktikk

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori og hvordan legge til rette for læring, danningsprosesser og utvikling på ulike alderstrinn og med variasjon i utviklingsforløp
  • har kunnskap om ulike verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av lek, læring og trivsel og hvordan disse kan understøtte læringsarbeidet
  • har kunnskap om betydningen av motivasjon, sosial kompetanse og danningsprosesser for barns trivsel og helhetlige utvikling i et livsløpsperspektiv
  • kan oppdatere sin kunnskap om språkets betydning for barns trivsel og helhetlige utvikling

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om pedagogikk, didaktikk og kommunikasjon for å imøtekomme praktiske og teoretiske problemstillinger i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid i barnehage, skole og SFO
  • kan anvende verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering i gjennomføringen av lek, læring og trivsel i barnehage, skole og SFO
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet
  • kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere barnets læringsmiljø og det enkelte barns behov for nødvendige tiltak

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hva som kjennetegner barn på ulike alderstrinn og identifiserer det enkelte barns læring, utvikling og behov
  • kan bygge relasjoner gjennom praktisk samarbeid med foresatte, fagfeller på egen arbeidsplass, samt med andre yrkesgrupper i samarbeid om språk og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
  • kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, bruke og individuelt tilpasse didaktiske arbeidsmetoder, forebyggende og helsefremmende tiltak, språk, læring- og lekaktiviteter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon i barnehage, skole og SFO

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Selvstudie
150 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

AMSFFK2 Emne 2: Pedagogikk og didaktikk