Emne 2: Pedagogikk og didaktikk
Emnefakta
- EmnekodeAMSFFK2
 - StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
 - Studiepoeng10
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Pedagogikk og didaktikk
2a. Pedagogikk
2b. Didaktikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori og hvordan legge til rette for læring, danningsprosesser og utvikling på ulike alderstrinn og med variasjon i utviklingsforløp
 - har kunnskap om ulike verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av lek, læring og trivsel og hvordan disse kan understøtte læringsarbeidet
 - har kunnskap om betydningen av motivasjon, sosial kompetanse og danningsprosesser for barns trivsel og helhetlige utvikling i et livsløpsperspektiv
 - kan oppdatere sin kunnskap om språkets betydning for barns trivsel og helhetlige utvikling
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om pedagogikk, didaktikk og kommunikasjon for å imøtekomme praktiske og teoretiske problemstillinger i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid i barnehage, skole og SFO
 - kan anvende verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering i gjennomføringen av lek, læring og trivsel i barnehage, skole og SFO
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet
 - kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere barnets læringsmiljø og det enkelte barns behov for nødvendige tiltak
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hva som kjennetegner barn på ulike alderstrinn og identifiserer det enkelte barns læring, utvikling og behov
 - kan bygge relasjoner gjennom praktisk samarbeid med foresatte, fagfeller på egen arbeidsplass, samt med andre yrkesgrupper i samarbeid om språk og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
 - kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, bruke og individuelt tilpasse didaktiske arbeidsmetoder, forebyggende og helsefremmende tiltak, språk, læring- og lekaktiviteter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon i barnehage, skole og SFO
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 60 Time(r)  |  
Selvstudie  | 150 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. Pedagogikk
- Læring og læringspsykologi -Læringsteorier
 - Språk og begrepsutvikling
 - Leke- og læringsprosesser
 - Utviklingspsykologi - Utviklingsteorier
 - Motivasjons- og mestringsteorier
 - Utvikling av sosial kompetanse
 - Danningsprosesser
 - Relasjonsbygging mellom barn og voksne
 - Endrings og utviklingskompetanse
 - Tilpasset tilrettelegging for læring og utvikling
 
2b. Didaktikk
- Undervisnings- og opplæringsmetoder/Planlegging, dokumentasjon og vurdering
 - Observasjon, kartlegging og dokumentasjon
 - IKT som pedagogisk verktøy, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
 
