Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i oppvekstfag
Emnefakta
- EmnekodeAMSFFK1
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Sosiologi og psykologi
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gruppepsykologi og nettverksteori, ulike kommunikasjons- og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteorier, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling rettet inn mot språk og flerkulturell forståelse i arbeid med barn i barnehage, skole og SFO
- har innsikt i opplæringsloven, barnehageloven og rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, samt regelverk for HMS og internkontroll
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsformer og sin samhandlingskompetanse i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en kan møte i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage, skole og SFO
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudie | 170 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Aktiv læring
- IKT
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
- Oppvekstfagenes historie og utvikling
- Teorier og begreper i oppvekstfagene
- Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
- Bærekraftig utvikling
1c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Verdier, normer og livssyn
- Etisk teori og refleksjonsmodeller
- Etiske problemstillinger og dilemmaer
- Menneskerettighetene
- Yrkesetikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- IKT som kommunikasjonsverktøy
- Samhandlingsteori
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
- Veiledningsteori og veiledning
- Barn, unge og familiens medvirkning
1e. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
- Gruppepsykologi og nettverksteori
- Roller, makt og avmakt
- Læringspsykologi
- Utviklingsteorier
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Barn og unge i krise og sorg
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, føringer og prioriteringer
- Levekår, folkehelse og livsmestring
- Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt
- Oppvekstsektoren /barnehagesektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
- Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll
- Demokrati og medborgerskap