Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i oppvekstfag

  • Emnefakta

    • Emnekode
      AMSFFK1
    • Studieprogram
      Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet 

1b. Oppvekstfagene i samfunnet 

1c. Etikk 

1d. Kommunikasjon og samhandling 

1e. Sosiologi og psykologi 

1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gruppepsykologi og nettverksteori, ulike kommunikasjons- og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteorier, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling rettet inn mot språk og flerkulturell forståelse i arbeid med barn i barnehage, skole og SFO
  • har innsikt i opplæringsloven, barnehageloven og rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, samt regelverk for HMS og internkontroll

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kommunikasjonsformer og sin samhandlingskompetanse i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en kan møte i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage, skole og SFO

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Selvstudie
170 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • IKT

 

1b. Oppvekstfagene i samfunnet

  • Oppvekstfagenes historie og utvikling
  • Teorier og begreper i oppvekstfagene
  • Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
  • Bærekraftig utvikling

 

1c. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier, normer og livssyn
  • Etisk teori og refleksjonsmodeller
  • Etiske problemstillinger og dilemmaer
  • Menneskerettighetene
  • Yrkesetikk

 

1d. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • IKT som kommunikasjonsverktøy
  • Samhandlingsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning
  • Barn, unge og familiens medvirkning

 

1e. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
  • Roller, makt og avmakt
  • Læringspsykologi
  • Utviklingsteorier
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Barn og unge i krise og sorg

 

1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, føringer og prioriteringer
  • Levekår, folkehelse og livsmestring
  • Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt
  • Oppvekstsektoren /barnehagesektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
  • Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll
  • Demokrati og medborgerskap

 

Pensum

AMSFFK1 Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i oppvekstfag

Program som bruker emnet