Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i oppvekstfag
Emnefakta
- EmnekodeAMSFFK1
 - StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
 - Studiepoeng14
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Sosiologi og psykologi
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gruppepsykologi og nettverksteori, ulike kommunikasjons- og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteorier, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling rettet inn mot språk og flerkulturell forståelse i arbeid med barn i barnehage, skole og SFO
 - har innsikt i opplæringsloven, barnehageloven og rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, samt regelverk for HMS og internkontroll
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsformer og sin samhandlingskompetanse i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en kan møte i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage, skole og SFO
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Selvstudie  | 170 Time(r)  |  
Lærerstyrt undervisning  | 72 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
 - Prosjekt- og utviklingsarbeid
 - Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - Refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Aktiv læring
 - IKT
 
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
- Oppvekstfagenes historie og utvikling
 - Teorier og begreper i oppvekstfagene
 - Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
 - Bærekraftig utvikling
 
1c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
 - Verdier, normer og livssyn
 - Etisk teori og refleksjonsmodeller
 - Etiske problemstillinger og dilemmaer
 - Menneskerettighetene
 - Yrkesetikk
 
1d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
 - IKT som kommunikasjonsverktøy
 - Samhandlingsteori
 - Konflikthåndtering
 - Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
 - Relasjonskompetanse
 - Veiledningsteori og veiledning
 - Barn, unge og familiens medvirkning
 
1e. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
 - Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
 - Gruppepsykologi og nettverksteori
 - Roller, makt og avmakt
 - Læringspsykologi
 - Utviklingsteorier
 - Emosjoner, behov og motivasjon
 - Barn og unge i krise og sorg
 
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, føringer og prioriteringer
 - Levekår, folkehelse og livsmestring
 - Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt
 - Oppvekstsektoren /barnehagesektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
 - Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll
 - Demokrati og medborgerskap
 
