AG3XXX Guiderollen

  • Emnefakta

    • Emnekode
      AG3XXX
    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Mat og reiseliv
    • Studieprogram
      Adventure guide
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Oppdal
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      oyskv@feide.trondelagfylke.no, ingno@feide.trondelagfylke.no

Introduksjon

Emnet er gjennomgående i studiet. Emnet er satt sammen av to fagområder; ledelse og kommunikasjon, samt gruppepsykologi.

Guidens evne til å formidle kunnskap og opplevelser avgjør i hvilken grad han eller hun kan forståes som profesjonell. Emnet vil gi studenten kunnskap og innsikt relevant for opplevelsesnæringene, og naturbaserte aktiviteter spesielt. Studenten vil utvikle ferdigheter og generell kompetanse innen ledelse og kommunikasjon for anvendelse under ledelse av turer og aktiviteter i naturen. 

Emnet inneholder to hovedbolker som det arbeides med parallelt med: 

1. Gruppepsykologi, arketyper og personlighetstyper, samt

 relasjonell kunnskap

2. Ledelse, kommunikasjon, konflikthåndtering og vertskapsrollen

Emnet vil gi studenten en bevissthet om komplekst lederskap i førstelinjen i opplevelsesnæringen, med skiftende oppdragsgivere, turer, gjester og årstider. En tilnærming til yrkesrollen er å definere fem roller for guiden; lederen, underviseren/veilederen, verten, representanten for bedriften og praktikeren. Den profesjonelle guiden skaper de sterkeste båndene til gjester/turister, og gjennom å veksle mellom ulike roller skapes det multidimensjonale opplevelser.

 

Bevissthet om opplevelsen av seg selv og andre, og personlig verdiorientering, yrkesetikk og bevissthet om holdninger er sentrale deler av emnet. Praktiske øvinger i iscenesettelse og dramaturgi inngår som en del av emnet. Personlighetstyper, gruppeprosesser og gruppers ulike faser er vesentlige tema som belyses. Emnet inneholder bevisstgjøring om og forståelse av konflikter, samt verktøy for konflikthåndtering. 

Undervisningen og læringsaktivitetene, sammen med studentenes eget arbeid, legger til rette for bevissthet om god kommunikasjon og bruk av engelsk og andre fremmedspråk som grunnlag for god dialog i møter mellom mennesker, samt bidra til personlig vekst og dannelse. 

Forkunnskapskrav

Ingen spesielle

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne har/kan studenten  

  • har kunnskap om ledelse, kommunikasjon og relasjonsbygging anvendt i guideyrket
  • har kunnskap om naturbasert turisme som verdiskaper
  • har innsikt i gruppepsykologi, gruppedynamikk og konflikthåndtering
  • kan benytte erfaringene fra rollen som leder på turer med fokus på egen utvikling.

Ferdigheter

Etter fullført emne har/kan studenten  

  • kan begrunne valg av type ledelse for turprogram
  • reflektere over alternativer for naturguiding ut fra naturgitte forutsetninger for grupper med ulik kulturbakgrunn
  • kan justere ledelse av ferdselsformer, aktiviteter eller turer ut fra skiftende forutsetninger
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse i henhold til gjeldende lover, forskrifter og normer

Generell kompetanse

Etter fullført emne har/kan studenten  

  • kan planlegge aktiviteter og turprogram ut fra innsikt i gjesters / turisters og eget kompetansenivå og natur- og kulturgitte forutsetninger 
  • kan skape samhandling i deltakergrupper med ulike fysiske forutsetninger og kulturbakgrunn
  • improvisere og ta grep for endring av turer og aktiviteter underveis
  • kan vurdere gjeldende lover, forskrifter og etiske krav i yrkesrollen som guide
  • kan evaluere egen praksis anvendt for god organisasjonsutvikling

Arbeidskrav

Egenstudier og prosjektoppgaver skal leveres via fagskolens læringsplattform innen gitte frister. Hvert semester avsluttes med vurdering av kunnskap og ferdigheter gjennom mappevurdering. 

For å gå opp til eksamen kreves en tilstedeværelse i minst 80 % av undervisningen.  I tillegg må minst to innleveringer/prosjektarbeid/presentasjoner være gjennomført, vurdert og godkjent av faglærer. 

Ved skriftlige innleveringer skal det brukes standard forside med en erklæring på at arbeidet er egenprodusert.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Refleksjonsnotat
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav
Presentasjon
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav

Vurdering

Eksamen i emnet består av tre deler:

Del 1: Et individuelt skriftlig arbeid; som innbefatter utvikling av et turkonsept for en guidet tur med en gruppe på 5-7 personer, og en plan for gjennomføring av turkonseptet. I det skriftlige arbeidet vurderes studenten i henhold til aspekter knyttet opp mot formidling og ledelse. Vektes 30 %.

Del 2: En individuell praktisk metodisk del; der studenten gjennomfører en nærmere bestemt del av turkonseptet fra Del 1. I den praktiske prøvingen inntar studenten rollen som "guide" og en gruppe på 5 – 7 personer rollen som "turister". I studentens praktiske prøving vurderes studenten i henhold til aspekter knyttet opp mot formidling og ledelse. Vektes 30 %.

Del 3: En individuell muntlig høring; som tar utgangspunkt i del 1 og 2. Vektes 40 %.

Eksamen i emnet er samkjørt i tid og rom med eksamen i AG1 Naturmiljø og aktivitet og AG2 Miljø og sikkerhet.  Eksamen gjennomføres 2. semester som avslutning på studiet.

Fagskolen kan bestemme hvilke ferdselsformer og geografiske områder som er mulig å benytte i eksamen. Dette på grunn av praktiske og værmessige forhold.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Mappevurdering
A-F
Individuell

Pensum

AG3XXX Guiderollen

Program som bruker emnet

  • Adventure guide