AG2XXX Miljø og sikkerhet
Emnefakta
- EmnekodeAG2XXX
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeMat og reiseliv
- StudieprogramAdventure guide
- Studiepoeng20
- StudiestedOppdal
- Start2025 Høst
- Emneansvarligoyskv@feide.trondelagfylke.no, ingno@feide.trondelagfylke.no
Introduksjon
Emnet går over 1. og 2.semester. Planlegging og undervisning i emnet gjøres i tett samarbeid med faglærere for emnene AG1 Naturmiljø og aktivitet, slik at relevante tema kan samkjøres, men med ulikt fokus og læringsaktivitet, samt vurderingsordning.
Emnet skal fremme kunnskap og erfaringer om hvordan ferdsel og bruk av natur kan organiseres på måter som ivaretar turdeltakeres helse og sikkerhet, samt bærekraftig bruk av lokal og regional natur og områder.
I emnet introduseres ulike modeller for risikohåndtering knyttet til et utvalg av ferdselsformer i naturtyper som; mellomalpine fjell sommer og vinter, blåis og snødekket isbre, skog og barmark, elv, elvesletter og små og mellomstore vann. Sentralt i studentenes læringsarbeid ligger det å knytte teori og praksis sammen for å skape en forståelse av hvordan elementer som; endringer i terreng/farvann, vær- og føreforhold, gruppens deltakere og det utstyret som er med på tur, samspiller og virker inn på sikkerheten. I emnet inngår kunnskaper om hvordan utarbeide risikoanalyser for turer i de valgte naturmiljøene.
I undervisningen av ulike friluftslivsaktiviteter og ferdselsformer, vil kompetansestandarder knyttet til sikker ferdsel og aktivitet, utarbeidet av feltets «allment aksepterte institusjoner», inkluderes.
Emnet skal gi til å kompetanse om anvendelse av lover, regelverk og etikk knyttet til reiselivsnæringen, med fokus på verdier gjeldende for bærekraftig naturbasert reiseliv og økoturisme.
I undervisningen av ulike friluftslivsaktiviteter og ferdselsformer, vil kompetansestandarder knyttet til sikker ferdsel og aktivitet, utarbeidet av feltets «allment aksepterte institusjoner»
Forkunnskapskrav
Eleven må være svømmedyktig og i stand til å bære egen sekk/utrustning på turer.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om sikker ferdsel i forhold til; blåis, bre og «brelære»,snøskred, veivalg i bratt terreng,7 i skog og på barmark, veivalg og sikring på blåis og snødekket isbre, veivalg med sykkel og ski, veivalg med kajakk/flåte i vassdrag, elv og på vann.
• Innsikt i og kunnskap om hvordan endringer i terreng/farvann, vær- og føreforhold, gruppens deltakere og utstyret som er med på tur, samspiller og virker inn på sikkerhet underveis.
• Kunnskap om utarbeidelse av en risikoanalyse i forkant av turer; i alpine fjell sommer og vinter, på blåis og snødekket bre, i vassdrag med kajakk/flåte på flatt og strømmende vann, i skog og på barmark.
• Kunnskap om hvordan redning kan utøves i forbindelse med; fall- og skredulykker på ski-, fot- og sykkelturer i alpine fjell sommer og vinter, fall i bresprekk på blåis og snødekket bre, kantring med kajakk/flåte i eksponert farvann med skadet person, kantring med kajakk/flåte i flatt og strømmende vann med skadet person
• Kunnskap om hvordan man rapporterer og evaluerer sikkerhetsarbeid i etterkant av turer.
• Kunnskap om sentrale modeller for risikohåndtering, i forkant, underveis og i etterkant av turer. (Stjernesystemet til Norges Padleforbund og Werner Munters 3x3 modell.)
• Kunnskap om prinsipper for førstehjelp, i tråd med standard gitt gjennom Røde Kors grunnkurs førstehjelp.
• Innsikt i rettigheter og plikter som etter lovverket pålegges ved ferdsel og bruk av natur, kulturminner og kulturområder.
• Kunnskap om de lovpålagte plikter en guide har i forhold til å sørge for egen og andres sikkerhet på guidete turer.
• Kunnskap om de lover og regelverk som opplevelsesbedrifter er pålagt å følge i arbeidet med å utvikle bedriftens HMS-planer.
• Kunnskap om hvordan man lager en intern HMS-plan for en opplevelsesbedrifts turprodukter.
• Innsikt i hvordan tekniske hjelpemidler som; GPS, satellitt-telefoner, mobiltelefoner, nødpeilesendere og sender og mottakerutstyr kan bidra til økt sikkerhet på turer.
• Kunnskap og forståelse for de sikkerhetsaspekter som gjelder i skianlegg.
• Kunnskap om hvordan en kan drive livreddende førstehjelp under krevende forhold på turer.
• Kjenne til hvordan den organiserte redningstjenesten til sjøs og på land fungerer og er organisert.
Ferdigheter
Anvende sentrale modeller for område/farvann-vurdering, forholdsvurdering, deltakervurdering og utstyrsjekk, i arbeidet med planlegging og gjennomføring av egne turer eller turer der studenten inngår som selvstendig deltaker i gruppen.
• Ivareta egen og gruppers sikkerhet på mellomalpine fjellturer sommer og vinter, på sykkelturer, på kajakk/flåteturer på strykende elv og store vann.
• Lede og gjennomføre redningsarbeid i forbindelse med; fall- og skredulykker på ski- og fotturer i alpine fjell sommer og vinter, fall i bresprekk på blåis, sykkelulykker og kantring med kajakk/flåte på strømmende og flatt vann.
• Anvende tekniske hjelpemidler som GPS, satellitt-telefoner, mobiltelefoner, nødpeilesendere og sender og mottakerutstyr i forbindelse med ulykker.
• Sette opp en ROS-analyse for en turgruppe hvor studenten inngår som selvstendig deltaker blant likemenn.
• Planlegge og gjennomføre turer i tråd med lover og regler for bruk, ferdsel og opphold i norsk natur.
• Planlegge og gjennomføre turer i tråd de lover og lokale forskrifter som regulerer bruk og ferdsel knyttet til kulturminner og kulturminneområder.
• Lede og drive livreddende førstehjelp under krevende forhold på turer.
• Utarbeide intern-HMS for en opplevelsesbedrifts turprodukter, i tråd med gjeldende lover og regelverk.
Generell kompetanse
Evner studenten å reflektere kritisk over egne kunnskaper og ferdigheter, og ut fra dette velge turer, grupper, områder og forhold etter egen og deltakeres evne.
• Er studenten i stand til å vurdere eget sikkerhetsarbeid i etterkant av turer, og til å gjøre justeringer og endringer i planer som kan bidra til å øke sikkerheten på kommende turer.
• Er studenten i stand til å bidra i utvikling av bedrifters rutiner for sikkerhetsvurderinger og ivaretakelse av naturmiljø.
• Er studenten i stand til å reflektere over hvordan egen og opplevelsesbedrifters turaktivitet virker inn på naturmiljø
Læringsaktiviteter
Undervisningen skjer gjennom forelesninger, gruppearbeid, casestudier, rollespill, refleksjon, analyse, studentfremlegg og feltturer ut i naturmiljø som; skjermet farvann på kysten, mellomalpine fjell sommer og vinter, blåis og snødekket isbre, skog, elv og elvesletter og små og mellomstore vann.
Undervisningen legger stor vekt på studentaktive læringsformer, der studentene involveres i planlegging, gjennomføring og evaluering av alle turer. Studentene skal blant annet gjennomføre fire egenturer av varierende varighet, i grupper på 4-6 studenter. Valg av område/farvann gjøres av ansvarlig faglærer.
Etter egenturer skal studentene analysere forholdet mellom planlagt tur og faktisk gjennomført tur, og levere en vurdering, «etter-tur-vurdering», der de reflekterer over styrker og svakheter ved HMS-planen for turen. Det vil bli gitt veiledning på alle HMS-planene for egentur, og tilbakemelding på «etter-tur-vurderingene».
Arbeidsinnsats
Emnet er på 20 studiepoeng med til sammen 528 arbeidstimer inkludert eksamen:
Arbeidskrav
Alle skriftlige innleveringer skal leveres via fagskolens læringsplattform innen gitte frister. Ved skriftlige innleveringer skal det brukes standard forside med en erklæring på at arbeidet er egenprodusert.
Studentene skal i forkant av egenturer levere en skriftlig plan med ROS-analyse av turene, samt hvordan turene skal ivareta ulike lovverks krav om bærekraftig natur og kulturbruk, samt HMS-plan for egentur. Alle HMS-planer for egenturer skal godkjennes av ansvarlig faglærer før studentene kan få reise på egentur.
Studentene skal i etterkant av praksis levere to rapporter; en rapport hvor det gjøres en evaluering av en praksisbedrifts intern-HMS, og en rapport hvor det gjøres en HMS-vurdering av en av praksisbedriftenes turprodukter. Begge rapporter skal være godkjente før man kan gå opp til eksamen.
Det er krav om 100 % tilstedeværelse og konstruktiv deltakelse på feltbaserte turer og egenturer, samt 80 % tilstedeværelse på campusbasert undervisning. I tilfeller der studentene kan vise til akseptabel grunn for fravær, eksempelvis sykdom eller alvorlige hendelser i nær familie, vil fagskolen forsøke å legge til rette for at studenten kan få tatt igjen tapt undervisning, så langt det lar seg praktisk gjøre.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Feltbaserte turer | Praktiske øvelse | Arbeidskrav | krav om 100% tilstedeværelse på turer |
Rapport fra praksis | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
HMS vurdering i praksis | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav |
Vurdering
Praktisk metodisk eksamen der studenten planlegger og gjennomfører en tur med en gruppe på 5 – 7 personer, faglærer og sensor (arbeidsprøve):
Eksamenen i dette emnet består av tre deler:
Del 1: Et individuelt skriftlig arbeid; som innbefatter utvikling av et turkonsept for en guidet tur med en gruppe på 5-7 personer, og en plan for gjennomføring av turkonseptet. I det skriftlige arbeidet vurderes studenten i henhold til miljø og sikkerhetsmessige aspekter. Vektes 30%.
Del 2: En individuell praktisk metodisk del; der studenten gjennomfører en nærmere bestemt del av turkonseptet fra Del 1. I den praktiske prøvingen inntar studenten rollen som "guide" og en gruppe på 5 – 7 personer rollen som "turister". I studentens praktiske prøving vurderes studenten i henhold til miljø og sikkerhetsmessige aspekter. Vektes 30%
Del 3: En individuell muntlig høring (muntlig eksamen) som tar utgangspunkt i del 1 og 2. Vektes 40%.
Eksamen i emnet er samkjørt i tid og rom med eksamen i AG1 Naturmiljø og aktivitet og AG3 Guiderollen. Eksamen gjennomføres 2. semester som avslutning på studiet.
Fagskolen kan bestemme hvilke ferdselsformer og geografiske områder som er mulig å benytte i eksamen. Dette på grunn av praktiske og værmessige forhold.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | Bestått | Gruppe/Individuell |
Pensum
AG2XXX Miljø og sikkerhet
Program som bruker emnet
- Adventure guide