AG1XXX Naturmiljø og aktivitet

  • Emnefakta

    • Emnekode
      AG1XXX
    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Mat og reiseliv
    • Studieprogram
      Adventure guide
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Oppdal
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      oyskv@feide.trondelagfylke.no, ingno@feide.trondelagfylke.no

Introduksjon

Emnet er på 20 studiepoeng med til sammen 528 arbeidstimer inkludert eksamen.

Emnet går over 1. og 2.semester. Hoveddelen av undervisningen og læringsaktivitetene i emnet foregår utendørs, med forberedelser og etterarbeid på skolen.

Emnet skal fremme kunnskap og erfaringer knyttet til ulike former for ferdsel, opphold og aktivitet i naturtypene; alpine fjell sommer og vinter, skog, delvis skjermet farvann på kysten, små og mellomstore vann og elv.

Emnet har tre fokusområder. Det første området omhandler utvikling av kunnskap og ferdigheter knyttet til det å være aktiv ute i naturen, eksempelvis; bekledning, utstyr og orientering - temaer som utgjør et grunnlag for det å kunne være aktiv ute, og som går under benevningen «basiskunnskap/ferdigheter».

Det andre området omhandler utvikling av kunnskap og ferdigheter knyttet til spesifikke ferdsels-former og aktiviteter som; kajakkpadling, rafting, terrengsykling, skikjøring, skiinstruksjon og brevandring - alle temaer som omhandler det å kunne utøve bestemte aktiviteter, og som går inn under benevningen «aktivitetsspesifikk kunnskap og ferdigheter».

Det tredje området omhandler kunnskap om de naturmiljø som aktivitetene utøves i, som eksempelvis kunnskap om; blåis, bre, «brelære», snøskred, snøtyper/kvaliteter, «snølære», sykkelstier/turer med hensyn til vanskelighetsgrad, vassdrag og vannføring, bølge- og strømformasjoner på elv og vann - kunnskap om de elementene som muliggjør/begrenser aktivitetene, og kunnskap som forutsettes for å kunne vurdere sikre og hensiktsmessige veivalg.

I undervisningen av ulike friluftslivsaktiviteter og ferdselsformer, vil kompetansestandarder knyttet til sikker ferdsel og aktivitet, utarbeidet av feltets «allment aksepterte institusjoner», inkluderes.

Studentene skal gjennomføre fire «egenturer» av ulik varighet varighet, i grupper på 4-6 studenter. En egentur er en tur der studentene reiser ut på tur alene uten faglærere, i grupper på 4-6 studenter. Valg av område/farvann gjøres av ansvarlig faglærer.

 

Studentene skal i forkant av egenturer levere en skriftlig ferdplan, «turplan for egentur», som inneholder

• oversikt over hvilke aktiviteter som inngår i turen

• kartskisse med inntegnet veivalg og leirplasser

• generell vurdering av veivalg og leirplasser

• oversikt over medbrakt utstyr, mat, vann, bekledning og eventuelt mengde drivstoff til brennere

• oversikt som viser fordeling av ansvar for ulike daglige rutiner og gjøremål i gruppen

• oversikt som viser hvordan ivareta trivsel, inkludering og medansvar

• risikovurdering og sikkerhetsplan.

Eventuell avviksmelding skrives underveis og /eller i etterkant.

Skolen skal godkjenne «turplan for egentur» før studentene kan legge ut på slik tur.

Emnet har to fokusområder. Det første området omhandler utvikling av kunnskap og ferdigheter knyttet til spesifikke aktiviteter som; rafting, padling, sykling, skikjøring – alle temaer som omhandler det å kunne utøve bestemte aktiviteter, og som går inn under benevningen «aktivitetsspesifikk-kunnskap og ferdigheter».

Det andre området omhandler kunnskap om de naturmiljø som aktivitetene utøves i, som eksempelvis kunnskap om; blåis, bre og «brelære», snø- og istyper/kvaliteter, «snølære», skog, bølge- og strømformasjoner i vann, vassdrag og elv, kunnskap om de elementene som muliggjør/begrenser aktivitetene, og kunnskap som forutsettes for å kunne vurdere sikre og hensiktsmessige veivalg, som for eksempel skredvurderinger og føreforhold.

 

Forkunnskapskrav

Studenten må være svømmedyktig og i stand til å bære egen sekk/utrustning på turer.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne har studenten

• innsikt i hvordan egenskaper ved naturmiljø som; mellomalpine fjell sommer og vinter, skog, elv og elveslette, og små og mellomstore vann, gir muligheter og begrensinger om hensiktsmessige veivalg3 og utøvelse av ferdselsformer og aktiviteter som inngår i emnet

• kunnskap om orientering og bruk av kart og kompass, samt GPS og bruk av tegn i naturen

• kunnskap om hva som kan utgjøre hensiktsmessige leirplasser i de naturmiljø og aktiviteter som inngår i emnet

• kunnskap om hva som kan utgjøre et smaksrikt og næringsrikt kosthold på turer, hvilken type mat som egner seg på korte og lengre turer, og hvordan mat kan pakkes og oppbevares

• Kunnskap om hva som ansees som god «standard»4 for teknisk utførelse/bevegelsesløsninger i de aktiviteter som inngår i emnet. Samt hva som kan utgjøre eventuell risiko for skade av person eller utstyr ved feil utføring av teknikk/ bevegelsesløsning.

• Kunnskap om styrker og svakheter ved de ulike typer av bekledning og variasjoner av utstyr som vanligvis anvendes i de naturmiljø5 og aktiviteter som inngår i emnet.

• Kunnskap om rutiner for bruk, organisering, sjekk, lagring og vedlikehold av utstyr i en liten reiselivsbedrift.

Ferdigheter

Etter fullført emne kan studenten

• vurdere egenskaper ved naturmiljøene; mellomalpine fjell sommer og vinter, skog, elv og elvesletter, og små og mellomstore vann, og vise hvilke muligheter og begrensinger slike gir i vurdering av hensiktsmessige veivalg, og for utøvelse av aktiviteter som inngår i emnet.

• vurdere hvilken bekledning og hva slags utstyr som egner seg til turer over flere dagers varighet i de naturmiljø og aktiviteter som inngår i emnet, samt kunne vise hva som er hensiktsmessig bruk av slikt utstyr og bekledning

• vise hvordan man lagrer, vedlikeholder og reparerer bekledning og utstyr før, under og etter tur

• orientere ved hjelp av kart og kompass, GPS og tegn i naturen under gode værforhold, i ulike naturmiljø som inngår i emnet

• finne og etablere egnet leirplass i ulike naturmiljø som inngår i emnet

• vise hva som kan utgjøre et smaksrikt og næringsrikt kosthold, hvilken type mat som egner seg og hvordan mat kan pakkes og oppbevares på korte og lengre turer

• Vise hva som ansees som god «standard»6 for teknisk utførelse/bevegelsesløsninger i de aktiviteter som inngår i emnet. Samt kunne veilede/rettlede turdelta

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne er studenten i stand til

å planlegge og gjennomføre turer i de naturmiljø og med de ferdselsformer og aktiviteter som inngår i emnet, der studenten kan ta vare på seg selv og bidra konstruktivt i forhold til gruppens felles behov og oppgaver

• å evaluere egen læring og se egne begrensninger i kunnskaper og ferdigheter, og ut fra dette velge turer, ferdselsformer, naturmiljø og forhold etter egne evner

Læringsaktiviteter

Undervisningen skjer først og fremst i forbindelse med feltbaserte turer i de naturmiljø som inngår i emnet. I forkant, underveis og i etterkant av feltbaserte turer vil det anvendes arbeidsformer som; forelesninger, gruppearbeid, casestudier, rollespill, problembasert læring, refleksjon, analyse, oppgaveskriving og studentfremlegg.

Undervisningen legger stor vekt på studentaktive læringsformer, der studentene involveres i planlegging, gjennomføring og evaluering av alle turer.

Etter egenturer skal studentene analysere forholdet mellom planlagt tur og faktisk gjennomført tur, og levere en vurdering, «etter-tur-vurdering», der de reflekterer over styrker og svakheter ved turplanen for turen. Det vil bli gitt veiledning på alle «turplaner for egentur», og tilbakemelding på alle «etter-turvurderinger».

Arbeidsinnsats

Emnet er på 20 studiepoeng med til sammen 528 arbeidstimer inkludert eksamen.

Arbeidskrav

Alle skriftlige innleveringer skal leveres via fagskolens læringsplattform innen gitte frister. Ved skriftlige innleveringer skal det brukes standard forside med en erklæring på at arbeidet er egenprodusert.

Det er krav om 100 % tilstedeværelse og konstruktiv deltakelse på feltbaserte turer og egenturer, samt 80 % tilstedeværelse på campusbasert undervisning.

I tilfeller der studentene kan vise til gyldig grunn for fravær, eksempelvis sykdom eller alvorlige hendelser i nær familie, vil fagskolen forsøke å legge til rette for at studenten kan få tatt igjen tapt undervisning, så langt det lar seg praktisk gjøre. Det henvises til fagskolens forskrift vedr. klageadgang.

Alle turplaner for egenturer skal vurderes og godkjennes av ansvarlig faglærer, før studentene kan få klarsignal for å reise på egentur.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Feltbaserte turer
Praktiske øvelse
Arbeidskrav
krav om 100% oppmøte
Refleksjonsnotat
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav

Vurdering

Praktisk metodisk eksamen der studenten planlegger og gjennomfører en tur med en gruppe på 5 – 7 personer, faglærer og sensor (arbeidsprøve):

Eksamen i emnet består av tre deler:

Del 1: Et individuelt skriftlig arbeid; som innbefatter utvikling av et turkonsept for en guidet tur med en gruppe på 5-7 personer, og en plan for gjennomføring av turkonseptet. I det skriftlige arbeidet vurderes studenten i henhold til aspekter ved de/den valgte naturmiljø og aktivitet(er). Vektes 30 %.

Del 2: En individuell praktisk metodisk del; der studenten gjennomfører en nærmere bestemt del av turkonseptet fra Del 1. I den praktiske prøvingen inntar studenten rollen som "guide" og medstudenter rollen som "turister". I studentens praktiske prøving vurderes studenten i henhold til aspekter ved de/den valgte naturmiljø og aktivitet(er). Vektes 30 %.

Del 3: En individuell muntlig høring (muntlig eksamen) som tar utgangspunkt i del 1 og 2. Vektes 40%.

Eksamen i emnet er samkjørt i tid og rom med eksamen i AG2 Miljø og sikkerhet og AG3 Guiderollen. Eksamen gjennomføres 2. semester som avslutning på studiet.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Mappevurdering
A-F
Gruppe/Individuell

Pensum

AG1XXX Naturmiljø og aktivitet

Program som bruker emnet

  • Adventure guide