78PH04C Biologi

  • Emnefakta

    • Emnekode
      78PH04C
    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Havrommet
    • Studieprogram
      Ledelse sjøbasert akvakultur
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Ytre Namdal
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      siglo@feide.trondelagfylke.no

Tema

Anatomi & Fysiologi

Adferdsbiologi

Ernæring

Marin Økologi

Velferdsbehov & Velferdsindikatorer

Miljøavtrykk & bærekraft i akvakultur

Fiskehelse & fiskesykdommer

Biosikkerhet

Mattrygghet og sporbarhet

Forkunnskapskrav

Emnet bygger på teoretisk og praktisk kunnskap fra fagbrev i akvakultur.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, metoder og prosesser som anvendes i akvakulturnæringen innenfor økologi, anatomi, fysiologi, velferd, miljø og helse, samt håndtering av akvakulturorganismer
  • har kunnskap om biologiske forhold for aktuelle akvakulturorganismer.
  • har kunnskap om sykdommer, smittespredning og smitteforebygging innen akvakulturnæringen
  • har kunnskap om den naturlige fauna og flora i det akvatiske produksjonsmiljøet og hvordan endringer i miljø påvirker akvakulturorganismer
  • har kunnskap om vannmiljø, miljømessig bærekraftig produksjon og hvordan produksjonsaktivitet påvirker miljøet lokalt og globalt
  • har innsikt i relevant lovverk, standarder og prosedyrer innenfor miljøkrav, velferd, forebyggende helsearbeid, og håndtering av fiskesykdommer
  • har kunnskap om akvakulturnæringen og drift og ledelse av sjøbaserte akvakulturanlegg
  • har kunnskap om kvalitetssikring av produksjonsprosesser og matvaretrygghet
  • har kunnskap om fôringsstrategier og fôringskontroll
  • har kunnskap om kvalitetssikring, fôring og fôringslære
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innenfor biologiske og miljømessige emne

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin faglige kunnskap om biologi innenfor akvakultur på praktiske og teoretiske problemstillinger i valg av arbeidsmetoder, materialer, teknologi og digitale hjelpemidler i den daglige driften
  • kan finne informasjon og fagstoff i lovverk, bransjetidsskrifter, forskningsmiljøer og hos relevante fagmiljøer for problemstillinger knyttet til økologi, anatomi, fysiologi, fiskevelferd og helse for aktuelle akvakulturorganismer
  • kan kartlegge en situasjon innenfor helse, produksjon, sykdomssmitte, miljø og bærekraft, identifisere problemet og behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre arbeid med problemstillinger knyttet til biologiske forhold i akvakulturnæringen
  • kan gjøre vurderinger innenfor økologi, anatomi, fysiologi, velferd, helse og miljø, samt håndtere akvakulturorganismer i tråd med lover, forskrifter, og anerkjente prinsipper og fremgangsmåter
  • kan utføre arbeid ved sjøbaserte akvakulturanlegg på en måte som ivaretar miljøet på en mest mulig bærekraftig måte, og som tilfredsstiller de krav som er gitt gjennom gjeldende lover, forskrifter og etiske retningslinjer
  • kan utvikle arbeidsmetoder i samsvar med driftshåndbøker, prosedyrer, relevant lovverk og relevante standarder

Læringsaktiviteter

Følgende læringsaktiviteter kan bli benyttet:

  • Forelesning: Forelesning og dialogbasert undervisning.
  • Veiledning: Veiledning i forbindelse med oppgaveløsning, prosjektarbeid og praksis.
  • Praksis: Praksis perioder i enkelte studier med rapportering.
  • Oppgaveløsning: Individuelt og i grupper. Oppgaver i form av øving eller innlevering av teorioppgaver og praktiske oppgaver. Oppgaverapporter, prosjektoppgaver etc.
  • Prosjektarbeid: Problembasert læring (PBL) og tverrfaglig prosjektarbeid
  • Presentasjoner: Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid, internt eller eksternt.
  • Ekskursjoner: Ekskursjoner og bedriftsbesøk, dette er avhengig av aktuelle prosjekter i nærområdet.
  • Rollespill: Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling
  • Selvstudium
  • Simulatorøvelser og laboratorieoppgaver

Evalueringsordninger

Evaluering foregår fortløpende, i samarbeid mellom student og faglærer

Kunnskap i alle tema i emnet vurderes gjennom obligatoriske arbeidskrav. Alle utleverte arbeidskrav skal være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.

Arbeidsinnsats

Normert arbeidsmengde for studiet 1700 timer. Dette fordeler seg med 22 timer pr studiepoeng til planlagte aktiviteter i regi av skolen og 6 timer / fagskolepoeng som studenten tilrettelegger for selv.

For emnet utgjør dette 440 timer organisert pedagogisk aktivitet og 124 timer selvstudium. 

Nettbasert studie med samlinger gjennomføres med halv progresjon, og arbeidsinnsatsen gjelder for to studieår.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav
I emnet Biologi så skal det leveres inn 5 arbeidskrav. Tema, type og omfang av de enkelte arbeidskravene informeres det om via læringsplattformen.

Vurdering

Alle tema i emnet vurderes gjennom arbeidskrav. Alle arbeidskrav må være bestått for å få lov til å ta eksamen. 

På vitnemålet/karakterutskrift står eksamenskarakter.

Pensum

78PH04C Biologi

Program som bruker emnet

  • Ledelse sjøbasert akvakultur