74TE13B Elektriske systemer
Emnefakta
- Emnekode74TE13B
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeElektro
- StudieprogramElkraft
- Studiepoeng15
- StudiestedChr. Thams, Steinkjer, Trondheim
- Start2024 Høst
- Emneansvarligbjoud@feide.trondelagfylke.no, reiwi@feide.trondelagfylke.no
Tema
Se fremdriftsplan på læringsplattformen
• Elektromatematikk (Integrert)
• Kretsteknikk i like- og vekselstrømkretser
• Elektromagnetisme
• Måleteknikk for elektriske systeme
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om grunnleggende elektriske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
• har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
• har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
• har kunnskap om måleteknikk for elektriske systemer og bruk av relevant måleverktøy
• har kunnskap om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
• har innsikt i relevant regelverk som omhandler elsikkerhet
• kan vurdere om dokumentasjon er i henhold til gjeldende normer, bransjestandarder og krav til kvalitet for arbeid med elektriske systemer
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om elektriske systemer
• har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen elektriske systemer
Ferdigheter
Studenten
• kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
• kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
• kan gjennom laboratoriearbeid/simulering anvende relevant måleutstyr for måling og feilsøking på elektriske kretselementer og systemer, og vurdere måleresultatene
• kan reflektere over resultater fra målinger med relevant måleutstyr på elektriske systemer og justere disse under veiledning
• kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
• kan reflektere over egen faglig utøvelse innen elektriske systemer og justere denne under veiledning
• kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
• kan planlegge, dokumentere og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
• kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter kundens behov
• kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektriske systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
• kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger
• kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektriske systemer som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Læringsaktiviteter
Se detaljer på læringsplattformen
Arbeidskrav
Se detaljer på læringsplattformen
Vurdering
Se pkt. 6.3
Eksamen:
Emnet kan være eksamensemne. Informasjon om eventuell eksamen i emnet gis på læringsplattformen senest 14 dager før eksamen. Karakterskala: A - F
Fagstoff
Se fremdriftsplan på læringsplattformen