74TE13B Elektriske systemer
Emnefakta
- Emnekode74TE13B
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeElektro
- StudieprogramElkraft
- Studiepoeng15
- StudiestedChr. Thams, Steinkjer, Trondheim
- Start2024 Høst
- Emneansvarligbjoud@feide.trondelagfylke.no, reiwi@feide.trondelagfylke.no
Tema
Se fremdriftsplan på læringsplattformen
• Elektromatematikk (Integrert)
• Kretsteknikk i like- og vekselstrømkretser
• Elektromagnetisme
• Måleteknikk for elektriske systemer
• Dokumentasjon for elektrofag
• Normer og bransjestandarder for elektrofag
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om grunnleggende elektriske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
• har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
• har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
• har kunnskap om måleteknikk for elektriske systemer og bruk av relevant måleverktøy
• har kunnskap om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
• har innsikt i relevant regelverk som omhandler elsikkerhet
• kan vurdere om dokumentasjon er i henhold til gjeldende normer, bransjestandarder og krav til kvalitet for arbeid med elektriske systemer
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om elektriske systemer
• har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen elektriske systemer
Ferdigheter
Studenten
• kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
• kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
• kan gjennom laboratoriearbeid/simulering anvende relevant måleutstyr for måling og feilsøking på elektriske kretselementer og systemer, og vurdere måleresultatene
• kan reflektere over resultater fra målinger med relevant måleutstyr på elektriske systemer og justere disse under veiledning
• kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
• kan reflektere over egen faglig utøvelse innen elektriske systemer og justere denne under veiledning
• kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
• kan planlegge, dokumentere og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
• kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter kundens behov
• kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektriske systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
• kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger
• kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektriske systemer som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Læringsaktiviteter
Se detaljer på læringsplattformen
Arbeidskrav
Fem obligatoriske arbeidskrav i emnet, alle må være bestått.
Se detaljer på læringsplattformen
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Omfang | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|---|
Arbeidskrav 1-5 | Skriftlig | Arbeidskrav |
Vurdering
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta emneprøve.
Vurdering settes på grunnlag av emneprøve.
Se pkt. 6.3
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|
Emnekarakter | A-F | Individuell |
Fagstoff
Se fremdriftsplan på læringsplattformen