74TB03C VVs og klima prosjektering i bygg.
Emnefakta
- Emnekode74TB03C
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeBygg/anlegg
- StudieprogramKlima, energi og miljø i bygg (VVS og klimateknikk)
- Studiepoeng25
- StudiestedTrondheim
- Start2026 Høst
- Emneansvarlighanmo@feide.trondelagfylke.no
Introduksjon
Dette emnet dekker viktige prosesser og prosedyrer for å sikre at byggeprosjektet går effektivt og trygt. Det innkluderer instalasjon, vedlikehold og dimensjonering av sanitæranlegg, energianlegg for varme og kulde, og ventilasjonanlegg.
Vi ser på forskjelige krav og metoder til brannslokking, og det blir undervisning i BIM/MagiCad med tanke på hvordan vi kan bruke disse programmene for digital modellering og planlegging av VVS anlegg i bygg.
Det blir også fokus på hvordan disse temaene henger sammen, siden de ofte er avhengig av hverandre for å fungere optimalt.
Tema
- Sanitæranlegg (5 studiepoeng).
- Energianlegg. Varme og kulde (7,5 studiepoeng).
- Brannslokking (2,5 studiepoeng)
- BIL/magicad (2,5 Studiepoeng)
- Ventilasjon og klimainstallasjoner (7.5 studiepoeng)
Læringsutbytte
Sammendrag av læringsutbytte:
Studentene får kunskap om prosjektering av ulike VVS-tekniske anlegg, de lærer å anvende kunskapen i praktiske situasjoner, innkludert bruk av DAK-verktøy og modeleringsprogrammer.
i tilegg utvikler de ferdigheter i prosjekteringplanlegging, kalkulasjon og samarbeid med forkus på tverrfagelig koordinering og optimalisering av energibruk.
For en mer detaljert oversikt over LUBene, se oversikten under.
For en mer detaljert oversikt over LUBene, se oversikten under.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, brannslokkeanlegg, kuldesystemer og varmepumper, luftbehandling og komfortkjøling
- har kunnskap om VVS-teknisk prosjektering av energioptimale systemløsninger, regulering og lokal energiproduksjon
- kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverk og standarder som angir hvordan VVS-tekniske anlegg skal prosjekteres
- har bransjekunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter
- har innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag
- har innsikt i bygningsinformasjonsmodellering (BIM)
- har kunnskap om krav til prosjektmaterialet
- har innsikt i tilgjengelighet og bruk av nøkkeltall for priskalkyler av VVS-tekniske anlegg
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om VVS-prosjektering
- kjenner til VVS-bransjens historie, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap innen Kulde og varmepumpeteknikk
- har kunnskap om ulike varmevekslere
- har kunnskap om hvordan endringer i trykk og temperatur påvirker ytelser og COP for enkle anlegg
- har kunnskap om ulike varmekilder og kuldemedier som brukes til/i varmepumper og om hvilken betydning disse har for valg av systemløsning
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for sine faglige valg vedr. systemløsninger innen VVS- og energitekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder
- kan anvende faglig kunnskap om gjeldende krav til energi, effekt, inneklima samt øvrige relevante krav
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innenfor design, dimensjonering og dokumentasjon av VVS-tekniske anlegg tilsvarende tiltaksklasse 2 etter Plan- og bygningsloven
- kan anvende relevante VVS-relaterte modelleringsprogrammer som verktøy for design, dimensjonering og andre relevante beregninger
- kan anvende faglig kunnskap om tverrfaglig optimering mellom de VVS- og energitekniske disiplinene samt opp mot de øvrige fagene i bygget
- kan anvende faglig kunnskap til fremstilling av ulike typer VVS-tegninger for montasje, anbudsberegning m.m. etter Norsk Standard for dette
- kan anvende kunnskap om systemskjemaer for VVS- og energitekniske anlegg med komponentmerking etter aktuelle, tverrfaglige merkesystem samt funksjons/reguleringsbeskrivelser
- kan anvende relevante faglige verktøy for fremstilling av utsparingstegninger for sine anlegg
- kan anvende relevante faglige verktøy og uttrykksformer i forhold til VVS-tekniske beskrivelser for anbudsberegning etter Norsk Standard
- kan kartlegge en situasjon og vurdere og identifisere behov for iverksetting av tiltak i tråd med bedriftens kvalitetssikringssystem gjennom prosjekteringsprosessen
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen VVS-prosjektering og justere denne under veiledning i tråd med bedriftens retningslinjer
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for enkle kostnadskalkyler av prosjekterte anlegg basert på nøkkeltall fra bransjen
- Kan anvende DAK verktøy til å tegne VVS installasjoner i bygninger
- kan finne og henvise til informasjon om kulde- og varmepumpeteknikk og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- kan oppdatere sin kunnskap innen kulde- og varmepumpeteknikk
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver innen prosjektering, kalkulasjon og gjennomføring av VVS-tekniske installasjoner alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre kvalifisert VVS-arbeid for alle bygg, innbefattet klima, energi og miljø, etter samfunnets behov
- Kandidaten har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved representasjon av sitt firma i korrespondanse og møter med andre aktører i prosjekter, med fokus på gjennomgang, avklaring og justering av egne og andres forslag til løsninger
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen VVS-prosjektering og systemforståelse og på tvers av fag med involverte aktører
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor VVS-prosjektering og systemforståelse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet
- kan finne og henvise til informasjon om enkle varmepumpe anlegg og de komponentene som inngår fra ulike kilder som for eksempel fra leverandører, kataloger og internett og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- Kan samarbeide med andre yrkesgrupper som vil være delaktige i forbindelse med prosjektering og bygging av kulde- og varmepumpeanlegg.
Læringsaktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, laboratoriearbeid, prosjektarbeid og obligatoriske arbeidskrav etter hver samling som må være bestått for å kunne gå opp til prøver og eksamener.
Det vil også være oppgaver som kan løses mellom samlingene uten tilbakemelding, men hvor løsningsforslag blir gjort tilgjengelig.
Evalueringsordninger
Prøver, arbeidskrav og mappeinnleveringer.
Emnet kan også være eksamensemne, informasjon om eventuell eksamen i emnet gis på læringsplatformen 14 dager før eksamen.
Arbeidsinnsats
Delta aktivt i undervisninga, løse oppgaver og oblikatoriske arbeidskrav mellom samlingene.
Arbeidskrav
For VVS og klima prosjektering i bygg gjennomføres det arbeidskrav. Antallet og typen arbeidskrav formidles vi lærlingsplatformen.
Det er en sluttvurdering i hvert tema i emnet, og emnet kan trekkes opp som eksamens emne.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Brannslokking. | Skriftlig Obligatoriske arbeidskrav. | Arbeidskrav | |
BIM (Magicad) | Simulator Obligatoriske arbeidskrav | Arbeidskrav | Arbeidskrav og sluttvurdering slått sammen. Arbeidskravene består av innleveringer etter hver samling, og sluttvurderingen er at alle obligatoriske arbeidskrav er bestått. Teamet blir vurdert Bestått/ikke bestått. |
Ventilasjon og klimainstallasjoner. | Skriftlig | Arbeidskrav | For ventilasjon og klimainstallasjoner gjennomføres det arbeidskrav. Antall og typen arbeidskrav formidles via læringsplattformen. Vurderings situasjoner i temaet som formidles via læringsplattformen, temaet blir vurdert med karakter A-F |
sanitæranlegg | Skriftlig | Arbeidskrav | For sanitæranlegg gjennomføres det arbeidskrav. Antall og typen arbeidskrav formidles via læringsplattformen. Vurderings situasjoner i temaet som formidles via læringsplattformen, temaet blir vurdert med karakter A-F |
Energianlegg | Skriftlig | Arbeidskrav | For energianlegg gjennomføres det arbeidskrav. Antall og typen arbeidskrav formidles via læringsplattformen. Vurderings situasjoner i temaet som formidles via læringsplattformen, temaet blir vurdert med karakter A-F |
Vurdering
Se pkt 6.3
Emnet kan være eksamensemne. Informasjon om eventuell eksamen i emnet gis på læringsplattformen senest 14 dager før eksamen
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | 5 Time(r) |
Fagstoff
Sanitæranlegg
- Planlegging av sanitæranlegg
- Regelverk: PBL, TEK, og tekniske bestemmelser
- Hydrauliske prinsipper og dimensjonering
- Beskyttelse mot tilbakeslag
- Sertifiserte produkter
- Vannskadesikre installasjoner
- Tegning av sanitæranlegg
- FDV for sanitæranlegg
Energianlegg. Varme og kulde.
- Planlegging av varmeanlegg
- Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
- Hydrauliske prinsipper og dimensjonering
- Samvirke med ventilasjonssystemer
- Tegning av varmeanlegg
- Isolering
- FDV for varmeanlegg
- Systemforståelse og automatikk
- Energieffektive systemløsninger og anleggsutførelser
- Varmeakkumulering, ekspansjon og sikkerhetsventiler
- Beregning av varmeeffektbehov
- Energibrønner og varmepumper
- Planlegging av kjøleanlegg
- Varmepumpe teknologi ved anvendelse av forskjellige energikilder
- Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
Brannslokking
- Informasjon om tilgjengelig regelverk
- (NS-EN 12845 / CEA(FG) 4001:2000-04/FG-930:1 / NFPA 13 Amerikansk / NS-EN 16925 Boligsprinkler)
- Informasjon om godkjenningsordninger og sertifisering
- Systemforståelse og oppbygging
- Informasjon om sprinklerhode-typer
- Drift og vedlikehold
- Forståelse og nødvendigheten
- Tilsyn
- Forståelse for brannklasser
Ventilasjon og klimainstallasjoner.
- Termodynamikk
- Inneklima
- Planlegging og beregning av ventilasjonsbehov
- Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
- Tegning av ventilasjonsanlegg
- Samvirke med varme- og kjøleanlegg
- FDV for ventilasjonsanlegg
- Systemforståelse og automatikk
Ventilasjon og klimainstallasjoner.
- Termodynamikk
- Inneklima
- Planlegging og beregning av ventilasjonsbehov
- Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
- Tegning av ventilasjonsanlegg
- Samvirke med varme- og kjøleanlegg
- FDV for ventilasjonsanlegg
- Systemforståelse og automatikk
- Kjølesystemers samvirke med ventilasjonssystemer
BIM/Magicad
- Tegning i 3d
- Sanitæranlegg
- Ventilasjon og klimainstallasjoner
- Energianlegg varme og kulde
- BIM forståelse
Teamet blir vurdert Bestått/ikke bestått.