74HH99A Etikk, kommunikasjon og samhandling
Emnefakta
- Emnekode74HH99A
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramPalliasjon
- Studiepoeng10
- StudiestedLevanger
- Start2024 Høst
- Emneansvarlige-sivmy@feide.trondelagfylke.no
Tema
• Etiske teorier og prinsipp
• Etiske dilemma
• Etikk og teknologi
• Helhetlig menneskesyn
• Brukerperspektivet
• Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
• Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
• Gruppeprosess og konflikthåndtering
• Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker
• Utviklingspsykologi
• Sosiale roller
• Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk
Læringsutbytte
Kunnskap
• har kunnskap om etikk og yrkesetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter samt etisk refleksjon.
• har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for tjenestemottaker og tjenesteyter
• har forståelse for psykologiske og sosiologiske prinsipper tilknyttet enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
• har kunnskap om kultur, urfolk, migrasjonshelse og mangfold i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere.
• har kunnskap om relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
• har kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering
• har kunnskap om relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet
• har kunnskap om helse-, omsorg- og oppveksttjenestene i samfunnet og deres organisering
• har kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan det påvirker samarbeidet med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
Ferdigheter
• kan anvende kunnskap om etiske og yrkesetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for etisk refleksjon rundt praktiske problemstillinger
• kan anvende relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
• kan anvende kunnskap om kommunikasjonsferdigheter til profesjonell samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
• kan finne og henviser til relevant lovverk, forskrift eller stortingsmelding som er relevant for yrkesutøvelsen
• kan anvende kunnskap om organiseringen av helse-, omsorg- og oppveksttjenestene i samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
• kan anvende kunnskap om kultur, urfolk, mangfold og migrasjonshelse i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
• kan anvende teknologiske løsninger forsvarlig og med etisk bevissthet
Generell kompetanse
• har utviklet en etisk forståelse som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
• kan bygge relasjoner basert på holdninger og verdier knyttet til helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt, slik at tjenestemottakere og samarbeidspartnere opplever trygghet og har tillit til de ulike tjenestene
• kan utøve yrket sitt faglig forsvarlig og med etisk bevissthet .
• kan samhandle med relevante tjenester innenfor helse-, omsorg- og oppvekstsektoren
• kan utføre arbeidet etter tjenestemottakerens behov og utfordringer
Arbeidskrav
I emne 1 vil det være 3 arbeidskrav, 1 gruppeoppgave og 2 individuelle oppgaver. Arbeidskrav 2 og 3 bygger på hverandre
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Skriftlig | Arbeidskrav | Individuelle oppgave - studenten presenterer seg selv gjennom en skriftlig innlevering |
Arbeidskrav 2 | Praktiske øvelse | Arbeidskrav | Gruppeoppgave |
Arbeidskrav 3 | Skriftlig | Arbeidskrav | Individuell refleksjonsoppgave, som bygger på arbeidskrav 2 |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
14 |
Vurdering
På vitnemålet/karakterutskrift gis det en karakter i hvert emne. Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås.
Emnet er ikke eksamensemne.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | A-F | Individuell | 8 Uke(r) |