70HO01P Praksis

  • Emnefakta

    • Emnekode
      70HO01P
    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Chr. Thams, Fosen studiesenter, Namdal studiesenter
    • Start
      2026 Høst
    • Emneansvarlig
      krity@feide.trondelagfylke.no

Tema

Det faglige arbeidet som utføres på praksisstedet skal være relevant og relatert til det faglige innholdet i tidligere gjennomførte emner: 

 

  • Emne 1 Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i oppvekstfag 

  • Emne 2 Pedagogikk og didaktikk 

  • Emne 3 Helsefremmende og forebyggende arbeid 

  • Emne 4 Barn og unge med særskilte behov

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten  

  • har kunnskap om har kunnskap om betydningen av helsefremmende arbeid og folkehelse, og hvilken påvirkning dette har for barns helse og utvikling 

  • har kunnskap om tilrettelegging av helsefremmende arbeid for barn med særskilte behov knyttet til praksisstedet 

  • har kunnskap om pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging, dokumentasjon og vurdering som anvendes i praksis 

  • har kunnskap om organisering av tjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og deres samarbeidspartnere 

  • har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter knyttet til praksisstedet 

  • kan oppdatere sin kunnskap om barn med særskilte behov i praksis 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende kunnskap om helsefremmende arbeid og folkehelse, og hvilken påvirkning dette har for barns helse og utvikling 

  • kan anvende kunnskap om tilrettelegging av helsefremmende arbeid for barn med særskilte behov i praksis 

  • kan anvende relevante pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging, dokumentasjon og vurdering i praksis 

  • kan kartlegge en situasjon og identifisere problemstillinger i praksis og iverksette tiltak som styrker barnas helse og utvikling 

  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning i møte med barn, unge, kollegaer, foreldre og andre ressurspersoner i praksis 

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for barn med særskilte behov 

Generell kompetanse

Studenten 

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper 

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med barn med særskilte behov 

  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med kollegaer, barn, ungdom og foreldre 

  • kan bygge relasjoner, inkludere og samarbeide med barn, ungdom, foreldre, kollegaer og eventuelt andre ressurspersoner 

  • kan utvikle arbeidsmetoder for barn med særskilte behov gjennom kunnskapsdeling

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
70HO01P-1
Skriftlig/muntlig
Muntlig fremlegg
Godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav
Praksis avsluttes med praksisrapport på 3200 ord (+/-10%) og en individuell, muntlig framføring for praksisansvarlig og medstudenter om erfaringene fra praksis.

Vurdering

Praksisrapporten utformes og leveres på canvas i A4-format med skrifttype Times New Roman (skriftstørrelse 12 pkt.), linjeavstand 1,5 og med referanser og henvisninger i henhold til APA standard.

Praksisrapporten skal ha et omfang på 3200 ord (+/-10%) ekskl. forside, innholdsfortegnelse, kildeliste og vedlegg.

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Praksis
Bestått
Individuell

Pensum

70HO01P Praksis

Program som bruker emnet

  • Barn med særskilte behov