70HO01P Praksis
Emnefakta
- Emnekode70HO01P
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng15
- StudiestedChr. Thams, Fosen studiesenter, Namdal studiesenter
- Start2026 Høst
- Emneansvarligkrity@feide.trondelagfylke.no
Tema
Det faglige arbeidet som utføres på praksisstedet skal være relevant og relatert til det faglige innholdet i tidligere gjennomførte emner:
- Emne 1 Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i oppvekstfag
- Emne 2 Pedagogikk og didaktikk
- Emne 3 Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Emne 4 Barn og unge med særskilte behov
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om har kunnskap om betydningen av helsefremmende arbeid og folkehelse, og hvilken påvirkning dette har for barns helse og utvikling
- har kunnskap om tilrettelegging av helsefremmende arbeid for barn med særskilte behov knyttet til praksisstedet
- har kunnskap om pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging, dokumentasjon og vurdering som anvendes i praksis
- har kunnskap om organisering av tjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og deres samarbeidspartnere
- har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter knyttet til praksisstedet
- kan oppdatere sin kunnskap om barn med særskilte behov i praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsefremmende arbeid og folkehelse, og hvilken påvirkning dette har for barns helse og utvikling
- kan anvende kunnskap om tilrettelegging av helsefremmende arbeid for barn med særskilte behov i praksis
- kan anvende relevante pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging, dokumentasjon og vurdering i praksis
- kan kartlegge en situasjon og identifisere problemstillinger i praksis og iverksette tiltak som styrker barnas helse og utvikling
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning i møte med barn, unge, kollegaer, foreldre og andre ressurspersoner i praksis
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for barn med særskilte behov
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med barn med særskilte behov
- har utviklet en etisk grunnholdning i møte med kollegaer, barn, ungdom og foreldre
- kan bygge relasjoner, inkludere og samarbeide med barn, ungdom, foreldre, kollegaer og eventuelt andre ressurspersoner
- kan utvikle arbeidsmetoder for barn med særskilte behov gjennom kunnskapsdeling
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Omfang | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|---|
70HO01P-1 | Skriftlig/muntlig Muntlig fremlegg | Godkjent/ikke godkjent | Arbeidskrav | Praksis avsluttes med praksisrapport på 3200 ord (+/-10%) og en individuell, muntlig framføring for praksisansvarlig og medstudenter om erfaringene fra praksis. |
Vurdering
Praksisrapporten utformes og leveres på canvas i A4-format med skrifttype Times New Roman (skriftstørrelse 12 pkt.), linjeavstand 1,5 og med referanser og henvisninger i henhold til APA standard.
Praksisrapporten skal ha et omfang på 3200 ord (+/-10%) ekskl. forside, innholdsfortegnelse, kildeliste og vedlegg.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått | Individuell |
Pensum
70HO01P Praksis
Program som bruker emnet
- Barn med særskilte behov