70HO01D Barn og unge med særskilte behov
Emnefakta
- Emnekode70HO01D
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng11
- StudiestedChr. Thams, Fosen studiesenter, Namdal studiesenter
- Start2026 Vår
- Emneansvarligkrity@feide.trondelagfylke.no
Tema
-
Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov
-
Atferdsvansker
-
Lærevansker
-
Fysisk og psykisk funksjonshemming.
-
Psykiske og sosiale vansker
-
Migrajsonsrelaterte utfordringer og lærevansker
-
Barn i risikosituasjoner
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om organisatoriske rammer som gjelder spesialpedagogisk hjelp i barnehage og tilpasset opplæring og spesialundervisning i skole
-
har kunnskap om barn og unge med atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemning, psykiske og sosiale vansker, migrasjonsrelaterte utfordringer, lærevansker og barn i risikosituasjoner
-
har kunnskap om aktuelle observasjoner, tiltak og tverrfaglig samarbeid i forhold til barn og unge med særskilte behov
-
har innsikt i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter i forhold til barn og unge med særskilte behov
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende kunnskap om organisatoriske rammer som gjelder spesialpedagogisk hjelp i barnehage og tilpasset opplæring og spesialundervisning i skole
-
kan anvende faglig kunnskap om og observasjoner av barn og unge med særskilte behov for å tilrettelegge for læring og utvikling ved atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemming, psykiske og sosiale vansker, migrasjonsrelaterte utfordringer, lærevansker og barn i risikosituasjoner
-
kan kartlegge situasjoner, identifisere faglige problemstillinger og i samarbeid med daglig leder sette i gang nødvendige tiltak for barn og unge med særskilte behov, både selvstendig og i tverrfaglig samarbeid
-
kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeidet med barn og unge med særskilte behov
-
kan anvende relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter i forhold til barn og unge med særskilte behov
Generell kompetanse
Studenten
-
har utviklet en etisk grunnholdning som bidrar til samarbeid med vekt på brukermedvirkning i utøvelsen av arbeidet med barn og unge med særskilte behov og deres familier
-
kan bygge relasjoner i et tverrfaglig og tverretatlig samarbeid som pedagogisk – psykologisk tjeneste, barnevernstjenesten og andre relevante samarbeidsgrupper
-
kan utvikle arbeidsmetoder innenfor aktuelle hjelpe- og læremidler tilpasset barn og unge med særskilte behov i samarbeid med barn, unge, deres familier og kolleger
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
70HO01D-1 | Skriftlig Godkjent/ikke godkjent | Arbeidskrav | Skriftlig, individuell innlevering. 1000-1200 ord (Ekskl. forside, innholdsliste, referanseliste og evt. vedlegg). A4-format med skrifttype Times New Roman (skriftstørrelse 12 pkt.), linjeavstand 1,5 og med referanser og henvisninger i henhold til APA-standard. |
70HO01D-2 | Skriftlig Godkjent/ikke godkjent | Arbeidskrav | Skriftlig, individuell innlevering. 1000-1200 ord (Ekskl. forside, innholdsliste, referanseliste og evt. vedlegg). A4-format med skrifttype Times New Roman (skriftstørrelse 12 pkt.), linjeavstand 1,5 og med referanser og henvisninger i henhold til APA-standard. |
Vurdering
For å bestå emne 70HO01A må studenten ha godkjent alle arbeidskrav i emnet og bestått emneeksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | A-F | Individuell |
Pensum
70HO01D Barn og unge med særskilte behov
Program som bruker emnet
- Barn med særskilte behov