00TM02L Kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord på ledelsesnivå
Emnefakta
- Emnekode00TM02L
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeHavrommet
- StudieprogramMaskinoffiser på ledelsesnivå
- Studiepoeng14
- StudiestedYtre Namdal, Trondheim
- Start2025 Høst
- Emneansvarligmaggo@feide.trondelagfylke.no, royse@feide.trondelagfylke.no
Tema
- Kontrollere trim, stabilitet og belastning
- Overvåke og kontrollere overholdelse av regelverkets krav og tiltak for å ivareta sikkerheten for menneskeliv til sjøs, sikring og vern av havmiljøet
- Opprettholde sikkerhet og trygghet for fartøy, mannskap og passasjerer og driftsklar tilstand for rednings-, brannslokkings- og andre sikkerhetssystemer
- Utvikle beredskaps- og havarikontrollplaner og håndtere nødssituasjoner
- Bruk av ferdigheter i lederskap og organisering
Forkunnskapskrav
Kunnskap om (emnet) på operativt nivå i henhold til STCW (seksjon A og B): kodens tabell A-III/1 og B III/1.
Læringsutbytte
Studenten skal ha læringsutbytte som tilfredsstiller krav som stilles i henhold til STCW (seksjon A og B): kodens tabell A-III/2 og B III/2.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teorier, prosesser og begreper angående et skips konstruksjon, trim og stabilitet.
- har kunnskap om nasjonal og internasjonal skipsfartslovgivning nedfelt i avtaler og konvensjoner, herunder sertifikater og andre dokumenter som skal være om bord på skip.
- har kunnskap om opprettholdelse av sikkerhet og trygghet for skip, mannskap og passasjerer, driftsklar tilstand av redningsutstyr og vern av det marine miljøet.
- har kunnskap om modeller og verktøy innenfor økonomi, administrasjon, ledelse og rederidrift.
- har kunnskap om helseerklæringer for sjøfolk og kravene i International Health Regulations.
- har kunnskap om metoder og hjelpemidler for å hindre forurensning av miljøet.
- har kunnskap om ledelse og opplæring av personell om bord.
- har kunnskap om hvordan man bør prioritere, motiverere og kommuniserere med skipsmannskaper.
- har kunnskap om standard driftsprosedyrer.
- kan vurdere eget arbeid med skipets drift og omsorg for personer i forhold til gjeldene normer, krav og regelverk.
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over problemstillinger for å opprettholde sikkerhet og trygghet for fartøy, mannskap og passasjerer og justere seg inn under veiledning.
- kan gjøre rede for sine faglige valg ved driftssikkerhet for rednings-, brannslokkings- og andre sikkerhetssystemer, samt vern av det marine miljøet.
- kan gjøre rede for egne valg ved effektiv ressursstyring, oppgavestyring, teambygging, effektiv kommunikasjon om bord og på land, samt vurdere gruppens erfaring, bestemthet og lederskap, samt motivasjon, innhenting og opprettholdelse, av situasjonsforståelse, og benyttelse av mannskapsressurser og ledelse om bord.
- kan reflektere over ferdigheter i lederskap og organisering og opplæring av personell om bord og justere denne under veiledning.
- kan finne og henvise til teorier, prosesser og begreper angående et skips konstruksjon, trim og stabilitet og vurdere relevansen for en problemstilling.
- kan reflektere over eget arbeid med skipets drift og omsorg for personer om bord og justere seg inn under veiledning.
- kan finne og henvise til sentrale temaer, modeller og verktøy innenfor økonomi, administrasjon, ledelse og rederidrift og vurdere relevansen for en problemstilling.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge å gjennomføre oppgaver vedrørende sikkerhet og trygghet for fartøy, mannskap og passasjerer alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan planlegge, og gjennomføre oppgaver vedrørende teorier, prosesser og begreper angående et skips konstruksjon, trim og stabilitet alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan planlegge å gjennomføre oppgaver, vedrørende temaer, modeller og verktøy innenfor økonomi, administrasjon, ledelse og rederidrift alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan planlegge å gjennomføre oppgaver, vedrørende ressursstyring, oppgavestyring, teambygging, og effektiv kommunikasjon om bord og på land alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan utveksle synspunkter og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis vedrørende lederskap, organisering og opplæring av personell om bord. Både sammen med skipsledelsen og fagmiljøer på land.
Læringsaktiviteter
Følgende læringsaktiviteter kan bli benyttet:
- Forelesning: Forelesning og dialogbasert undervisning.
- Veiledning: Veiledning i forbindelse med oppgaveløsning, prosjektarbeid og praksis.
- Praksis: Praksis perioder i enkelte studier med rapportering.
- Oppgaveløsning: Individuelt og i grupper. Oppgaver i form av øving eller innlevering av teorioppgaver og praktiske oppgaver. Oppgaverapporter, prosjektoppgaver etc.
- Prosjektarbeid: Problembasert læring (PBL) og tverrfaglig prosjektarbeid
- Presentasjoner: Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid, internt eller eksternt.
- Ekskursjoner: Ekskursjoner og bedriftsbesøk, dette er avhengig av aktuelle prosjekter i nærområdet.
- Rollespill: Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling
- Selvstudium
- Simulatorøvelser og laboratorieoppgaver
Evalueringsordninger
Evaluering foregår fortløpende, i samarbeid mellom student og faglærer
Kunnskap i alle tema i emnet vurderes gjennom obligatoriske arbeidskrav. Alle utleverte arbeidskrav skal være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.
Arbeidsinnsats
Normert arbeidsmengde pr studieår er 1700 timer for heltidsstudenter. Dette fordeler seg med 22 timer pr studiepoeng til planlagte aktiviteter i regi av skolen og 6 timer / fagskolepoeng som studenten tilrettelegger for selv.
For emnet utgjør dette 308 timer organisert pedagogisk aktivitet og 89 timer selvstudium.
Nettbasert studie med samlinger gjennomføres med halv progresjon, og arbeidsinnsatsen gjelder for to studieår.
Arbeidskrav
Se detaljer i læringsplattformen
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Trondheim Arbeidskrav 1 | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Trondheim Arbeidskrav 2 | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Trondheim Arbeidskrav 3 | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Ytre Namdal Arbeidskrav 1 | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Ytre Namdal Arbeidskrav 2 | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Ytre Namdal Arbeidskrav 3 | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Ytre Namdal Arbeidskrav 4 | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav |
Vurdering
På vitnemålet/karakterutskrift gis det en karakter i hvert emne. Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås.
Emnet er eksamensemne.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjekt med muntlig eksamen | A-F | Gruppe/Individuell |
Fagstoff
Emnet dekker krav som stilles for emnet i STCW-konvensjonens kapittel A-III/1, A-III/2 og B-III/1, B-III/2.
Obligatoriske minstekrav er beskrevet i STCW og finnes tilgjengelig på Sjøfartsdirektoratets nettsider: Kapittel III - Sjøfartsdirektoratet
Emnet tar utgangspunkt i Emneplan for Kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord, og Emneplan for Skipsteknikk og skipets stabilitet, som er utarbeidet av Maritime fagskoler.