00TM02K Vedlikehold og reparasjoner på ledelsesnivå
Emnefakta
- Emnekode00TM02K
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeHavrommet
- StudieprogramMaskinoffiser på ledelsesnivå
- Studiepoeng4
- StudiestedYtre Namdal, Trondheim
- Start2025 Høst
- Emneansvarligleiso@feide.trondelagfylke.no, halas@feide.trondelagfylke.no
Introduksjon
Emnet skal gi studenten inngående kunnskap om vedlikeholdsstyring av moderne skip på ledelsesnivå. Hensikten er å sikre etterlevelse av gjeldende myndighet- og klassekrav, gi kunnskap om ulike former for vedlikehold, strategisk planlegging av vedlikeholdsarbeid ut fra sikkerhets- og miljøhensyn, samt operasjons- og miljøhensyn.
Tema
- Lede sikre og effektive prosedyrer for vedlikehold og reparasjoner
- Oppdage og identifisere årsaken til maskineriets feilfunksjoner og rette opp feil
- Sikre trygge arbeidsrutiner
Forkunnskapskrav
Kunnskap om vedlikehold og reparasjoner på operativt nivå i henhold til STCW (seksjon A og B): kodens tabell A-III/1 og B III/1.
Læringsutbytte
Studenten skal ha læringsutbytte som tilfredsstiller krav som stilles i henhold til STCW (seksjon A og B): kodens tabell A-III/2 og B III/2.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om å administrere moderne vedlikeholdsprogram, herunder dokumentasjon av utført arbeid i henhold til gjeldende myndighets- og klassekrav.
- har kunnskap om oppdagelse av feilfunksjoner i maskineriet, lokalisering av feil og tiltak for å hindre skade.
- har kunnskap om inspeksjon og justering av utstyr.
- har kunnskap om ikke-destruktiv undersøkelse.
- har kunnskap om arbeids- og oppgavefordeling blant underordnet personell.
- har kunnskap om sikring av utstyr og maskinanlegg før vedlikeholdsarbeid kan igangsettes.
- kan vurdere eget arbeid i forhold til nasjonalt og internasjonalt maritimt regelverk/lovverk, vaktforskrifter, standarder, avtaler og krav.
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for sine valg for å trygge og effektive prosedyrer for vedlikehold og reparasjoner.
- kan reflektere over sine valg i arbeid med vedlikehold og reparasjoner og justere seg inn under veiledning.
- kan finne og henvise til informasjon om korrekt bruk og tolking av relevante brukermanualer, tegninger og diagram og vurdere relevansen for en problemstilling.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre vedlikehold og reparasjon på et skip, herunder lovpålagt verifisering av klassekrav alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan utveksle synspunkter med spesielt skipsledelsen, men også andre innen samme bransje og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.
Læringsaktiviteter
Følgende læringsaktiviteter kan bli benyttet:
- Forelesning: Forelesning og dialogbasert undervisning.
- Veiledning: Veiledning i forbindelse med oppgaveløsning, prosjektarbeid og praksis.
- Praksis: Praksis perioder i enkelte studier med rapportering.
- Oppgaveløsning: Individuelt og i grupper. Oppgaver i form av øving eller innlevering av teorioppgaver og praktiske oppgaver. Oppgaverapporter, prosjektoppgaver etc.
- Prosjektarbeid: Problembasert læring (PBL) og tverrfaglig prosjektarbeid
- Presentasjoner: Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid, internt eller eksternt.
- Ekskursjoner: Ekskursjoner og bedriftsbesøk, dette er avhengig av aktuelle prosjekter i nærområdet.
- Rollespill: Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling
- Selvstudium
- Simulatorøvelser og laboratorieoppgaver
Evalueringsordninger
Evaluering foregår fortløpende, i samarbeid mellom student og faglærer
Kunnskap i alle tema i emnet vurderes gjennom obligatoriske arbeidskrav. Alle utleverte arbeidskrav skal være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.
Arbeidsinnsats
Normert arbeidsmengde pr studieår er 1700 timer for heltidsstudenter. Dette fordeler seg med 22 timer pr studiepoeng til planlagte aktiviteter i regi av skolen og 6 timer / fagskolepoeng som studenten tilrettelegger for selv.
For emnet utgjør dette 88 timer organisert pedagogisk aktivitet og 25 timer selvstudium.
Nettbasert studie med samlinger gjennomføres med halv progresjon, og arbeidsinnsatsen gjelder for to studieår.
Arbeidskrav
Alle arbeidskrav skal være godkjent for at studenten skal være kvalifisert for å ta eksamen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Arbeidskrav | Detaljert informasjon på læringsplattformen | |
Arbeidskrav 2 | Arbeidskrav | Detaljert informasjon på læringsplattformen | |
Arbeidskrav 3 | Arbeidskrav | Detaljert informasjon på læringsplattformen | |
Arbeidskrav 4 | Arbeidskrav | Detaljert informasjon på læringsplattformen |
Vurdering
På vitnemålet/karakterutskrift gis det en karakter i hvert emne. Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås.
Emnet er eksamensemne.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjekt med muntlig eksamen | A-F | Gruppe/Individuell |
Fagstoff
Fagstoff for emnet følger av STCW-konvensjonens kapittel A-III/2 og B-III/2, Funksjon: Vedlikehold og reparasjoner på ledelsesnivået.
Obligatoriske minstekrav er beskrevet i STCW og finnes tilgjengelig på Sjøfartsdirektoratets nettsider: Kapittel III - Sjøfartsdirektoratet
Emnet tar utgangspunkt i Emneplan for Vedlikehold og reparasjoner som er utarbeidet av Maritime fagskoler.