00TM01K Kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord på ledelsesnivå
Emnefakta
- Emnekode00TM01K
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeHavrommet
- StudieprogramDekksoffiser på ledelsesnivå
- Studiepoeng20
- StudiestedYtre Namdal, Trondheim
- Start2025 Høst
- Emneansvarligmaggo@feide.trondelagfylke.no, royse@feide.trondelagfylke.no
Tema
- Kontrollere trim, stabilitet og belastning
- Overvåke og kontrollere etterlevelse av regelverkets krav og tiltak for å ivareta sikkerheten for menneskeliv til sjøs og vern av havmiljøet
- Opprettholde sikkerhet og trygghet for fartøy, mannskap og passasjerer og driftsklar tilstand for rednings- brannslokkings- og andre sikkerhetssystemer
- Utvikle beredskaps- og havari-kontrollplaner og håndtere nødssituasjoner
- Bruk av ferdigheter i lederskap og organisering
- Organisere og lede den medisinske behandlingen som gis om bord
Forkunnskapskrav
Kunnskap om emnet på operativt nivå i henhold til STCW (seksjon A og B): kodens tabell A-II/1 og B II/1.
Læringsutbytte
Studenten skal ha læringsutbytte som tilfredsstiller krav som stilles i henhold til STCW (seksjon A og B): kodens tabell A-II/2 og B II/2.
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om nasjonale og internasjonale krav om sikkerhet til sjøs og vern av det marine miljøet.
- Har kunnskap for å opprettholde sikkerhet og trygghet for skip, mannskap og passasjerer og driftsklar tilstand av redningsutstyr.
- Har kjennskap til reglene vedrørende redningsredskaper (SOLAS).
- Har kjennskap til organisering og mannskapsledelse.
- Har kunnskap i maritim økonomi, administrasjon, ledelse og rederidrift
Ferdigheter
Studenten
- Kan gjøre rede for sine faglige valg for å sikre skipets trim og stabilitet.
- Kan reflektere over egne valg av tiltak for å ivareta sikkerhet til sjøs og vern av det marine miljøet.
- Kan henvise til gjeldende regler og krav til organisering av brann- og redningsøvelser, vedlikehold av redningsutstyr, tiltak for å beskytte og trygge alle personer om bord i nødsituasjoner og tiltak for å begrense skade og berge skipet etter en brann, eksplosjon, kollisjon eller grunnstøting.
- Kan reflektere over egen organisering og mannskapsledelse og justere denne under veiledning.
- Kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for god forståelse av moderne rederidrift
Generell kompetanse
Studenten
- Kan planlegge, lede og gjennomføre operasjoner på egen hånd og som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer innen maritime miljø.
- Kan bidra til å utvikle helhet økonomi, administrasjon, ledelse og rederidrift innen maritim sektor.
- Kan utveksle synspunkter med andre som har bakgrunn fra maritime miljøer, og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
-
Læringsaktiviteter
Følgende læringsaktiviteter kan bli benyttet:
- Forelesning: Forelesning og dialogbasert undervisning.
- Veiledning: Veiledning i forbindelse med oppgaveløsning, prosjektarbeid og praksis.
- Praksis: Praksis perioder i enkelte studier med rapportering.
- Oppgaveløsning: Individuelt og i grupper. Oppgaver i form av øving eller innlevering av teorioppgaver og praktiske oppgaver. Oppgaverapporter, prosjektoppgaver etc.
- Prosjektarbeid: Problembasert læring (PBL) og tverrfaglig prosjektarbeid
- Presentasjoner: Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid, internt eller eksternt.
- Ekskursjoner: Ekskursjoner og bedriftsbesøk, dette er avhengig av aktuelle prosjekter i nærområdet.
- Rollespill: Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling
- Selvstudium
- Simulatorøvelser og laboratorieoppgaver
Evalueringsordninger
Evaluering foregår fortløpende, i samarbeid mellom student og faglærer
Kunnskap i alle tema i emnet vurderes gjennom obligatoriske arbeidskrav. Alle utleverte arbeidskrav skal være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.
Arbeidsinnsats
Normert arbeidsmengde pr studieår er 1700 timer for heltidsstudenter. Dette fordeler seg med 22 timer pr studiepoeng til planlagte aktiviteter i regi av skolen og 6 timer / fagskolepoeng som studenten tilrettelegger for selv.
For emnet utgjør dette 440 timer organisert pedagogisk aktivitet og 127 timer selvstudium.
Nettbasert studie med samlinger gjennomføres med halv progresjon, og arbeidsinnsatsen gjelder for to studieår.
Arbeidskrav
Se detaljer i læringsplattformen
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Trondheim Arbeidskrav 1 | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Trondheim Arbeidskrav 2 | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Trondheim Arbeidskrav 3 | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Ytre Namdal Arbeidskrav 1 | Skriftlig | Arbeidskrav | |
Ytre Namdal Arbeidskrav 2 | Skriftlig | Arbeidskrav | |
Ytre Namdal Arbeidskrav 3 | Skriftlig | Arbeidskrav | |
Ytre Namdal Arbeidskrav 4 | Skriftlig | Arbeidskrav |
Vurdering
På vitnemålet/karakterutskrift gis det en karakter i hvert emne. Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås.
Emnet er eksamensemne.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjekt med muntlig eksamen | A-F | Gruppe/Individuell |
Fagstoff
Emnet dekker krav som stilles for emnet i STCW-konvensjonens kapittel A-II/1, AII/2 og B-II/1, B-II/2. Obligatoriske minstekrav er beskrevet i STCW og finnes tilgjengelig på Sjøfartsdirektoratets nettsider: Kapittel II - Sjøfartsdirektoratet.
Emnet tar utgangspunkt i Emneplan for Kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord, og Emneplan for Skipsteknikk og skipets stabilitet, som er utarbeidet av Maritime fagskoler