00TM01H Norsk kommunikasjon på operativt nivå
Emnefakta
- Emnekode00TM01H
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHavrommet
- StudieprogramDekksoffiser på ledelsesnivå
- Studiepoeng3
- StudiestedYtre Namdal, Trondheim
- Start2025 Høst
- Emneansvarliggurhauo@trondelagfylke.no, ragaad@feide.trondelagfylke.no
Tema
- Skriftlig kompetanse
- Muntlige kompetanse
- Kildebruk og kildekritikk
- Kulturforståelse, språk og identitet
- Informasjon- og kommunikasjons-teknologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kjenner til standardiserte tekstmaler
- har kunnskap om fagspråk og språklig variasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan utrykke seg klart og presist på norsk både skriftlig og muntlig
- kan bruke presentasjonsverktøy
- kan skrive ulike teksttyper innenfor ulike sjangre som er relevante for det maritime feltet
- kan delta i ulike muntlige kommunikasjonssituasjoner
- kan lese og forstå fagtekster med maritimt tilsnitt
- kan anvende og oppgi kilder
- kan samhandle og kommunisere
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egne holdninger og verdier i samhandling med andre
- kan tilpasse kommunikasjon etter målgruppe og situasjon
- kan planlegge og gjennomføre et arbeid på tvers av emne
Arbeidskrav
Fire – 4 - arbeidskrav totalt i emnet.
Arbeidskravene har ulik form, se læringsplattform for detaljer.
Arbeidskravene vurderes med bokstavkarakter og resultatet på hvert arbeidskrav utgjør 25% av emnekarakteren.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Studieteknikk og kildeføring | Skriftlig | Arbeidskrav | Karakter |
Formell sjanger | Skriftlig | Arbeidskrav | Karakter |
Tverrfaglig arbeid | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | Karakter |
Muntlig presentasjon | Presentasjon Muntlig fremlegg | Arbeidskrav | Karakter |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Emnekarakter | A-F | Individuell |
Fagstoff
Se detaljer på læringsplattformen.
Pensum
00TM01H Norsk kommunikasjon på operativt nivå
Program som bruker emnet
- Dekksoffiser på ledelsesnivå