00TK01Q Hovedprosjekt
Emnefakta
- Emnekode00TK01Q
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeTeknologi
- StudieprogramProsessteknikk
- Studiepoeng10
- StudiestedChr. Thams (Orkanger)
- Start2025 Høst
- EmneansvarligLoredana Stien
Introduksjon
Hovedprosjektemnet for prosessutdanningen ved fagskolen innebærer en fordypning i praksisnære prosjekter som er yrkesrelevante og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens emner. Hovedprosjektet gir studentene mulighet til å anvende teoretisk kunnskap i praktiske situasjoner og utvikle ferdigheter som er viktige for deres fremtidige yrkesliv.
Tema
Aktuelle tema utarbeides i samarbeid med oppdragsgiver, studenter og hovedveileder ved skolen for det enkelte prosjekt med fokus på tverrfaglighet
Forkunnskapskrav
Bestått i alle emner prosessutdanningen bygges på.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan man skriver en rapport om et prosjekt
- har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
- har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
- har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
- kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende normer og krav
- kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
- kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
- kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
- kan skrive en rapport om et prosjekt
- kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
- kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
- har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
- kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
- kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
Læringsaktiviteter
1. Prosjektgruppesammensetting. Det legges vekt på kompetanse og innsatsvilje på tvers av bedriftene studentene har sine arbeidsplasser i. Prosjektarbeidet utføres som gruppearbeid med 3-4 studenter pr. gruppe.
2. Valg av oppgave/oppdrag for hovedprosjekt fra næringslivet i samarbeid med veileder. Problemstilling defineres
3. Samarbeidsavtale - det skal stilles krav om konsensus i forhold til arbeidsfordeling mellom medlemmene.og om hva konsekvensene kan bli for dem som ikke følger opp sin del av prosjektarbeidet.
4. Organisering
5. Gjennomføring
6. Arbeidskrav innlevering til gitt frist: Se framdriftsplanen på emnets informasjonsplattform.
7. Statusmøter innad prosjektgruppen og med veileder, evt. med andre eksterne interessenter.
8. Prosjektrapportskriving: det er en prosess som prosjektgruppen skal ha planlagt og som gjennomføres mens prosjektarbeidet foregår.
Arbeidsinnsats
10 studiepoeng + 2 studiepoeng fra yrkeskommunikasjon
Arbeidskrav
Hovedprosjektet utgjør et selvstendig emne og gis en egen karakter. Det skal etableres grupper som jobber selvstendig med hovedprosjektoppgaven. Gruppen velger problemstilling, utarbeider prosjektkontrakt, gjennomfører prosjektet, skriver prosjektrapport og presenterer prosjektet muntlig
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Omfang | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|---|
Prosjektstatus | Presentasjon Muntlig fremlegg | Faglig innhold - kommunikasjon, samarbeid, problemløsing, rapportering - prosjektarbeidet som prosess, helhetlig kompetanse | Studiekrav | |
Prosjektrapport | Skriftlig | Faglig innhold - kommunikasjon, samarbeid, problemløsing, rapportering - prosjektarbeidet som prosess, helhetlig kompetanse | Studiekrav |
Vurdering
Se pkt. 6.3 i studieplanen for Prosessteknikk
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A-F | Individuell |