00TB03J Hovedprosjekt

  • Emnefakta

    • Emnekode
      00TB03J
    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Bygg/anlegg
    • Studieprogram
      Klima, energi og miljø i bygg (VVS og klimateknikk)
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Trondheim
    • Start
      2028 Vår
    • Emneansvarlig
      hanmo@feide.trondelagfylke.no

Introduksjon

I hoveprosjektet vil det være mulig å finne og arbeide med en problemstilling i en egen valgt bedrift. Skolen kan være behjelpelig med å finne hovedprosjekt, hvis dette er ønskelig. 
Hovedprosjektet skal faglig ligge innenfor de rammene av de fagspesifikke emnene, som har vært gjennomgått i studiet. 
Det er ikke et krav om at alle de fagspesifikke emnene må inngå som del av prosjektet, men man bør passe på at det blir en hvis grad av tverfagelighet i prosjektet. 
Hovedprosjektet kan gjennonmføres i grupper, med maks 4 studenter pr gruppe. 

Tema

  • Hovedprosjekt

Læringsutbytte

Studenten får kunnskap om hvordan man skriver en rapport og anvender relevante teorier og metoder. De lærer å planlegge, gjennomføre og evaluere prosejkt,
samt å identifisere og vurdere faglige problemstillinger. i tilegg utvikler de ferdigheter i teamarbeid, komunikasjon og kritisk tenkning, med fokus på å anvende
teoretisk kunskap i praktiske situasjoner. . 

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hvordan man skriver en rapport om et prosjekt
  • Forståelse av relevante teorier, metoder og verktøy innen fagområdet. 
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
  • har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
  • har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
  • kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende normer og krav
  • kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt. 
  • kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • kan skrive en rapport om et prosjekt
  • kan anvende teoretisk kunskap på praktiske problemstillinger. 
  • kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
  • har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
  • kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
  • Har forbedret komunikasjonsevnen, både skriftelig og muntelig 
  • Har utvikling av kritisk tenkning og problemløsningsevner. 

Læringsaktiviteter

 I hovedprosjeket vil studentene arbeide selvstendig med en problemstilling, ofte i samarbeid med en bedrift som fungere som problemeier. 
Timeplanen oppløses, og studentene får veiledning etter behov. Løsning av problemstilling forutsetter regelmessig kontakt med bedriften (problemeier)
for å sikre at prosjektet er relevant og praktisk anvendbart. Dette gir studentene mulighet til å anvende teoretisk kunnskap fra studiet i en reell kontekst, 
samtidig som de utvikler ferdigheter i prosjektledelse, problemløsning og samarbeid.

Evalueringsordninger

Ferdig levert hovedprosjekt innbundet i to eksemplar og fremføring er grunnlaget for evalueringa i emnet . 

Arbeidsinnsats

Omfang på hovedprosjektet er 10 Studiepoeng, generelt sett kan man si at dette tilsvarer 200 - 300 timers arbeid.
Det innkluderer all tid brukt på planlegging, gjennomføring, veiledning og rapportskriving. Arbeidsinsatsen kan varierer avhengig av prosjektets kompleksitet og studendenes arbeidsmetode, men noen typiske aktiviteter er: 

  • Planlegging og forbredelse. 
  • Gjennomføring.
  • Veiledning. 
  • Samarbeid med bedrift. 
  • Rapportskriving. 

Arbeidskrav

Se detaljer i læringsplatformen. 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Hovedprosjekt
Skriftlig/muntlig
Studiekrav

Vurdering

Se pkt 6.3

Emnet kan være eksamensemne. Informasjon om eventuell eksamen i emnet gis på læringsplattformen senest 14 dager før eksamen

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Mappevurdering
A-F
Gruppe
3 Måned(er)

Fagstoff

I hovedprosjektet vil det være mulig å finne og arbeide med en problemstilling i egen bedrift. Skolen er behjelpelig med å finne hovedprosjekt utenfor egen bedrift hvis dette er ønskelig.

Hovedprosjektet skal faglig ligge innenfor rammene av de fagspesifikke emnene. Det er ikke krav om at alle de fagspesifikke emnene må inngå som del av prosjektet. Aktuelle fagområder som kan inngå i hovedprosjektet er:

  • Organisasjonsform, Byggherre—entreprenør.
  • Entrepriseformer—redegjøre for den eksakte entreprisen.
  • Kontraktstyper.
  • Gjennomgang av anbudsdokumenter. Med vekt på hvilke NS-standarder som gjelder. Gi eksempler på tolkninger/bruk av standarder. (F.eks NS 8405)
  • Typer av fakturering.
  • Stiknings- og landmålingsarbeider. Herunder områder som innmåling, utstikking og dokumentasjon. Bruk av utstyr. Kontakt mot oppdragsgivere. Bruk av datamodeller.
  • Masseberegninger
  • Kalkulering av enhetsposter. Diverse prisberegninger. (Bruk av dataprogram, hvis det er mulig)
  • Lage framdriftsplaner—produksjonsplaner-ressursplaner.
  • Lese/ tolke arbeidstegninger. Tillegg/fradrag i forhold til anbud.
  • Prosjektregnskap.
  • IKT—HMS-arbeid.
  • FDV
  • Brann og lyd prosjekteringer
  • Energiberegninger
  • Entrepriseformer
  • Byggesøknad
  • Arbeidstegninger/DAK
  • Norsk standard 
  • TEK

Pensum

00TB03J Hovedprosjekt