00HH12A Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helsefagene i helse- og omsorgsfagene: Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnefakta

    • Emnekode
      00HH12A
    • Studienivå
      Fagskolegrad, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Helse, aldring og aktiv omsorg
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Chr. Thams (Orkanger), Fosen studiesenter, Namdal studiesenter
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      Marte Hoston Stiklestad

Introduksjon

  • Etikk
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Sosiologi og psykologi
  • Lover og forskrifter

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

• har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier

og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy

• forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og

samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og

verdiskapingsperspektiv

• har bransjekunnskap og kjennskap til de grunnleggende sosialpsykologiske

prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale

nettverk

• har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med

tjenestemottakere og samarbeidspartnere.

• har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering

• har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet,

brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren

• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan

disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og

samarbeidspartnere

Ferdigheter

Studenten

• kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma

som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger

• kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og

teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet

• kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling,

samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen

• kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og

stortingsmeldinger som er relevant for yrkesutøvelsen

• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for

iverksetting av tiltak i forhold til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med

ulike kulturer og urfolk

Generell kompetanse

Studenten

• har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, samt hvordan

disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker

• har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk

gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og

samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere

• kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere

basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og

respekt

• kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til

tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn

• kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester basert på

tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for

yrkesutøvelsen

Læringsaktiviteter

Synkron og asynkron læringsaktiviteter. Refleksjon individuelt og i grupper

Arbeidskrav

I emne 1 vil studentene ha 3 arbeidskrav.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravOmfangKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Skriftlig
Arbeidskrav
Arbeidskrav 2
Skriftlig
Muntlig fremlegg
Arbeidskrav
Arbeidskrav 3
Praktiske øvelse
Arbeidskrav
Vi simulerer et scenario om etisk dilemma

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Gruppearbeid
14 Dag(er)
Individull loggskrivning og innlevering av refleksjonsnotat
7 Dag(er)

Vurdering

I emne 1 vil dere bli vurdert med karakter A-F, en samlet vurdering av innleverte arbeidskrav og muntlig deltagelse i perioden

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidlerKommentar
Mappevurdering
A-F
Individuell
8 Uke(r)

Fagstoff

Pensum

00HH12A Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helsefagene i helse- og omsorgsfagene: Etikk, samhandling og kommunikasjon