MLR4 Digitalisering og bærekraft
MLR4 Digitalisering og bærekraft
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLedelsesfag
- StudieprogramMellomleder - Renhold
- StudiestedOslo
- Studiepoeng5
- Start2024 Høst
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor renholdsbransjen
- har kunnskap om ulike måleinstrumenter og visuell måling
- har kunnskap om ny teknologi som robotisering og støtteteknologi
- har innsikt i relevant regelverk, standarder og avtaler og krav til kvalitet
- har innsikt i relevante bransjespesifikke standarder for bærekraft
Studenten:
- kan anvende relevante verktøy som eksempelvis Clean Pilot for å dokumentere det daglige, regelmessige og periodiske renholdet
- kan anvende relevante digitale bransjerelaterte verktøy og måleinstrumenter
- kan anvende relevante faglige verktøy innenfor ny teknologi og robotisering
Studenten:
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som støtter behov for digitalisering og bærekraft i renholdsbransjen
- har utviklet en etisk grunnholdning til mellomlederoppgaver knyttet til digitalisering og bærekraft
- kan utføre mellomlederoppgaver som ivaretar medarbeidere, kunder og leverandørers behov for digitalisering og bærekraftige prinsipper
- kan vurdere og utvikle relevante arbeidsmetoder, produkter og tjenester som støtter bransjens behov for digitalisering og bærekraft
- Digitalisering
- Rammer og muligheter renholdsfaget
- Innføring i planleggingsverktøy fra Datec og Clean pilot
- Digital teknologi for planlegging og kalkulasjon
- Kvalitetsstandarder
- Innføring i INSTA-800
- Visuelle målinger og ulike måleinstrumenter
- Ny teknologi i faget
- Robotisering
- Digitale hjelpemidler – sensorer, GPS, kartlegging, registrering mm.
- Hvordan bruke AI
- Bærekraft
- Renhold for å ta vare på bygg og infrastruktur
- Kjemibruk, alternativer, hjelpemidler og verktøy
- Ergonomi og HMS
Emneoppgave
Emnet avsluttes med innlevering av en emneoppgave, individuelt eller i grupper, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene og temaene for emnet. Oppgaven kan være en skriftlig innlevering på rundt 1000-1500 ord, eller en muntlig presentasjon.
Emneoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått, ev. med karakter A-F, og det gis en skriftlig tilbakemelding. For at emneoppgaven skal bli godkjent må den vurderes til en beståttkarakter.
Refleksjonsnotat
Studentene skal levere et notat – 200-400 ord - hvor de reflekterer over egen arbeidsinnsats, gruppeprosess- og dynamikk og læringsprosess. For at refleksjonsnotatet skal bli godkjent, må det formelle krav til innhold være oppfylt.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 60 Time(r) |
Veiledning | 30 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 46 Time(r) |