MLR4 Digitalisering og bærekraft

MLR4 Digitalisering og bærekraft

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studieprogram
      Mellomleder - Renhold
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2024 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor renholdsbransjen
  • har kunnskap om ulike måleinstrumenter og visuell måling
  • har kunnskap om ny teknologi som robotisering og støtteteknologi
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder og avtaler og krav til kvalitet
  • har innsikt i relevante bransjespesifikke standarder for bærekraft
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende relevante verktøy som eksempelvis Clean Pilot for å dokumentere det daglige, regelmessige og periodiske renholdet
  • kan anvende relevante digitale bransjerelaterte verktøy og måleinstrumenter
  • kan anvende relevante faglige verktøy innenfor ny teknologi og robotisering
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som støtter behov for digitalisering og bærekraft i renholdsbransjen
  • har utviklet en etisk grunnholdning til mellomlederoppgaver knyttet til digitalisering og bærekraft
  • kan utføre mellomlederoppgaver som ivaretar medarbeidere, kunder og leverandørers behov for digitalisering og bærekraftige prinsipper
  • kan vurdere og utvikle relevante arbeidsmetoder, produkter og tjenester som støtter bransjens behov for digitalisering og bærekraft
Emnets tema
  1. Digitalisering
  1. Rammer og muligheter renholdsfaget
  2. Innføring i planleggingsverktøy fra Datec og Clean pilot
  3. Digital teknologi for planlegging og kalkulasjon
  1. Kvalitetsstandarder
  1. Innføring i INSTA-800
  2. Visuelle målinger og ulike måleinstrumenter
  1. Ny teknologi i faget
  1. Robotisering
  2. Digitale hjelpemidler – sensorer, GPS, kartlegging, registrering mm.
  3. Hvordan bruke AI
  1. Bærekraft
  1. Renhold for å ta vare på bygg og infrastruktur
  2. Kjemibruk, alternativer, hjelpemidler og verktøy
  3. Ergonomi og HMS
Arbeidskrav

Emneoppgave
Emnet avsluttes med innlevering av en emneoppgave, individuelt eller i grupper, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene og temaene for emnet.  Oppgaven kan være en skriftlig innlevering på rundt 1000-1500 ord, eller en muntlig presentasjon.

Emneoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått, ev. med karakter A-F, og det gis en skriftlig tilbakemelding. For at emneoppgaven skal bli godkjent må den vurderes til en beståttkarakter.

Refleksjonsnotat
Studentene skal levere et notat – 200-400 ord - hvor de reflekterer over egen arbeidsinnsats, gruppeprosess- og dynamikk og læringsprosess. For at refleksjonsnotatet skal bli godkjent, må det formelle krav til innhold være oppfylt.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
60 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
46 Time(r)
Vurdering

For å få vurdering med karakter må arbeidskravene værer godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav.

Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er emneoppgaven.