MLR2 Grunnleggende salg og service
MLR2 Grunnleggende salg og service
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeLedelsesfag
- StudieprogramMellomlederutdanning - Renhold
- StudiestedKuben
- Studiepoeng5
- Start2024 Høst
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
- har kunnskap om prinsipper for ledelse, markedsføring og aktuelle økonomistyringsemner
- har kunnskap om utvikling av markedsplan og relevante aktiviteter
- har kunnskap om begreper, prosesser og digitale verktøy som anvendes innenfor grunnleggende salg og service
- har forståelse for betydningen av grunnleggende salg og service i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har kunnskap om forbrukers kjøpsadferd
- har kunnskap om relevante bærekraftsmål for bransjen
Studenten:
- kan anvende kunnskap om planlegging, gjennomføring og relevante aktiviteter og mål i markedsarbeidet
- kan anvende ulike deler av Office-pakken og andre relevante digitale verktøy
- kan benytte digital kommunikasjon innen dokumentasjon, planlegging og avvikshåndtering
- kan bruke modeller for økonomisk analyse og beslutninger knyttet til grunnleggende salg og service
- kan finne relevant fagstoff som kan bidra til å løse praktiske utfordringer innenfor grunnleggende salg og service
- kan anvende faglig kunnskap om bærekraftsmålene på praktiske og teoretiske problemstillinger som angår grunnleggende salg og service
Studenten:
- har forståelse for økonomiske og etiske prinsipper som gjelder mellomledelse, digitalisering og bærekraft i grunnleggende salg og service
- har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av mellomledelse knyttet til grunnleggende salg og service
- kan levere varer og tjenester som oppfyller kunder og oppdragsgiveres behov
- kan bygge gode relasjoner med kollegaer, kunder, leverandører og oppdragsgivere
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester som møter bransjens krav til mellomledelse, digitalisering og bærekraft i grunnleggende salg og service
- Ledelse, lederstrategier og økonomi
- Ledelsesformer og personalledelse
- Gruppe- og teamledelse
- Regnskap og budsjett
- Markedsplanlegging og markedsføring
- Markedsføringsteori, segmentering og virkemidler
- Situasjonsanalyse og markedsmål, Prissetting
- Effektiv bruk av IKT
- IKT i ledelse og markedsføring
- IKT i styring og planlegging av arbeid
- Kultur, organisasjon og personalansvar
- Organisasjonskultur, personalarbeid
- Konflikt, konflikthåndtering, den vanskelige samtalen
- Etikk og lønnsomhetsbetraktninger
- Regnskapsanalyse
- Etikk for mellomledere
6. Bærekraft
Prosjektarbeid, individuell eller gruppe på inntil tre deltagere.
Selvvalgt problemstilling fra egen arbeidserfaring relatert til temaer i emne 1 og 2 som kan identifisere behov for tiltak. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer.
Prosjektarbeidet består av:
- en skriftlig innlevering på inntil 1000 ord som viser forståelse av: Partssamarbeid på arbeidsplassen, betydningen av bærekraft, samt bruk av relevante digitale verktøy
- muntlig presentasjon for medstudenter og lærere på inntil ti minutter om identifiserte problemstillinger og behov for tiltak
Refleksjonsnotat
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 60 Time(r) |
Veiledning | 30 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 46 Time(r) |