MLB1 Mellomleder og utviklingsaktør i byggdrift og eiendomsservice
MLB1 Mellomleder og utviklingsaktør i byggdrift og eiendomsservice
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeLedelsesfag
- StudieprogramMellomleder – Byggdrift og eiendomsservice
- StudiestedOslo
- Studiepoeng5
- Start2025 Høst
- Mellomleder – Byggdrift og eiendomsservice
Læringsutbytte for emnet:
Studenten
- har kunnskap om innhold og oppgaver i mellomlederrollen
- har forståelse for mellomlederoppgavers betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har kunnskap om partssamarbeidet i arbeidslivet
- har kunnskap om aktuelle organisasjons- og motivasjonsteorier
- har kunnskap om grunnleggende digitale verktøy og aktuelle programmer for tekstbehandling og presentasjon
- har kunnskap om ledelse og funksjon i grupper og team
- har kunnskap om innovasjons- og entreprenørskapskompetanse
- har innsikt i oppstart av drift og verdiskapingsprosesser i virksomheter
- kjenner til enhver tids gjeldende HMS-krav
- har kunnskap om risiko og smittevern
Studenten:
- kan anvende veiledning grupper og team for å nå virksomhetens mål
- kan anvende aktuelle organisasjons- og motivasjonsteorier for å få et godt samarbeid og gode team
- kan kommunisere
- kan anvende relevante systemer for planlegging på kort og lang sikt
- kan anvende regelverk for HMS, risiko og smittevern for å utarbeide planer i ulike situasjoner
- kan bygge gode relasjoner med medarbeidere, kunder, leverandører og oppdragsgivere
Studenten:
- kan utføre mellomlederoppgaver etter medarbeidere, kunder, leverandører og oppdragsgiveres behov
- har forståelse for individuelle behov i medarbeiderskap, motivasjon og mellomledelse
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i mellomlederrollen
- har utviklet en etisk grunnholdning i rollen som mellomleder i bransjen
- kan utvikle arbeidsmetoder, tjenester og aktuelle produkter i samsvar med krav til mål, strategier, HMS og risikohåndtering av relevans for mellomlederoppgavene
- kan reflektere over erfaringer, kunnskaper, ferdigheter og holdninger i praktisk arbeid knyttet til ledelse, kundebehandling og drift
- Ledelse og motivasjon
- Ledelse av grupper og team
- Hva er en god leder
- Motivasjonsteorier for ledere og medarbeidere
- Tillit og relasjoner
- Yrkeskommunikasjon
- Kommunikasjon i små arbeidsgrupper
- Hvorfor er kommunikasjon så viktig
- Partssamarbeidet og tillit i norsk arbeidsliv
- Verdiskaping og samfunnsperspektiv
- Mål, strategier, utviklingsarbeid og planer
- Mål, strategi, taktikk og tiltak
- Utviklingsarbeid i faser, vekst, tjenester, ansatte og markedsandeler
- Planer av ulik karakter.
- Ressursbegrensninger og kreative tiltak.
4. Krisehåndtering, risiko og smittevern
a. HMS for mellomledere
b. Hva er en krise og ulike typer kriser?
c. Risikovurderinger og innføring i kriseplaner
d. Smittevern – forebyggende, beskyttende og livsnødvendig
Emneoppgave
Emnet avsluttes med innlevering av en emneoppgave, individuelt eller i grupper, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene og temaene for emnet. Oppgaven kan være en skriftlig innlevering på rundt 1000-1500 ord, eller en muntlig presentasjon.
Emneoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått, ev. med karakter A-F, og det gis en skriftlig tilbakemelding. For at emneoppgaven skal bli godkjent må den vurderes til en beståttkarakter.
Refleksjonsnotat
Studentene skal levere et notat – 200-400 ord - hvor de reflekterer over egen arbeidsinnsats, gruppeprosess- og dynamikk og læringsprosess. For at refleksjonsnotatet skal bli godkjent, må det formelle krav til innhold være oppfylt.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 60 Time(r) |
Veiledning | 30 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 46 Time(r) |