10TI51C Prosess, samhandling og informasjonsflyt (PSI)

10TI51C Prosess, samhandling og informasjonsflyt (PSI)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Informasjonsmodellering (BIM)
    • Studieprogram
      BIM-tekniker Anlegg Infrastruktur (BIMAI)
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      28
    • Start
      2024 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • BIM-tekniker Anlegg Infrastruktur (BIMAI)
Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er utarbeidet for hvert enkelt delemne:
A Struktur og databehandling
B Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
C Samhandling og koordinering

Kunnskaper
  • har kunnskap om filhåndtering og –navngivning
  • kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med informasjonsmodellering
  • kjenner til gode lagringsrutiner
  • kjenner til prosjekthoteller og andre metoder for å dele og sikre data
  • kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data
  • har kunnskap om 3-dimensjonale koordinatsystemer i programmene
  • har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
  • har kunnskap om teknisk engelsk anvendt for anlegg, infrastruktur og BIM
  • har kunnskap om oppbygging og hensikt med BIM-manualer og styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
  • har kunnskap om plattformer og tekniske løsninger for kommunikasjon mellom byggeplass og digital modell
  • har kunnskap om bygge- og anleggsbransjen og kjenner til samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen
  • har kunnskap om anvendelsen av ICE-metodikken og om BCF- og åpne formater
  • har kunnskap om georeferering og dets betydning for riktig oppstart av en BIM-prosess
  • har kjennskap til hvordan framdriftsplanlegging er nødvendig for god struktur og ressursutnyttelse i et bygge- og anleggsprosjekt
  • har kjennskap til hvordan sidemannskontroll styrker kvaliteten på eget arbeid
  • har kjennskap til ulike entrepriseformer/kontraktsformer og kjenner til svakheter og styrker ved dem i et BIM-prosjekt
  • har kjennskap til VDC-konseptet
  • har kjennskap til konseptene AR og VR
Ferdigheter
  • kan formatere en PC, foreta systemgjenoppretting og gjenopprette innholdet
  • kan etablere en ryddig og hensiktsmessig mappestruktur
  • kan synkronisere data mellom forskjellige enheter
  • kan lage en gjennomførbar backup-plan
  • kan anvende ulike tekstbehandlingsprogrammer og digitale ordbøker/oppslagsverk
  • kan anvende skjermbildebehandlingsprogrammer for å dokumentere arbeid
  • kan lage interaktive dokumenter
  • kan anvende mailsystemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt
  • kan formulere problemstillinger, anvende nettforum og innhente og dele kunnskap
  • kan anvende søkemotorer for effektive søketeknikker på nettet
  • kan anvende fjernhjelpsprogramvare
  • kan anvende programmer for tallbehandling for å analysere informasjon og behandle data fra modelleringsprogrammer
  • kan anvende program for presentasjoner, animasjon og bildebehandling
  • kan skape kreative, illustrerte og lett forståelige logger, rapporter, presentasjoner o.l. og ta hensyn til helhetsinntrykket ved oppbygging av tekst og figurer
  • kan forstå og anvende teknisk engelsk som til vanlig praktiseres i BIM-prosjekter
  • skal ha utviklet et kritisk og reflektert forhold til dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak i BIM-prosjekter
  • skal gjennom sitt arbeid med dokumentasjon og beskrivelser ta hensyn til alle parter i en byggeprosess og være med å sikre riktig kvalitet på planlegging og gjennomføring av BIM i prosjekter
Generell kompetanse
  • har utviklet en generelt god digital forståelse og løsningsorientering og kan sikre seg mot å tape data
  • skal ha utviklet et kritisk og reflektert forhold til dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak i BIM-prosjekter
  • skal gjennom sitt arbeid med dokumentasjon og beskrivelser ta hensyn til alle parter i en byggeprosess og være med å sikre riktig kvalitet på planlegging og gjennomføring av BIM i prosjekter
  • kan tilrettelegge for hensiktsmessig tverrfaglighet og et miljø for konstruktiv samhandling på ICE-møter
  • bidrar til gode byggeprosesser ved å være oppmerksom på kryssende interesser og konfliktområder i BIM-prosjekter og arbeider for å bruke BIM-metodikken til å gi kunder og deltakere mest mulig objektiv informasjon
  • har utviklet holdninger og metodikk for å jevnlig kunne oppdatere sin kunnskap innenfor BIM
Emnets tema

Delemner:

A. Struktur og databehandling
B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
C. Samhandling og koordinering

Arbeidskrav

Tverrfaglige prosjekter

Det skal minimum gjennomføres 3 - 4 tverrfaglige prosjekter som omfatter emnene PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt) og BIM-AI (BygningsInformasjonsModellering-Anlegg Infrastrukstur). 

Tema for prosjektene vil variere basert på studiets fremdrift, som også gjelder omfanget og nivået på underlaget.

Gjennomføring:

  • Gruppesamarbeid om utarbeiding av prosjektet
  • Ferdig prosjektet er enmed individuellindividuelt skriftlig prosjekt leveranse
  • Individuell muntlig presentasjon av prosjektet  i form av skriftlig og muntlig del. Muntlig del gir anledning for justering av karakterer opp eller ned på det aktuelle prosjektet. Ved ikke gjennomført muntlig del vil karakterer justeres ned.

Tema for prosjektene vil variere basert på studiets fremdrift, som også gjelder omfanget og nivået på underlaget.Det foretas en samlet vurdering av s For å få prosjektet vurdert må det være levert innen satt fristkriftlig og muntlig del . Leveransen vil bli vurdert med karakter A-F i hvert av de to emnene som inngår i det tverrfaglige utprosjektet. Grunnlaget for vurderingen er fra angitte kriterier i oppgavetekstene.

For å få hvert av prosjektene godkjent må de være levert innen satt frist.

Logg

Logg føres fortløpende i studiet og viser progresjon og refleksjon rundt lærestoff i løpet av året.  Loggen må oppfylle de formelle kravene til innhold for å bli godkjent.

Miniprosjekter

Det skal leveres fra 1-3 mindre skriftlige prosjekter (maks varighet én uke).  Refleksjonsnotat eller logg kan inngå i prosjektene.  Det angis om prosjektene gjennomføres i gruppe eller individuelt. Miniprosjektene godkjennes dersom de oppfyller formelle kravene til innhold.

Emnetester

Det skal gjennomføres minimum 1 skriftlige ferdighetstest i bruk av dataprogram knyttet mot en prosess med dokumentasjon. Testene må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.

Emnet innehar i tillegg andre obligatoriske arbeidskrav, logger, oppgaver og prøver gjennom året som vurderes til godkjent/ikke godkjent.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
100 Time(r)
Veiledning
40 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
660 Time(r)
Vurdering

For å oppnå vurdering i emnet, må arbeidskrav leveres og være godkjent.

Karakteren baseres på en helhetlig vurdering av de tverrfaglige prosjektene inkludert muntlig fremføring, hvor det siste prosjektet tillegges størst vekt. Karakter A-F benyttes for å angi nivået til studenten sin sluttkompetanse.