10TI51A Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-AI)

10TI51A Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-AI)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Informasjonsmodellering (BIM)
    • Studieprogram
      BIM-tekniker Anlegg Infrastruktur (BIMAI)
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      28
    • Start
      2024 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • BIM-tekniker Anlegg Infrastruktur (BIMAI)
Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet for hvert enkelt delemne:
D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
E. Åpne filformater og modellkontroll
F. Modellbasert dokumentasjon

Kunnskaper
  • kjenner til ulike BIM-program og andre modelleringsprogrammer som er i vanlig bruk i bransjen og kan identifisere programmenes sterke og svake sider
  • kjenner til metoder for prosjektoppstart
  • kjenner til hvordan BIM-modeller brukt i produksjon kan bedre kvaliteten på bygge-/anleggsplassen
  • har kjennskap til hvordan modenhetsnivå (MMI/LOD) i digitale modeller påvirkes av fasene i et prosjekt
  • har kunnskap om "åpen-BIM" som konsept for tverrfaglig samhandling med åpne standarder, og hvordan åpne formater kan anvendes til tverrfaglig samhandling
  • har kunnskap om hvordan kvaliteten på åpne filformater kan variere og har kjennskap til oppbygging av disse
  • har en grunnleggende tegningsforståelse og skal kunne lese og tyde byggetegninger
  • kan benytte egen fagkompetanse, standarder og kunnskapssystemer i utviklingen av en BIM-modell
  • kjenner til datafangst fra landmålingsinstrumenter som kan brukes som grunnlag for BIM-modeller
  • kjenner til ulike kontraktsforhold og entrepriseformer
  • kjenner til merkesystemer i ulike prosjekter, deriblant TFM og SOSI-koder
Ferdigheter
  • kan framstille, anvende og berike BIM-modeller
  • kan høste tegninger, skjemaer og informasjon som kan brukes til analyse ut fra BIM-modeller
  • kan benytte og utarbeide digitale underlag i ulike formater
  • kan ta i bruk flere ulike modelleringsprogrammer for å modellere først og fremst anleggskonstruksjoner
  • kan tilrettelegge en modell for bruk på anleggsplassen samt for visning i AR og VR
  • kan kartlegge behov i et BIM-prosjekt for å gi råd om rasjonell anvendelse av BIM-metoder og -verktøy i prosjekter
  • kan vurdere kvaliteten på åpne utvekslingsformater
  • kan anvende åpne filformater i analyseprogrammer
  • kan anvende åpne og andre relevante filformater til kvalitetskontroll og modellsjekking
  • kan overføre filer fra BIM-programmer til andre programmer, med vekt på forarbeid/tilrettelegging i det programmet det eksporteres fra og etterarbeid/tilrettelegging i det programmet det importeres til
  • kan anvende modellviewere/-sjekkere for koordinering og kvalitetssikring
  • kan fra BIM-modellen lage entydige tegninger i riktig målestokk med relevant informasjon og målsetting
  • kan framstille enkle detaljtegninger
  • kan foreta valg i modelleringsprosessen basert på tabeller, aktuelle norske standarder og håndbøker og bransjenormer og oppslag i kunnskapssystemer
  • kan fra landmålingsinstrumenter samle data for dokumentasjon og kan fremstille relevante BIM-modeller til gjeldende prosess
Generell kompetanse
  • har utviklet spesialisert digital kompetanse i flere ulike BIM-program, særlig for modellering av anleggskonstruksjoner slik at han/hun kan modellere raskt, effektivt og nøyaktig
  • kan veilede og støtte i bruk av BIM-programmer
  • har utviklet kompetanse i allsidig og effektiv anvendelse av programvare for tverrfaglig modellkontroll og modellsjekking som hovedsakelig foregår innenfor åpne formater
  • kan utvikle arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte BIM-detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov
  • kjenner til anleggskonstruksjonens oppbygging og de tekniske fagenes særegenhet slik at han/hun kan samarbeide effektivt og riktig med andre yrkesgrupper i en felles digital modell
  • har utviklet en forståelse og praksis for at en BIM-modell skal kunne dokumenteres med standarder, kunnskapssystemer el.l.
Emnets tema

Delemner:

D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
E. Åpne filformater og modellkontroll
F. Modellbasert dokumentasjon

Arbeidskrav

Tverrfaglige prosjekter

Det skal gjennomføres 3 - 4 tverrfaglige prosjekter som omfatter emnene PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt) og BIM-AI (BygningsInformasjonsModellering-Anlegg Infrastrukstur). 

Tema for prosjektene vil variere basert på studiets fremdrift, som også gjelder omfanget og nivået på underlaget.

Gjennomføring:

  • Gruppesamarbeid om utarbeiding av prosjektet
  • Ferdig prosjektet er en individuelt skriftlig prosjektleveranse
  • Individuell muntlig presentasjon av prosjektet

Det foretas en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del med karakter A-F i hvert av de to emnene som inngår i det tverrfaglige prosjektet. Grunnlaget for vurderingen er angitte kriterier i oppgavetekstene.

For å få hvert av prosjektene godkjent må de være levert innen satt frist.

Logg

Logg føres fortløpende i studiet og viser progresjon og refleksjon rundt lærestoff i løpet av året.  Loggen må oppfylle de formelle kravene til innhold for å bli godkjent.

Miniprosjekter

Det skal leveres fra 1-3 mindre skriftlige prosjekter (maks varighet én uke).  Refleksjonsnotat eller logg kan inngå i prosjektene.  Det angis om prosjektene gjennomføres i gruppe eller individuelt. Miniprosjektene godkjennes dersom de oppfyller formelle kravene til innhold.

Emnetester

Det skal gjennomføres minimum 1 skriftlige ferdighetstest i bruk av dataprogram knyttet mot en prosess med dokumentasjon. Testene må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.

AktivitetVarighet
Veiledning
40 Time(r)
Vurdering

For å oppnå vurdering i emnet, må arbeidskrav leveres og være godkjent.

Karakteren baseres på en helhetlig vurdering av de tverrfaglige prosjektene inkludert muntlig fremføring, hvor det siste prosjektet tillegges størst vekt. Karakter A-F benyttes for å angi nivået til studenten sin sluttkompetanse.