10TI02B Prosess, samhandling og informasjonsflyt (PSI)

10TI02B Prosess, samhandling og informasjonsflyt (PSI)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Informasjonsmodellering (BIM)
    • Studieprogram
      BIM-tekniker Konstruksjon (BIM-K)
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      28
    • Start
      2024 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • BIM-tekniker Konstruksjon (BIM-K)
Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet for hvert enkelt delemne:

A. Struktur og databehandling
B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
C. Samhandling og koordinering

Kunnskaper
  • har kunnskap om filhåndtering og –navngivning
  • kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
  • kjenner til gode lagringsrutiner
  • kjenner til prosjekthoteller og andre metoder for å dele og sikre data
  • kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data
  • har kunnskap om 3-dimensjonale koordinatsystemer i programmene
  • har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
  • har kunnskap om teknisk engelsk anvendt for bygg og BIM
  • har kunnskap om oppbygging og hensikt med BIM-manualer og styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
  • har kunnskap om plattformer og tekniske løsninger for kommunikasjon mellom byggeplass og digital modell
  • har kunnskap om byggebransjen og kjenner til samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen
  • har kunnskap om anvendelsen av ICE-metodikken og om BCF- og IFC-formatene
  • har kunnskap om georeferering og dets betydning for riktig oppstart av en BIM-prosess
  • har kjennskap til hvordan framdriftsplanlegging er nødvendig for god struktur og ressursutnyttelse i et byggeprosjekt
  • har kjennskap til hvordan sidemannskontroll styrker kvaliteten på eget arbeid
  • har kjennskap til ulike entrepriseformer/kontraktsformer og svakheter og styrker ved dem i et BIM-prosjekt
  • har kjennskap til VDC-konseptet
  • har kjennskap til konseptene AR og VR
Ferdigheter
  • kan formatere en PC, foreta systemgjenoppretting og gjenopprette innholdet
  • Kan etablere en ryddig og hensiktsmessig mappestruktur
  • har kunnskap om filhåndtering og –navngivning
  • kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
  • kjenner til gode lagringsrutiner
  • kjenner til prosjekthoteller og andre metoder for å dele og sikre data
  • kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data
  • har kunnskap om 3-dimensjonale koordinatsystemer i programmene
  • har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
  • har kunnskap om teknisk engelsk anvendt for bygg og BIM
  • har kunnskap om oppbygging og hensikt med BIM-manualer og styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
  • har kunnskap om plattformer og tekniske løsninger for kommunikasjon mellom byggeplass og digital modell
  • har kunnskap om byggebransjen og kjenner til samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen
  • har kunnskap om anvendelsen av ICE-metodikken og om BCF- og IFC-formatene
  • har kunnskap om georeferering og dets betydning for riktig oppstart av en BIM-prosess
  • har kjennskap til hvordan framdriftsplanlegging er nødvendig for god struktur og ressursutnyttelse i et byggeprosjekt
  • har kjennskap til hvordan sidemannskontroll styrker kvaliteten på eget arbeid
  • har kjennskap til ulike entrepriseformer/kontraktsformer og svakheter og styrker ved dem i et BIM-prosjekt
  • har kjennskap til VDC-konseptet
  • har kjennskap til konseptene AR og VR
  • kan synkronisere data mellom forskjellige enheter
  • kan lage en gjennomførbar backup-plan
  • kan anvende ulike tekstbehandlingsprogrammer og digitale ordbøker/oppslagsverk
  • kan anvende skjermbildebehandlingsprogrammer for å dokumentere arbeid
  • kan lage interaktive dokumenter
  • kan anvende mailsystemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt
  • kan formulere problemstillinger, anvende nettforum og innhente og dele kunnskap
  • kan anvende søkemotorer for effektive søketeknikker på nettet
  • kan anvende fjernhjelpsprogramvare
  • kan anvende programmer for tallbehandling for å analysere informasjon og behandle data fra modelleringsprogrammer
  • kan anvende program for presentasjoner, animasjon og bildebehandling
  • kan kan skape kreative, illustrerte og lett forståelige logger, rapporter, presentasjoner o.l. og ta hensyn til helhetsinntrykket ved oppbygging av tekst og figurer
  • kan forstå og anvende teknisk engelsk som til vanlig praktiseres i BIM-prosjekter
  • kan anvende servere/modellservere for å samhandle
  • kan utforme og anvende styringsdokumenter for praktisk digitalt samarbeid i koordinering av en byggeprosess
  • kan anvende VDC- og ICE-metodikk på en rasjonell måte for ledelse av og problemløsning i prosjekter, som riktig oppstart, samtidig modellering, digital koordinering hensiktsmessig referatføring og oppgavefordeling i planlegging og utføring av et byggeprosjekt
  • kan anvende forskjellige programmer for å gjøre georeferering og kan starte et BIM-prosjekt ved å etablere et samhandlingsgrunnlag med et felles nullpunkt og riktig rotasjon
  • kan anvende VR- og AR-metoder i samhandling og kontroll av BIM-modeller
  • kan anvende sidemannskontroll som en metode for å bedre kvaliteten på eget arbeid og hjelpe andre
  • kan anvende framdriftsprogrammer med 4D-funksjonalitet
Generell kompetanse
  • har utviklet en generelt god digital forståelse og løsningsorientering og kan sikre seg mot å tape data
  • skal ha utviklet et kritisk og reflektert forhold til dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak i BIM-prosjekter
  • skal gjennom sitt arbeid med dokumentasjon og beskrivelser ta hensyn til alle parter i en byggeprosess og være med å sikre riktig kvalitet på planlegging og gjennomføring av BIM i prosjekter
  • kan tilrettelegge for hensiktsmessig tverrfaglighet og et miljø for konstruktiv samhandling på ICE-møter
  • bidrar til gode byggeprosesser ved å være oppmerksom på kryssende interesser og konfliktområder i BIM-prosjekter og arbeider for å bruke BIM-metodikken til å gi kunder og deltakere mest mulig objektiv informasjon
  • har utviklet holdninger og metodikk for å jevnlig kunne oppdatere sin kunnskap innenfor BIM
Emnets tema

Delemner:

A. Struktur og databehandling
B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
C. Samhandling og koordinering

Arbeidskrav

Tverrfaglige prosjekter

Det skal gjennomføres 3 - 4 tverrfaglige prosjekter som omfatter emnene PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt) og BIM-K (BygningsInformasjonsModellering-Konstruksjon).

Tema for prosjektene vil variere basert på studiets fremdrift, som også gjelder omfanget og nivået på underlaget.

Gjennomføring:

  • Gruppesamarbeid om utarbeiding av prosjektet
  • Ferdig prosjektet er en individuelt skriftlig prosjektleveranse
  • Individuell muntlig presentasjon av prosjektet

Det foretas en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del med karakter A-F i hvert av de to emnene som inngår i det tverrfaglige prosjektet. Grunnlaget for vurderingen er angitte kriterier i oppgavetekstene.

For å få hvert av prosjektene godkjent må de være levert innen satt frist.

Logg

Logg føres fortløpende i studiet og viser progresjon og refleksjon rundt lærestoff i løpet av året.  Loggen må oppfylle de formelle kravene til innhold for å bli godkjent.

Miniprosjekter

Det skal leveres fra 1-3 mindre skriftlige prosjekter (maks varighet én uke).  Refleksjonsnotat eller logg kan inngå i prosjektene.  Det angis om prosjektene gjennomføres i gruppe eller individuelt. Miniprosjektene godkjennes dersom de oppfyller formelle kravene til innhold.

Emnetester

Det skal gjennomføres minimum 1 skriftlige ferdighetstest i bruk av dataprogram knyttet mot en prosess med dokumentasjon. Testene må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.

Kommentar til fordeling av arbeidstimer

Fagskoleutdanningen BIM-tekniker Konstruksjon har en samlet normert studietid på ett år på heltid. Total arbeidsbelastning vil utgjøre ca. 1720 timer. BIM-tekniker-utdanningen gjennomføres på heltid over ett år med to halvårsenheter hver på 30 studiepoeng pr semester/halvår.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
660 Time(r)
Veiledning
40 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
100 Time(r)
Vurdering

For å oppnå vurdering i emnet, må arbeidskrav leveres og være godkjent.

Karakteren baseres på en helhetlig vurdering av de tverrfaglige prosjektene inkludert muntlig fremføring, hvor det siste prosjektet tillegges størst vekt. Karakter A-F benyttes for å angi nivået til studenten sin sluttkompetanse.