10TI02B Prosess, samhandling og informasjonsflyt (PSI)
10TI02B Prosess, samhandling og informasjonsflyt (PSI)
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeInformasjonsmodellering (BIM)
- StudieprogramBIM-tekniker Konstruksjon (BIM-K)
- StudiestedOslo
- Studiepoeng28
- Start2024 Høst
- BIM-tekniker Konstruksjon (BIM-K)
Læringsutbytte er beskrevet for hvert enkelt delemne:
A. Struktur og databehandling
B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
C. Samhandling og koordinering
- har kunnskap om filhåndtering og –navngivning
- kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
- kjenner til gode lagringsrutiner
- kjenner til prosjekthoteller og andre metoder for å dele og sikre data
- kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data
- har kunnskap om 3-dimensjonale koordinatsystemer i programmene
- har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
- har kunnskap om teknisk engelsk anvendt for bygg og BIM
- har kunnskap om oppbygging og hensikt med BIM-manualer og styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
- har kunnskap om plattformer og tekniske løsninger for kommunikasjon mellom byggeplass og digital modell
- har kunnskap om byggebransjen og kjenner til samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen
- har kunnskap om anvendelsen av ICE-metodikken og om BCF- og IFC-formatene
- har kunnskap om georeferering og dets betydning for riktig oppstart av en BIM-prosess
- har kjennskap til hvordan framdriftsplanlegging er nødvendig for god struktur og ressursutnyttelse i et byggeprosjekt
- har kjennskap til hvordan sidemannskontroll styrker kvaliteten på eget arbeid
- har kjennskap til ulike entrepriseformer/kontraktsformer og svakheter og styrker ved dem i et BIM-prosjekt
- har kjennskap til VDC-konseptet
- har kjennskap til konseptene AR og VR
- kan formatere en PC, foreta systemgjenoppretting og gjenopprette innholdet
- Kan etablere en ryddig og hensiktsmessig mappestruktur
- har kunnskap om filhåndtering og –navngivning
- kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
- kjenner til gode lagringsrutiner
- kjenner til prosjekthoteller og andre metoder for å dele og sikre data
- kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data
- har kunnskap om 3-dimensjonale koordinatsystemer i programmene
- har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
- har kunnskap om teknisk engelsk anvendt for bygg og BIM
- har kunnskap om oppbygging og hensikt med BIM-manualer og styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
- har kunnskap om plattformer og tekniske løsninger for kommunikasjon mellom byggeplass og digital modell
- har kunnskap om byggebransjen og kjenner til samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen
- har kunnskap om anvendelsen av ICE-metodikken og om BCF- og IFC-formatene
- har kunnskap om georeferering og dets betydning for riktig oppstart av en BIM-prosess
- har kjennskap til hvordan framdriftsplanlegging er nødvendig for god struktur og ressursutnyttelse i et byggeprosjekt
- har kjennskap til hvordan sidemannskontroll styrker kvaliteten på eget arbeid
- har kjennskap til ulike entrepriseformer/kontraktsformer og svakheter og styrker ved dem i et BIM-prosjekt
- har kjennskap til VDC-konseptet
- har kjennskap til konseptene AR og VR
- kan synkronisere data mellom forskjellige enheter
- kan lage en gjennomførbar backup-plan
- kan anvende ulike tekstbehandlingsprogrammer og digitale ordbøker/oppslagsverk
- kan anvende skjermbildebehandlingsprogrammer for å dokumentere arbeid
- kan lage interaktive dokumenter
- kan anvende mailsystemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt
- kan formulere problemstillinger, anvende nettforum og innhente og dele kunnskap
- kan anvende søkemotorer for effektive søketeknikker på nettet
- kan anvende fjernhjelpsprogramvare
- kan anvende programmer for tallbehandling for å analysere informasjon og behandle data fra modelleringsprogrammer
- kan anvende program for presentasjoner, animasjon og bildebehandling
- kan kan skape kreative, illustrerte og lett forståelige logger, rapporter, presentasjoner o.l. og ta hensyn til helhetsinntrykket ved oppbygging av tekst og figurer
- kan forstå og anvende teknisk engelsk som til vanlig praktiseres i BIM-prosjekter
- kan anvende servere/modellservere for å samhandle
- kan utforme og anvende styringsdokumenter for praktisk digitalt samarbeid i koordinering av en byggeprosess
- kan anvende VDC- og ICE-metodikk på en rasjonell måte for ledelse av og problemløsning i prosjekter, som riktig oppstart, samtidig modellering, digital koordinering hensiktsmessig referatføring og oppgavefordeling i planlegging og utføring av et byggeprosjekt
- kan anvende forskjellige programmer for å gjøre georeferering og kan starte et BIM-prosjekt ved å etablere et samhandlingsgrunnlag med et felles nullpunkt og riktig rotasjon
- kan anvende VR- og AR-metoder i samhandling og kontroll av BIM-modeller
- kan anvende sidemannskontroll som en metode for å bedre kvaliteten på eget arbeid og hjelpe andre
- kan anvende framdriftsprogrammer med 4D-funksjonalitet
- har utviklet en generelt god digital forståelse og løsningsorientering og kan sikre seg mot å tape data
- skal ha utviklet et kritisk og reflektert forhold til dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak i BIM-prosjekter
- skal gjennom sitt arbeid med dokumentasjon og beskrivelser ta hensyn til alle parter i en byggeprosess og være med å sikre riktig kvalitet på planlegging og gjennomføring av BIM i prosjekter
- kan tilrettelegge for hensiktsmessig tverrfaglighet og et miljø for konstruktiv samhandling på ICE-møter
- bidrar til gode byggeprosesser ved å være oppmerksom på kryssende interesser og konfliktområder i BIM-prosjekter og arbeider for å bruke BIM-metodikken til å gi kunder og deltakere mest mulig objektiv informasjon
- har utviklet holdninger og metodikk for å jevnlig kunne oppdatere sin kunnskap innenfor BIM
Delemner:
A. Struktur og databehandling
B. Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
C. Samhandling og koordinering
Tverrfaglige prosjekter
Det skal gjennomføres 3 - 4 tverrfaglige prosjekter som omfatter emnene PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt) og BIM-K (BygningsInformasjonsModellering-Konstruksjon).
Tema for prosjektene vil variere basert på studiets fremdrift, som også gjelder omfanget og nivået på underlaget.
Gjennomføring:
- Gruppesamarbeid om utarbeiding av prosjektet
- Ferdig prosjektet er en individuelt skriftlig prosjektleveranse
- Individuell muntlig presentasjon av prosjektet
Det foretas en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del med karakter A-F i hvert av de to emnene som inngår i det tverrfaglige prosjektet. Grunnlaget for vurderingen er angitte kriterier i oppgavetekstene.
For å få hvert av prosjektene godkjent må de være levert innen satt frist.
Logg
Logg føres fortløpende i studiet og viser progresjon og refleksjon rundt lærestoff i løpet av året. Loggen må oppfylle de formelle kravene til innhold for å bli godkjent.
Miniprosjekter
Det skal leveres fra 1-3 mindre skriftlige prosjekter (maks varighet én uke). Refleksjonsnotat eller logg kan inngå i prosjektene. Det angis om prosjektene gjennomføres i gruppe eller individuelt. Miniprosjektene godkjennes dersom de oppfyller formelle kravene til innhold.
Emnetester
Det skal gjennomføres minimum 1 skriftlige ferdighetstest i bruk av dataprogram knyttet mot en prosess med dokumentasjon. Testene må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.
Fagskoleutdanningen BIM-tekniker Konstruksjon har en samlet normert studietid på ett år på heltid. Total arbeidsbelastning vil utgjøre ca. 1720 timer. BIM-tekniker-utdanningen gjennomføres på heltid over ett år med to halvårsenheter hver på 30 studiepoeng pr semester/halvår.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 660 Time(r) |
Veiledning | 40 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 100 Time(r) |
For å oppnå vurdering i emnet, må arbeidskrav leveres og være godkjent.
Karakteren baseres på en helhetlig vurdering av de tverrfaglige prosjektene inkludert muntlig fremføring, hvor det siste prosjektet tillegges størst vekt. Karakter A-F benyttes for å angi nivået til studenten sin sluttkompetanse.