10TI02A Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-K)
10TI02A Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-K)
- Emnebeskrivelse- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeInformasjonsmodellering (BIM)
- StudieprogramBIM-tekniker Konstruksjon (BIM-K)
- StudiestedOslo
- Studiepoeng28
- Start2025 Høst
 
- BIM-tekniker Konstruksjon (BIM-K)
Læringsutbytte er beskrevet for hvert enkelt delemne:
D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
E IFC og modellkontroll
F Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
- 
kjenner til ulike BIM-program som er i vanlig bruk i bransjen og kan identifisere programmenes sterke og svake sider 
- 
kjenner til metoder for prosjektoppstart 
- 
kjenner til hvordan BIM-modeller brukt i produksjon kan bedre kvaliteten på byggeplass 
- 
har kjennskap til hvordan modenhetsnivå (MMI/LOD) i digitale modeller påvirkes av fasene i et byggeprosjekt 
- 
har kunnskap om "åpen-BIM" som konsept for tverrfaglig samhandling med åpne standarder, og hvordan IFC-formatet kan anvendes til tverrfaglig samhandling 
- 
har kunnskap om hvordan kvaliteten på en IFC-fil kan variere og har kjennskap til oppbygging av IFC-formatet 
- 
har en grunnleggende tegningsforståelse og skal kunne lese og tyde byggetegninger 
- 
kan benytte egen fagkompetanse, standarder og kunnskapssystemer i utviklingen av en BIM-modell 
- 
kjenner til kravene til tegningsgrunnlag i en søknadsprosess 
- 
kjenner til ulike kontraktsforhold og entrepriseformer 
- 
kjenner til merkesystemer i byggeprosjekter, deriblant TFM 
- 
kan framstille, anvende og berike BIM-modeller 
- 
kan høste tegninger, skjemaer og informasjon som kan brukes til analyse ut fra BIM-modeller 
- 
kan benytte digitale underlag i ulike formater 
- 
kan ta i bruk flere ulike modelleringsprogrammer for å modellere først og fremst bygninger og noe teknisk installasjon 
- 
kan tilrettelegge en modell for bruk på byggeplass samt for visning i AR og VR 
- 
kan kartlegge behov i et BIM-prosjekt for å gi råd om rasjonell anvendelse av BIM-metoder og verktøy i prosjekter 
- 
kan vurdere kvaliteten på en IFC-modell 
- 
kan anvende IFC-filer i analyseprogrammer 
- 
kan anvende IFC og andre relevante formater til kvalitetskontroll og modellsjekking 
- 
kan overføre filer fra BIM-programmer til andre programmer, med vekt på forarbeid/tilrettelegging i det programmet det eksporteres fra og etterarbeid/tilrettelegging i det programmet det importeres til 
- 
kan anvende modellviewere/-sjekkere for koordinering og kvalitetssikring 
- 
kan fra BIM-modellen lage entydige tegninger i riktig målestokk med relevant informasjon og målsetting 
- 
kan framstille enkle detaljtegninger 
- 
kan foreta valg i modelleringsprosessen basert på tabeller, aktuelle norske standarder og bransjenormer og oppslag i kunnskapssystemer 
- 
kan fra BIM-modeller framstille tegninger for en søknadsprosess 
- 
har utviklet spesialisert digital kompetanse i flere ulike BIM-program, særlig for modellering av bygninger slik at han/hun kan modellere raskt, effektivt og nøyaktig 
- 
kan veilede og støtte i bruk av BIM-programmer 
- 
har utviklet kompetanse i allsidig og effektiv anvendelse av programvare for tverrfaglig modellkontroll og modellsjekking som hovedsakelig foregår innenfor åpne formater 
- 
kan utvikle arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte BIM-detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov 
- 
kjenner til bygningskroppens oppbygging og tekniske fagenes særegenhet slik at han/hun kan samarbeide effektivt og riktig med andre yrkesgrupper i en felles digital modell 
- 
har utviklet en forståelse og praksis for at en BIM-modell skal kunne dokumenteres med standarder, kunnskapssystemer el.l. 
Delemner:
D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
E. IFC og modellkontroll
F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
Tverrfaglige prosjekter
Det skal gjennomføres 3 - 4 tverrfaglige prosjekter som omfatter emnene PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt) og BIM-K (BygningsInformasjonsModellering-Konstruksjon).
Tema for prosjektene vil variere basert på studiets fremdrift, som også gjelder omfanget og nivået på underlaget.
Gjennomføring:
- Gruppesamarbeid om utarbeiding av prosjektet
- Ferdig prosjektet er en individuelt skriftlig prosjektleveranse
- Individuell muntlig presentasjon av prosjektet
Det foretas en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del med karakter A-F i hvert av de to emnene som inngår i det tverrfaglige prosjektet. Grunnlaget for vurderingen er angitte kriterier i oppgavetekstene.
For å få hvert av prosjektene godkjent må de være levert innen satt frist.
Logg
Logg føres fortløpende i studiet og viser progresjon og refleksjon rundt lærestoff i løpet av året. Loggen må oppfylle de formelle kravene til innhold for å bli godkjent.
Miniprosjekter
Det skal leveres fra 1-3 mindre skriftlige prosjekter (maks varighet én uke). Refleksjonsnotat eller logg kan inngå i prosjektene. Det angis om prosjektene gjennomføres i gruppe eller individuelt. Miniprosjektene godkjennes dersom de oppfyller formelle kravene til innhold.
Emnetester
Det skal gjennomføres minimum 1 skriftlige ferdighetstest i bruk av dataprogram knyttet mot en prosess med dokumentasjon. Testene må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.
*Deltidsstudiet har minst 25 % færre undervisningstimer enn det som kommer frem av tabellen og krever tilvarende økning i antall timer selvstudium.
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
| Lærerstyrt undervisning | 600* Time(r) | 
| Veiledning | 40 Time(r) | 
| Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 160 Time(r) | 
For å oppnå vurdering i emnet, må arbeidskrav leveres og være godkjent.
Karakteren baseres på en helhetlig vurdering av de tverrfaglige prosjektene inkludert muntlig fremføring, hvor det siste prosjektet tillegges størst vekt. Karakter A-F benyttes for å angi nivået til studenten sin sluttkompetanse.