10TE13G Automatiserte- og reguleringssystemer

10TE13G Automatiserte- og reguleringssystemer

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektrofag
    • Studieprogram
      Fordypning i Elkraft
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • Fordypning i Elkraft
Læringsutbytte

Dette emnet skal gi studenten kunnskap til å utføre riktig valg av bygningsautomatisering for å automatisere og samordne styringen over VVS, energi, belysning m.m. i og utenfor bygninger og dimensjonering av elektrisk utstyr og maskiner.

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om beregninger og dokumentasjon for automatiserte system etter gjeldende normer og forskrifter
  • har kunnskap om strømforsyning over ekomnett, reguleringstekniske prinsipper, byggautomatisering, energikretser og styrestrømkretser med programmerbare styringer
  • har kunnskap om analoge og digitale signaler og bruk av disse ved bruk av styring og regulering
  • har kunnskap om risikovurderinger og sikkerhetsfilosofi ved installasjonssystem og automatiserte anlegg med vekt på elektrisk sjokk, induserte spenninger, overbelastning og kortslutning
  • har kunnskap om hvordan automatiserte installasjoners egenskaper påvirkes av aldring og ytre påkjenninger som f.eks. trykkvariasjoner, temperatur og fuktighet
  • har kunnskap om anvendt styrings- og reguleringsteknikk
  • har kunnskap om EMC og EMI i elektriske og automatiserte system
  • kan vurdere utførelse av automatiserte system opp mot gjeldene forskrifter og normer kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen automatiserte system
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen automatiserte anlegg.
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for bruk av elektroniske verktøy ved prosjektering, kontrahering og framstilling av dokumentasjon av automatiserte system
  • kan gjør rede for valg av automatiserte system som anvendes til lavenergiløsninger og byggautomatisering
  • kan gjøre rede for beregninger og dokumentasjon av vernetiltak i automatiserte system
  • kan finne og henvise til lover, forskrifter, normer, datablader og faglitteratur og vurdere relevansen for automatiserte anlegg
  • kan kartlegge og feilsøke installerte automatiserte anlegg og vurdere behov for iverksetting av tiltak
  • kan bruke metoder og verktøy som anvendes ved risikovurdering, planlegging og dokumentasjon av automatiserte system
  • kan utføre og gjøre rede for overvåking, styring og sikring av elektriske produksjon- og distribusjonsnett
  • kan gjøre rede for valg av løsninger etter kundens behov og som oppfyller krave til sikkerhet, klima, miljø og kvalitet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og dokumenter automatiserte system alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav, retningslinjer, sikkerhet og relevante lover og forskrifter
  • kan utføre arbeid på automatiserte system etter kundens behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen automatiserte systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med medarbeidere som arbeider med automatiserte anlegg og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis for gjennomføring av prosjekt
  • kan utøve faglig ledelse
Emnets tema

Styrings- og reguleringssystemer

Byggautomatisering og energibruk

Arbeidskrav

Labøvelser

Tema, som ikke blir dekket av tverrfaglige prosjektoppgaver, kan gis som egne lab-øvelser og utføres i et teamsamarbeid. Øvelsen vurderes med karakter bestått / ikke bestått. Øvelsen må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.

Prosjektplan

Studentteamene er ansvarlig for å utarbeide en prosjektplan og en fremdriftsplan for hvert studentprosjekt. For å få arbeidskravet godkjent må planen godkjennes av hovedveilederen for den Tverrfaglige prosjektoppgaven.

Tverrfaglige prosjektoppgaver

Studenten skal gjennomføre 3-4 tverrfaglige prosjektoppgaver der tema fra emnet inngår.

  • Prosjektoppgaven gjennomføres i team bestående av vanligvis tre eller fire studenter
  • Oppgavene er basert på problembasert læring – se egen omtale i studieplanen
  • Andre rammer for oppgavene og kriteriene oppgis i egen plan

Gjennom alle prosjektperiodene vil lærere gjennomføre læringsøkter og veiledning. Den enkelte lærer lager en gjennomføringsplan for læringsøkter, som publiseres i starten av hvert prosjekt. Gjennom hele prosjektperioden vil faglærere være tilgjengelig for veiledning.  Studentene avtaler veiledning med faglærere enkeltvis, i prosjektteam eller i større gruppe. Se ellers egen beskrivelse i dokumentet «Prosjektgjennomføring Elkraft Fagskolen Oslo» som vil bli gjort tilgjengelig ved studiestart.

Det gis egen karakter for hvert emne som inngår i prosjektoppgaven. Karakter bestått / ikke bestått benyttes for hvert emne. For å få arbeidskravet godkjent må karakteren vurderes til bestått. Ikke overholdte tidsfrister for innleveringer medfører ikke bestått arbeidskrav.

Muntlig høring

Etter at studentprosjektene er godkjent, gjennomføres det en muntlig høring senest tre uker etter innlevering av prosjektoppgavene. Utgangspunktet for høringen er den enkelte students eierskapet til innlevert prosjektoppgave. Muntlige høringer gjennomføres individuelt.

For å få arbeidskravet godkjent, må høringen vurderes til karakter bestått.

Aktivitetslogg

Studentteamene skal føre aktivitetslogg gjennom hele prosjektperioden i hvert prosjekt. Aktivitetsloggen skal beskrive dato, arbeidslokasjon, aktiviteter og deltakere. Loggen skal ligge på Teams under hele prosjektperioden. For å få arbeidskravet godkjent må loggen oppfylle de formelle kravene til innhold.

Refleksjonsnotat

Studentene skal selv utarbeide og levere individuelle refleksjonsnotater senest 1 uke (5 virkedager) etter innlevert sluttleveranse i hvert prosjekt. Refleksjonsnotatet skal inneholde refleksjoner om studentteamets evne til å følge egne prosjektplaner og fremdriftsplaner, eget bidrag i teamet og til prosjektet, og egen læring sett opp mot studieplanen. Refleksjonsnotater leveres som oppgaver på Teams, til tidsfrister satt i de enkelte oppgavedokumenter. Refleksjonsnotatet skal være minimum 200 ord. For å få refleksjonsnotatet godkjent må det oppfylle formelle krav til innhold og omfang.

Innlevering ved ikke godkjent arbeidskrav

Dersom et arbeidskrav i et emne ikke er godkjent (ikke bestått), må studenten lever inn arbeidskravet i emnet på nytt. Studenten må da innlevere en endringslogg sammen med ny leveranse. Endringsloggen skal inneholde hva som er endret, og hva endringene består i.

Vurdering

For å gå opp til eksamen i emnet, må alle arbeidskrav være godkjent.

Karakteren i emnet baserer seg på en muntlig sluttkompetanseprøve/eksamen. Hvilke tverrfaglige prosjektoppgaver som danner utgangspunkt for høringen, meldes to dager i forkant, og de to dagene er forberedelsestid til den muntlige høringen. Det benyttes karakter A-F.