10TE13F Prosjektledelse og faglig ledelse

10TE13F Prosjektledelse og faglig ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektrofag
    • Studieprogram
      Fordypning i Elkraft
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2024 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Brukt i andre studieprogram
  • Fordypning i Elkraft
Læringsutbytte

Dette emnet skal gi studenten kunnskap til å utføre oppgaver som faglig ansvarlig for arbeid knyttet til elkraftanlegg og som prosjekterende for valgt fordypning.

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om styring, kommunikasjon og overvåkning av elektriske forsynings- og produksjonsanlegg
  • har kunnskap om EMC og EMI i elektriske og automatiserte installasjoner
  • har kunnskap om risikovurdering, forhandlinger, kontraktsinngåelse, leveranser og personalhåndtering
  • kan vurdere hvilke etiske, juridiske og økonomiske forutsetninger som ligger til grunn for eget arbeid
  • har kunnskap om metoder som analyserer sammenheng mellom ledelse, tidsbruk, økonomi og kvalitet i en arbeidsprosess
  • har kunnskap om kontrakter, ansvarsrett og entrepriseformer
  • har kunnskap om interkontrollforskriften og IK-systemer
  • har kunnskap om relevante lover, forskrifter, og normer som regulerer elektriske installasjoner, elektriske forsynings- og produksjonsanlegg
  • Har kunnskap om BIM
  • har kunnskap om verktøy og metoder som anvendes til prosjektplanlegging og prosjektstyring av elektriske installasjoner, elektriske forsynings- og produksjonsanlegg
  • har kunnskap om elsikkerhet, internkontroll og HMS for et elektroforetak
  • har kunnskap om elsikkerhetsmessig og samfunnsmessig risiko knyttet til elektriske installasjoner, elektriske forsynings- og produksjonsanlegg
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for hvordan EMC og EMI påvirker elektriske og automatiserte system
  • kan gjøre rede for hvordan overspenninger påvirker elektriske og automatiserte system
  • kan finne, anvende og henvise til lover, forskrifter, normer, datablader og faglitteratur og vurdere relevansen for elektriske installasjoner, elektriske forsyningsanlegg og produksjonsanlegg
  • kan anvende BIM ved prosjektering av elektriske installasjoner, elektriske forsyningsanlegg og produksjonsanlegg
  • kan kartlegge en arbeidssituasjon og vurdere behov for ressurser og hvilke aktiviteter som skal gjennomføres
  • kan gjøre rede for rutiner for kartlegging av kompetanse omkring elsikkerhet i et foretak
  • kan gjør rede for sine valg ved prosjektering og drift av elektriske installasjoner/ elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/ maritime anlegg
  • kan gjøre rede for valg av entrepriseformer for elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/ maritime anlegg
  • kan gjøre rede for overvåking, styring og sikring av elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/ maritime anlegg
  • kan gjøre rede for utførelsen av elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/ maritime anlegg
  • kan vurdere hvordan forskrifter og normer påvirker internkontrollsystem ved arbeid på elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/ maritime anlegg
  • kan gjøre rede for valg og bruk av verktøy og metoder som benyttes til risikovurdering, planlegging og dokumentasjon av elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/ maritime anlegg
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/maritime anlegg alene og som deltaker i gruppe og i tråd med kundens behov for tekniske løsninger, kvalitet og økonomi
  • kan utarbeide/vedlikeholde kvalitetssikrings- og internkontrollsystemer for elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/maritime anlegg
  • kan prosjektere elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/maritime anlegg etter kundens behov
  • kan bygge relasjoner på tvers av fag og lede arbeide med tverrfaglige prosjekter
  • kan planlegge og gjennomføre arbeid med elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/ maritime anlegg med tanke på planlegging, kvalitet, arbeidsfordeling og kontroll av framdrift og effektivitet
  • kan planlegge og gjennomføre tekniske entrepriser og totalentrepriser for elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/maritime anlegg
  • kan utføre arbeid som faglig ansvarlig på elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/ maritime anlegg
  • kan planlegge og gjennomføre kontroll og diagnostisering av elektriske installasjoner/elektriske forsyningsanlegg og elektriske produksjonsanlegg/ maritime anlegg alene og i gruppe og vurdere om anlegget er i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan planlegge og gjennomføre arbeid med internkontroll i et foretak
Emnets tema

Faglig ledelse og ansvar

Risikovurdering

Lover, forskrifter og normer

Elsikkerhet Interkontroll

Avtaler og kontrakter i praksis

Prosjektering

BIM

Prosjektledelse

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Ressurser

  • Lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr
  • Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg (FEK)
  • Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL)
    • Tilhørende relevante normer som f.eks.:
      • NEK 144
      • NEK 399
      • NEK 400
      • NEK 420
  • Forskrift om elektriske forsyningsanlegg (FEF)
    • Tilhørende relevante normer som f.eks.:
      • NEK 144
      • NEK 399
      • NEK 400
      • NEK 440
      • NEK 445
      • NEK 900
    • Relevante REN-blad
  • Forskrift om elektrisk utstyr (FEU)
    • Bygger på relevante direktiver som f.eks.:
      • Lavspenningsdirektivet
      • EMC-direktivet
  • Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE)
    • Tilhørende relevante normer:
      • NEK EN 50110
      • En rekke utstyrsnormer
    • Tilhørende relevante guider:
      • Lavspenningsguiden
      • Høyspenningsguiden
  • Forskrift om maskiner
    • Bygger på relevante direktiver som f.eks.:
      • Maskindirektivet
    • Bygger på relevante normer som f.eks.:
      • NEK EN 60204
  • Forskrift om det lokale eltilsyn og sakkyndige som utfører arbeid for netteier
  • ATEX produktforskrift og brukerforskrift
  • Produktkontrollloven
  • Internkontrollforskriften
  • Nyhetsbladet elsikkerhet.
  • Bygningsdelstabellen
  • Relevante NSstandarder
Arbeidskrav

Prosjektplan

Studentteamene er ansvarlig for å utarbeide en prosjektplan og en fremdriftsplan for hvert studentprosjekt. For å få arbeidskravet godkjent må planen godkjennes av hovedveilederen for den Tverrfaglige prosjektoppgaven.

Tverrfaglige prosjektoppgaver

Studenten skal gjennomføre 5-6 tverrfaglige prosjektoppgaver der tema fra emnet inngår.

  • Prosjektoppgaven gjennomføres i team bestående av vanligvis tre eller fire studenter
  • Oppgavene er basert på problembasert læring – se egen omtale i studieplanen
  • Andre rammer for oppgavene og kriteriene oppgis i egen plan

Gjennom alle prosjektperiodene vil lærere gjennomføre læringsøkter og veiledning. Den enkelte lærer lager en gjennomføringsplan for læringsøkter, som publiseres i starten av hvert prosjekt. Gjennom hele prosjektperioden vil faglærere være tilgjengelig for veiledning.  Studentene avtaler veiledning med faglærere enkeltvis, i prosjektteam eller i større gruppe. Se ellers egen beskrivelse i dokumentet «Prosjektgjennomføring Elkraft Fagskolen Oslo» som vil bli gjort tilgjengelig ved studiestart.

Det gis egen karakter for hvert emne som inngår i prosjektoppgaven. Karakter bestått / ikke bestått benyttes for hvert emne. For å få arbeidskravet godkjent må karakteren vurderes til bestått. Ikke overholdte tidsfrister for innleveringer medfører ikke bestått arbeidskrav.

Muntlig høring

Etter at studentprosjektene er godkjent, gjennomføres det en muntlig høring senest tre uker etter innlevering av prosjektoppgavene. Utgangspunktet for høringen er den enkelte students eierskapet til innlevert prosjektoppgave. Muntlige høringer gjennomføres individuelt.

For å få arbeidskravet godkjent, må høringen vurderes til karakter bestått.

Aktivitetslogg

Studentteamene skal føre aktivitetslogg gjennom hele prosjektperioden i hvert prosjekt. Aktivitetsloggen skal beskrive dato, arbeidslokasjon, aktiviteter og deltakere. Loggen skal ligge på Teams under hele prosjektperioden. For å få arbeidskravet godkjent må loggen oppfylle de formelle kravene til innhold.

Refleksjonsnotat

Studentene skal selv utarbeide og levere individuelle refleksjonsnotater senest 1 uke (5 virkedager) etter innlevert sluttleveranse i hvert prosjekt. Refleksjonsnotatet skal inneholde refleksjoner om studentteamets evne til å følge egne prosjektplaner og fremdriftsplaner, eget bidrag i teamet og til prosjektet, og egen læring sett opp mot studieplanen. Refleksjonsnotater leveres som oppgaver på Teams, til tidsfrister satt i de enkelte oppgavedokumenter. Refleksjonsnotatet skal være minimum 200 ord. For å få refleksjonsnotatet godkjent må det oppfylle formelle krav til innhold og omfang.

Innlevering ved ikke godkjent arbeidskrav

Dersom et arbeidskrav i et emne ikke er godkjent (ikke bestått), må studenten lever inn arbeidskravet i emnet på nytt. Studenten må da innlevere en endringslogg sammen med ny leveranse. Endringsloggen skal inneholde hva som er endret, og hva endringene består i.

Vurdering

For å gå opp til eksamen i emnet, må alle arbeidskrav være godkjent.

Karakteren i emnet baserer seg på en muntlig sluttkompetanseprøve/eksamen. Hvilke tverrfaglige prosjektoppgaver som danner utgangspunkt for høringen, meldes to dager i forkant, og de to dagene er forberedelsestid til den muntlige høringen. Det benyttes karakter A-F.