10TE13C Installasjonssystemer

10TE13C Installasjonssystemer

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektrofag
    • Studieprogram
      Fordypning i Elkraft
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Brukt i andre studieprogram
  • Fordypning i Elkraft
Læringsutbytte

Dette emnet skal gi studenten kunnskap til å utføre nødvendige beregninger for riktig valg og dimensjonering av elektrisk utstyr og maskiner.

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om beregninger og dokumentasjon for installasjonssystemer etter gjeldende normer og forskrifterhar
  • har kunnskap om el-tilsynsloven
  • har kunnskap om lovverk og plassering av lede- og nødlys
  • har kunnskap om risikovurderinger og sikkerhetsfilosofi ved installasjonssystem med vekt på elektrisk sjokk, induserte spenninger, overbelastning og kortslutning
  • har kunnskap om varmepumper, vannbårne energisystemer, ventilasjonssystemer og deres bruk i boliger og industri, med vekt på Enøk, sikkerhet, klima og kvalitet
  • har kunnskap om hvordan elektriske installasjoners egenskaper påvirkes av aldring og ytre påkjenninger som f.eks. trykkvariasjoner, temperatur og fuktighet
  • har kunnskap om EMC og EMI i elektriske og automatiserte system
  • har kunnskap om overspenninger i elektriske anlegg
  • kan vurdere utførelse av installasjonssystem system opp mot gjeldende forskrifter og normer
  • har kunnskap om funksjon, karakteristikker og egenskaper til ulike statiske og roterende maskiner
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen installasjonssystemer
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen installasjonssystemer
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for bruk av elektroniske verktøy ved prosjektering, kontrahering og framstilling av dokumentasjon av installasjonssystemer og automatiserte system
  • kan gjør rede for valg av installasjonssystem og automatiserte system som anvendes til lavenergiløsninger og byggautomatisering
  • kan gjøre rede for lovverk og valg av plassering for lede- og nødlys
  • kan gjøre rede for beregninger og dokumentasjon av vernetiltak i elektriske anlegg
  • kan finne og henvise til lover, forskrifter, normer, datablader og faglitteratur og vurdere relevansen for installasjonssystemer
  • kan kartlegge og feilsøke installerte installasjonssystemer og vurdere behov for iverksetting av tiltak
  • kan bruke metoder og verktøy som anvendes ved risikovurdering, planlegging og dokumentasjon av installasjonssystem
  • kan gjøre rede for valg av løsninger etter kundens behov og som oppfyller krave til sikkerhet, klima, miljø og kvalitet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og dokumentere installasjonssystemer alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav, retningslinjer, sikkerhet og relevante lover og forskrifter
  • kan utføre arbeid på installasjonssystem etter kundens behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen installasjonssystem og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med medarbeidere som arbeider med installasjonssystem og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis for gjennomføring av prosjekt
  • kan utøve faglig ledelse
Emnets tema

Faglig ledelse

Risikovurdering

Elektriske anlegg og -utstyr

Dokumentasjon

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Ressurser

  • Lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr
  • FEL
  • FSE
  • FEK
  • FME
  • Ekom-regelverk
  • Forskrift om maskiner
  • FEU
Arbeidskrav

Labøvelser

Tema, som ikke blir dekket av tverrfaglige prosjektoppgaver, kan gis som egne lab-øvelser og utføres i et teamsamarbeid. Øvelsen vurderes med karakter bestått / ikke bestått. Øvelsen må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.

Prosjektplan

Studentteamene er ansvarlig for å utarbeide en prosjektplan og en fremdriftsplan for hvert studentprosjekt. For å få arbeidskravet godkjent må planen godkjennes av hovedveilederen for den Tverrfaglige prosjektoppgaven.

Tverrfaglige prosjektoppgaver

Studenten skal gjennomføre 4 tverrfaglige prosjektoppgaver der tema fra emnet inngår.

  • Prosjektoppgaven gjennomføres i team bestående av vanligvis tre eller fire studenter
  • Oppgavene er basert på problembasert læring – se egen omtale i studieplanen
  • Andre rammer for oppgavene og kriteriene oppgis i egen plan

Gjennom alle prosjektperiodene vil lærere gjennomføre læringsøkter og veiledning. Den enkelte lærer lager en gjennomføringsplan for læringsøkter, som publiseres i starten av hvert prosjekt. Gjennom hele prosjektperioden vil faglærere være tilgjengelig for veiledning.  Studentene avtaler veiledning med faglærere enkeltvis, i prosjektteam eller i større gruppe. Se ellers egen beskrivelse i dokumentet «Prosjektgjennomføring Elkraft Fagskolen Oslo» som vil bli gjort tilgjengelig ved studiestart.

Det gis egen karakter for hvert emne som inngår i prosjektoppgaven. Karakter bestått / ikke bestått benyttes for hvert emne. For å få arbeidskravet godkjent må karakteren vurderes til bestått. Ikke overholdte tidsfrister for innleveringer medfører ikke bestått arbeidskrav.

Muntlig høring

Etter at studentprosjektene er godkjent, gjennomføres det en muntlig høring senest tre uker etter innlevering av prosjektoppgavene. Utgangspunktet for høringen er den enkelte students eierskapet til innlevert prosjektoppgave. Muntlige høringer gjennomføres individuelt.

For å få arbeidskravet godkjent, må høringen vurderes til karakter bestått.

Aktivitetslogg

Studentteamene skal føre aktivitetslogg gjennom hele prosjektperioden i hvert prosjekt. Aktivitetsloggen skal beskrive dato, arbeidslokasjon, aktiviteter og deltakere. Loggen skal ligge på Teams under hele prosjektperioden. For å få arbeidskravet godkjent må loggen oppfylle de formelle kravene til innhold.

Refleksjonsnotat

Studentene skal selv utarbeide og levere individuelle refleksjonsnotater senest 1 uke (5 virkedager) etter innlevert sluttleveranse i hvert prosjekt. Refleksjonsnotatet skal inneholde refleksjoner om studentteamets evne til å følge egne prosjektplaner og fremdriftsplaner, eget bidrag i teamet og til prosjektet, og egen læring sett opp mot studieplanen. Refleksjonsnotater leveres som oppgaver på Teams, til tidsfrister satt i de enkelte oppgavedokumenter. Refleksjonsnotatet skal være minimum 200 ord. For å få refleksjonsnotatet godkjent må det oppfylle formelle krav til innhold og omfang.

Innlevering ved ikke godkjent arbeidskrav

Dersom et arbeidskrav i et emne ikke er godkjent (ikke bestått), må studenten lever inn arbeidskravet i emnet på nytt. Studenten må da innlevere en endringslogg sammen med ny leveranse. Endringsloggen skal inneholde hva som er endret, og hva endringene består i.

Vurdering

For å gå opp til eksamen i emnet, må alle arbeidskrav være godkjent.

Karakteren i emnet baserer seg på en muntlig sluttkompetanseprøve/eksamen. Hvilke tverrfaglige prosjektoppgaver som danner utgangspunkt for høringen, meldes to dager i forkant, og de to dagene er forberedelsestid til den muntlige høringen. Det benyttes karakter A-F.