10TB97E Digital produksjon II

10TB97E Digital produksjon II

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Den digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      2,5
    • Start
      2026 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om kontroll og håndtering av versjon/revisjon på modeller og tegninger for produksjonen
  • har innsikt om hvordan en «augmented reality» kan benyttes til kontroll og planlegging av produksjon på bygge- og anleggsplassen
  • har kunnskap om oppbyggingen av digitale plattformer for tegninger og BIM-modeller.
Ferdigheter

Studenten:

  • kan benytte AR- og VR-teknologi for geometrisk og visuell forståelse/kontroll av produksjon ved aktuelle arbeidsoppgaver
  • kan benytte digitale kompetansebibliotek og KI for å finne preaksepterte løsninger til oppgaver/aktiviteter
  • kan administrere en digital plattform for tegning og BIM-modell
Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse i hvordan digitale verktøy kan effektivisere informasjonsflyten mellom de ulike rollene i et prosjekt og vurdere nytten av disse og hvilke verktøy som er best egnet
  • kan veilede fagarbeidere i bruken av digitale verktøy for produksjon
  • kan gjennomføre tilgangsdelinger og ha kontroll på at laget/teamet har nødvendige tilganger til digitale plattformer for prosjektet
Emnets tema
  • Faglig ledelse
    • Administrasjon av digitale stasjoner
    • Revisjonskontroll
    • Tilgangshåndtering og opplæring
  • BIM på bygg- og anleggsplass
    • Mengde uttak, planlegging og tilrettelegging for lag/team
  • Kvalitetssikring av modell
    • Solibri
  • AR og VR i produksjon for kontroll (Augmented reality og virtual reality)
    • Eks. Dalux Field for mobil / nettbrett, Microsoft Hololens
  • Digitalt oppslagsverk – løsninger
    • Eks. Byggforsk, Digitale figursamling, Rørweb/Kompetansebiblioteket, El-håndboka
    • Bruk av KI og nødvendig vurdering av dilemmaer ved bruken
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Praksisorientert undervisning
  • Gruppearbeid med logg og refleksjon
  • Forelesning
  • Praksis på egen arbeidsplass
  • Veiledning
  • Individuelle arbeidsoppgaver
  • Presentasjoner
  • Problembasert læring

Litteratur, utstyr og programvare studentene får tilgang til:

  • Kompendier
  • E-læring på læringsplattformen
  • Office 365
  • Tilgang til: Solibri, Archicad, Dalux, Streambim, Holte-portalen mm.
  • Instrumenter: Leica BLK360, Leica RTC360, DJI Mavic mini mm.
  • VR, BIM-kiosk, iPader mm.

Læremidlene oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldene teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv.

Arbeidskrav

Det gis ulike mindre øvelser eller oppgaver som skal løses i løpet av emnet. Du skal skrives én samlet individuell logg der alle øvelsene/oppgavene inngår. Du benytter malen du har utviklet og fått godkjent i emnet grunnleggende digitale ferdigheter.  For at loggen skal kunne godkjennes, skal den inneholde følgende:

  • Forside, innholdsfortegnelse, oppgaver/øvelser og oppsummering.
  • Dokumentasjon av arbeidet med gjennomføring av de ulike oppgaver. Bruke bilder og tekst med forklaringer.
  • Logg og refleksjon over drøftinger/avveiinger som er gjort underveis i gruppene og alene. Bruk gjerne erfaringer eller behov fra egen bedrift som utgangspunkt for hva du tenker.
  • Loggen skal vise verktøyer som er benyttet i dette arbeidskravet og eventuelt inneholde bilder fra de ulike øvelsene/oppgavene.

Loggen skal levers som en PDF-fil i Teams. Vurderingen av loggen danner grunnlag for karakteren i emnet, se «Vurdering». Se også krav til oppmøte under vurdering.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
35 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
12 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
6 Time(r)
Vurdering

Loggen må være godkjent og studenten må ha minst 75 % oppmøte på samlinger i emnet for å få karakter i emnet. Karaktervurderingen er bestått / ikke bestått basert på en vurdering av arbeidskravet.