10TB97D Digital hverdag II
10TB97D Digital hverdag II
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramDen digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
- StudiestedOslo
- Studiepoeng2,5
- Start2026 Vår
Studenten:
- har kunnskap om opprettelse av digitale sjekklister, administrasjon av avvik, administrering av timeregistrering og opprettelse av oppgavedokumentasjon for sitt lag/team
- har innsikt i hvordan man kan bruke digitale verktøy for å dokumentere HMS
- har kunnskap om digitale verktøy som kan brukes til dokumentasjon av utført arbeid og avvik
Studenten:
- kan anvende og administrere ulike digitale kvalitetssystemer (KS) og HMS-portaler
- kan dokumentere avvik ved hjelp av en BIM-modell
- kan dokumentere arbeid med digitale verktøy og instrumenter
- kan anvende digitale verktøy for registering og håndtering av materiale som er tilført bygge- eller anleggsplassen
Studenten:
- kan utvikle og oppdatere sin kunnskap i digitale verktøy ved hjelp av tverrfaglig kontakt med egne og andres fagarbeidere og foreta en vurdering av nytten til ulike verktøy
- kan etterspørre verktøy innen det digitale feltet for en fagarbeiders arbeidshverdag og melde tilbake nytten av verktøyene
- kan bruke digitale verktøyer/plattformer til å gjennomføre/lede relevante prosesser knyttet til kvalitetssikring, HMS og prosjektoppfølging for seg selv eller teamet
- kan håndtere og forstå arbeidsmetoder innen kontroll og registering av bygningsmateriale tilført en digital byggeplass
- Administrasjon av prosjektportal
- Tilrettelegging av nødvendige sjekklister, rutiner, oppgaver for sitt lag/team
- Kontroll og tilgangshåndtering av nødvendige produksjonsunderlag fra webhotell
- Digitale vernerunder
- Bruk av digitale verktøy for inspeksjon og gjennomføring
- Tilpasse løsningen for sitt og bedriftens formål i henhold til aktuell arbeidsplass
- Digitalt vareregister på bygg- og anleggsplass
- Registrere materiell digitalt til stoffkartote
- Eks. Bruk av Cobuilder, B-link, ByggDok
- Avvik og dokumentasjon av/i produksjon
- Bruk av avvikshåndtering fra byggeplass til BIM (modeller)
- Digital dokumentasjon – 360 bilder / Scanning
- Praksisorientert undervisning
- Gruppearbeid med logg og refleksjon
- Prosjektarbeid med tverrfaglig fokus
- Forelesning
- Praksis på egen arbeidsplass
- Veiledning
- Individuelle arbeidsoppgaver
- Presentasjoner
- Problembasert læring
Litteratur, utstyr og programvare studentene får tilgang til:
- Kompendier
- E-læring på læringsplattformen
- Office 365
- Tilgang til: Solibri, Archicad, Dalux, Streambim, Holte-portalen mm.
- Instrumenter: Leica BLK360, Leica RTC360, DJI Mavic mini mm.
- VR, BIM-kiosk, iPader mm.
Læremidlene oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldene teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv.
Det gis ulike mindre øvelser eller oppgaver som skal løses i løpet av emnet. Du skal skrives én samlet individuell logg der alle øvelsene/oppgavene inngår. Du benytter malen du har utviklet og fått godkjent i emnet grunnleggende digitale ferdigheter. For at loggen skal kunne godkjennes, skal den inneholde følgende:
- Forside, innholdsfortegnelse, oppgaver/øvelser og oppsummering.
- Dokumentasjon av arbeidet med gjennomføring av de ulike oppgaver. Bruke bilder og tekst med forklaringer.
- Logg og refleksjon over drøftinger/avveiinger som er gjort underveis i gruppene og alene. Bruk gjerne erfaringer eller behov fra egen bedrift som utgangspunkt for hva du tenker.
- Loggen skal vise verktøyer som er benyttet i dette arbeidskravet og eventuelt inneholde bilder fra de ulike øvelsene/oppgavene.
Loggen skal levers som en PDF-fil i Teams. Vurderingen av loggen danner grunnlag for karakteren i emnet, se «Vurdering». Se også krav til oppmøte under vurdering.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 35 Time(r) |
Veiledning | 15 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 12 Time(r) |
Nettbaserte forelesninger | 6 Time(r) |