10TB54D Samhandlings og feltverktøy
10TB54D Samhandlings og feltverktøy
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramDen digitale fagarbeider for anleggsbransjen
- StudiestedKuben
- Studiepoeng2,5
- Start2024 Vår
Studenten:
- har kjennskap til ord og definisjoner som brukes rundt samhandling og feltverkøy for en fagarbeider
- har kunnskap om BIM og om informasjon som vanligvis finnes i BIM
- har kjennskap til forskjellige digitale verktøy som brukes på anleggsplassen i dag og opphavet til dataene
- har kjennskap til vanligste filformatene som brukes innen sitt fagfelt, også hvilke svakheter og styrker disse har
- har kjennskap til forskjellige klassifikasjonssystemer, hva er det og hvordan kan de brukes
- har kjennskap til relevante standarder
- har kjennskap til prosessen for å produsere prosjekteringsdata ut til maskinstyringsenheter eller målebøker
Studenten:
- kan anvende programvare til å finne relevant informasjon
- kan bruke BIM i praksis
- kan innhente stikningsdata og utføre innmålinger
- kan dokumentere arbeidet som er gjennomført
- kan bruke innhentet data som dokumentasjon og arbeidsgrunnlag
Studenten:
- kan utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor bruken av digitale samhandlingsverktøy ved hjelp av egenlæring og tverrfaglig kontakt med andre fagarbeidere
- har utviklet kompetanse i bruken av verktøy innen det digitale feltet for en fagarbeiders arbeidshverdag i grøfta og på anleggsområdet
- kan bidra til utvikling av digitale arbeidsmetoder innen kontroll av digitale anleggsplasser i en byggeprosess etter kundens/oppdragsgiverens kvalitetskrav og etter de ulike målgruppenes behov
Denne modulen har som fokus å gjøre fagarbeideren i stand til å hente, høste og berike produksjonsdata ute i felt med bruk av prosjektplattformer for anleggsbransjen. Vi ser på fasene – Til utførelse, til kontroll og til ferdig utført. Maskinstyring er blitt en digital oppgave og studentene får innblikk i hvordan de kan utnytte de verktøyene som finnes på en best mulig måte.
- Filtyper, koding/standarder og data
- BIM og VDC for anlegg?
- Hva er grunnlagsdata?
- Hvilke programmer brukes for å produsere data som vi som fagarbeidere må jobbe etter?
- Kombinere BIM og GIS
- Samhandlingsplattform som feltverktøy
- En liten gjennomgang av prosjekt som er lagt ut.
- Dokumentasjon med bruk av
- Bruk av portabel enhet
- Maskinstyring med modell
- Koble og sette opp simulator
- Sjekke modell, lag, linjer, punkter og koder
- Utføre innmålinger for utført arbeid med bruk av maskinstyring
- Kontrollere data
- Sjekke at innmålinger fra maskinstyring
- Produsere tverrsnitt/lengdeprofil av prosjektert data med innmålinger fra utført arbeid
- Praksisorientert undervisning
- Gruppearbeid med logg og refleksjon
- Prosjektarbeid med tverrfaglig fokus
- Forelesning
- Praksis på egen arbeidsplass
- Veiledning
- Individuelle arbeidsoppgaver
- Presentasjoner
- Problembasert læring
- 1-2 obligatoriske arbeidskrav
- Faglig oppgave
- Logg
- Egentest i tema
Refleksjonsnotat av faglig redegjørelse og refleksjon i egen læringsprosess
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 25 Time(r) |
Veiledning | 15 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 22 Time(r) |
Nettbaserte forelesninger | 6 Time(r) |