10TB54D Samhandlings og feltverktøy

10TB54D Samhandlings og feltverktøy

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Den digitale fagarbeider for anleggsbransjen
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      2,5
    • Start
      2024 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har kjennskap til ord og definisjoner som brukes rundt samhandling og feltverkøy for en fagarbeider
  • har kunnskap om BIM og om informasjon som vanligvis finnes i BIM
  • har kjennskap til forskjellige digitale verktøy som brukes på anleggsplassen i dag og opphavet til dataene
  • har kjennskap til vanligste filformatene som brukes innen sitt fagfelt, også hvilke svakheter og styrker disse har
  • har kjennskap til forskjellige klassifikasjonssystemer, hva er det og hvordan kan de brukes
  • har kjennskap til relevante standarder
  • har kjennskap til prosessen for å produsere prosjekteringsdata ut til maskinstyringsenheter eller målebøker
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende programvare til å finne relevant informasjon
  • kan bruke BIM i praksis
  • kan innhente stikningsdata og utføre innmålinger
  • kan dokumentere arbeidet som er gjennomført
  • kan bruke innhentet data som dokumentasjon og arbeidsgrunnlag
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor bruken av digitale samhandlingsverktøy ved hjelp av egenlæring og tverrfaglig kontakt med andre fagarbeidere
  • har utviklet kompetanse i bruken av verktøy innen det digitale feltet for en fagarbeiders arbeidshverdag i grøfta og på anleggsområdet
  • kan bidra til utvikling av digitale arbeidsmetoder innen kontroll av digitale anleggsplasser i en byggeprosess etter kundens/oppdragsgiverens kvalitetskrav og etter de ulike målgruppenes behov
Emnets tema

Denne modulen har som fokus å gjøre fagarbeideren i stand til å hente, høste og berike produksjonsdata ute i felt med bruk av prosjektplattformer for anleggsbransjen. Vi ser på fasene – Til utførelse, til kontroll og til ferdig utført. Maskinstyring er blitt en digital oppgave og studentene får innblikk i hvordan de kan utnytte de verktøyene som finnes på en best mulig måte.

  • Filtyper, koding/standarder og data
    • BIM og VDC for anlegg?
    • Hva er grunnlagsdata?
    • Hvilke programmer brukes for å produsere data som vi som fagarbeidere må jobbe etter?
    • Kombinere BIM og GIS
  • Samhandlingsplattform som feltverktøy
    • En liten gjennomgang av prosjekt som er lagt ut.
    • Dokumentasjon med bruk av
    • Bruk av portabel enhet
  • Maskinstyring med modell
    • Koble og sette opp simulator
    • Sjekke modell, lag, linjer, punkter og koder
    • Utføre innmålinger for utført arbeid med bruk av maskinstyring
  • Kontrollere data
    • Sjekke at innmålinger fra maskinstyring
    • Produsere tverrsnitt/lengdeprofil av prosjektert data med innmålinger fra utført arbeid
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Praksisorientert undervisning
  • Gruppearbeid med logg og refleksjon
  • Prosjektarbeid med tverrfaglig fokus
  • Forelesning
  • Praksis på egen arbeidsplass
  • Veiledning
  • Individuelle arbeidsoppgaver
  • Presentasjoner
  • Problembasert læring
Arbeidskrav
  1. 1-2 obligatoriske arbeidskrav
    1. Faglig oppgave
    2. Logg
    3. Egentest i tema

Refleksjonsnotat av faglig redegjørelse og refleksjon i egen læringsprosess

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
25 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
22 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
6 Time(r)
Vurdering

Mappevurdering av obligatoriske arbeidskrav
Vurdering: Bestått/Ikke bestått