10TB54B Digital hverdag - Fagarbeider
10TB54B Digital hverdag - Fagarbeider
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramDen digitale fagarbeider for anleggsbransjen
- StudiestedKuben
- Studiepoeng2,5
- Start2024 Høst
Studenten:
- har kunnskap om digital utføring/gjennomføring av sjekklister, avvik, timeregistrering og oppgavedokumentasjon for en anleggsplass
- har innsikt i hvordan man kan ta i bruk digital gjennomgang av HMS i et byggeprosjekt,
- har innsikt i digitale fremdriftsplaner
Studenten :
- kan gjennomføre praktisk utføring av digitale sjekklister, dokumentasjon, kjørebok, timeregistrering og hente frem oppgaver for en fagarbeiders hverdag
- kan anvende VR-utstyr i en HMS/risikoanalyse-relevant sammenheng
- kan anvende digitale verktøy for avviksregistering på en anleggsplass
- kanforstå digital framdriftsplan og 4D-simulering for bruk på anleggsplass
Studenten :
- kan utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor bruken av digitale verktøy ved hjelp av egenlæring og tverrfaglig kontakt med andre fagarbeidere
- har utviklet kompetanse i bruken av verktøy innen det digitale feltet for en fagarbeiders arbeidshverdag
- kan bidra til utvikling av digitale arbeidsmetoder innen kontroll av digitale anleggsplasser i en byggeprosess etter kundens/oppdragsgiverens kvalitetskrav og etter de ulike målgruppenes behov
Digital hverdag (Trinn I) er basert på digitale oppgaver og rutiner som en fagarbeider må gjennomføre som har en tilknytning til produksjonen. Dette emnet tar for seg digitale løsninger i forbindelse med fagarbeiderens oppgaver knyttet til rapportering, herunder timeregistrering, sjekklister, HMS, SJA, avvikshåndtering, dagsaktuelle oppgaver etc.
- Prosjektportal – Digital leveranse
- Digital HMS av byggeprosjekt – VR-spill
- Bli kjent med anleggsplassen i virtuell verden
- Bruk og innføring i Digital HMS-tavle
- Gjennomføre HMS-spill
- Avvikshåndtering i mobile plattformer
- Digitale kommunikasjon
- Sette opp møte i kalender, invitere
- Delta/avholde videomøte
- Praksisorientert undervisning
- Gruppearbeid med logg og refleksjon
- Forelesning
- Praksis på egen arbeidsplass
- Veiledning
- Individuelle arbeidsoppgaver
- Presentasjoner
- Problembasert læring
Gjennom det pedagogiske opplegget trekkes studentene aktivt med og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
- 1-2 obligatoriske arbeidskrav
- Faglig oppgave
- Logg
- Egentest i tema
Refleksjonsnotat av faglig redegjørelse og refleksjon over egen læringsprosess
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 25 Time(r) |
Veiledning | 15 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 22 Time(r) |
Nettbaserte forelesninger | 6 Time(r) |