10TB51D Prosjektoppgave

10TB51D Prosjektoppgave

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Fuktteknikk
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      15
    • Start
      2024 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet.

Kunnskaper

Studenten:

  • har innsikt i de faglige og organisatoriske rammebetingelsene som gjelder for eget prosjekt
  • har kunnskap om riktig oppbygging av en problemstilling og utforming av prosjektrapport
  • har kunnskap om system for kvalitetssikring inklusive dokumentasjonsrutiner i eget prosjekt
  • har forståelse for skadesaneringsbransjens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter

Studenten:

  • kan avgi rapporter og avvik både skriftlig og muntlig
  • kan følge oppsatte HMS-krav
  • kan innhente og dokumentere kunnskap/ "best practice" gjennom erfaring
  • kan sette teoretisk kunnskap fra utdanningen i sammenheng med praktiske ferdigheter
  • kan finne informasjon og fagstoff ved faglige problemstillinger i arbeidet med prosjektoppgaven
Generell kompetanse

Studenten:

  • er bevisst sitt ansvars- og kompetanseområde
  • kan gi faglige begrunnelser i sitt arbeid
  • tar initiativ til drøfting av faglige/etiske problemstillinger
  • er selvstendig og ansvarsbevisst
Arbeidskrav

Oppgaver mellom de enkelte samlingene

Teoretiske oppgaver og praktiske øvelser, herunder fuktmålinger relatert til eget arbeid, gjennomføres mellom samlingene og gjennomføres på egen arbeidsplass. Studenter som er uten egen relevant arbeidsplass, gjennomfører praktiske øvelser i skolens teknologisenter mellom samlingene eller i tilknytning til disse.

Prosjektoppgaven utleveres i samling 10. Den skaliInnleveres i samling 12.

Prosjektoppgaven skal vurderes etter følgende krav:

    • Prosjektrapport (15-20 sider)
    • Refleksjonsnotat (3-5 sider)
    • Fremføring (gruppeframføring 30 minutter)

Prosjektoppgaven skal gi kandidatene mulighet til å anvende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse fra emne 1-3. Godkjent problemstilling fra faktisk saneringsprosjekt med fuktproblematikk, kan være tildelt eller egenvalgt. Oppgaven kan være å planlegge et kommende prosjekt eller evaluere et pågående eller gjennomført prosjekt. Dokumentasjonsrutiner vil være et av flere sentrale tema.

Studenten skal oppnå en helhetlig forståelse av sammenheng mellom yrkesteori og yrkespraksis, gjennom prosjektarbeidet gi systematisk refleksjon i arbeidsprosessen og ved hjelp av yrkesfaglig veiledning.

Etter emne 4 skal kandidatene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. 

 

Kommentar til fordeling av arbeidstimer

Emnet gjennomføres med to samlinger.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
25 Time(r)
Veiledning
84 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
209 Time(r)
Vurdering

Prosjektoppgaven vurderes etter ECTS karaktersystem (A-F) som tilbakemelding fra lærer på arbeidskravene. Refleksjonsnotatet vil vurderes til bestått/ ikke bestått.

Arbeidskravene i prosjektoppgaven vurderes i forhold til kriteriene 1 - 6 nedenfor:

  1. Faglig profil
    • Besvarelsen skal vise praktiske arbeidsoppgaver belyst og faglig begrunnet med relevant teori. Kandidaten skal beskrive egne funksjons- og ansvarsområder i forhold til aktuelle problemstillinger i yrkesutøvelsen.
  2. Kunnskap
    • Besvarelsen viser at kandidaten kan finne frem i relevant litteratur og vise forståelse for dokumentert arbeid og kunnskapsbasert praksis.
  3. Metodisk redegjørelse
    • Kandidaten/ gruppen skal vise selvstendig bruk av relevante kilder og utøve nødvendig kildekritikk. Besvarelsen må ivareta etiske retningslinjer som for eksempel anonymisering av data.
  1. Utforming
    • Besvarelsen skal ha god skriftlig fremstilling med et klart og entydig språk. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med generelle retningslinjer for oppgaveskriving. Litteratur refereres nøyaktig og korrekt både i teksten og i egen litteraturliste.
  2. Selvstendighet og drøfting
    • Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og begrunnelser slik at problemstillingen behandles saklig og kritisk. Besvarelsen skal vise evne til å analysere, drøfte og tolke på bakgrunn av faglige og etiske vurderinger. Sammenheng mellom teori og praksis skal belyses ved hjelp av praksiseksempler.
  3. Oppgavelikhet
  • Besvarelsen må ikke ha stor likhet med andre besvarelser, eller annet publisert materiale.
  • Skolen benytter seg av plagiattest.