10TB51C Fuktskader, tørkemetoder og prosjektgjennomføring
10TB51C Fuktskader, tørkemetoder og prosjektgjennomføring
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramFuktteknikk
- StudiestedKuben
- Studiepoeng20
- Start2023 Høst
Læringsutbytte for emnet.
Studenten:
- har kunnskap om kvalitetssikringssystemer og HMS (Helse, Miljø og Sikkerhet)
- har kunnskap om tilstandsanalyse av bygninger
- har kunnskap om standarder, prosesser og verktøy som anvendes innen fuktteknikk
- har kunnskap om hvilke skader som kan oppstå som følge av fukt- og vannskader
- har kunnskap om metoder for kartlegging, planlegging og gjennomføring av fuktsanering
- har kunnskap om utstyr og metoder for avfukting/tørking
- har kunnskap om kalkulasjon og økonomisk oppfølging av fuktskader
- har kjennskap til de aktuelle lover, forskrifter og standarder (f. eks. NS 3511 og NS3512) som berører skadesaneringsbransjen (fuktteknikkfaget)
- har kjennskap til forsikringsvilkår i forhold til skadesaker
- har kjennskap til prosjektorganisering , herunder arbeidsform, prosjektledelse og kommunikasjon i prosjekter
- har kjennskap til metoder for muntlig og skriftlig kommunikasjon i prosjekter
- har forståelse for skadesaneringsbransjens betydning i et samfunns, - og verdiskapningsperspektiv
Studenten:
- kan identifisere nødvendige ressurser og kunne sette opp prinsippene for ledelse av en prosjektorganisasjon
- kan utarbeide fremdriftsplaner
- kan finne og forstå lover og regler
- kan vurdere om arbeid er søknadspliktig
- kan identifisere risikomomenter (HMS/SHA) og iverksette nødvendige tiltak
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan anvende de ulike utbedringsprinsippene, samt maskiner og utstyr for å foreta avfukting av konstruksjoner, med oppfølging og tilstrekkelig fuktmålinger i tørkeperioden
- kan finne årsak til problemene relatert til fukt og "stille diagnose" samt utarbeide tiltaksplan for å fjerne eller redusere problemet
- kan utarbeide skriftlig dokumentasjon for utført arbeid (FDV-dokumentasjon)
- kan bruke forskjellige typer måleinstrumenter
- kan bruke nødvendige dataverktøy
- kan utarbeide enkle kalkyler, herunder bruk av kalkulasjonsverktøy
Studenten:
- har forståelse for viktigheten av god service, kommunikasjon og samarbeid mellom aktørene i en saneringsprosess
- kan bygge relasjoner med oppdragsgiver, skadelidte og egen organisasjon
- kan ta i bruk og videreutvikle standardiserte arbeidsmetoder
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver, prosjekter alene og som deltager i en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- forstår og benytter faglige uttrykk og har evne å vise en helhetlig forståelse for sitt fuktteknikk og skadesanering
- forstår sammenhengen mellom kvalitet, fremdrift og økonomi
- har forståelse for faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer innen fuktteknikk
- kan utvikle arbeidsmetoder og/eller tjenester av relevans for fuktteknikk
- er selvstendig og ansvarsbevisst under skadesaneringsarbeid
Tema 1. Prosjektadministrasjon
- Prosjektøkonomi
- Prosjektledelse, kommunikasjon og omfangsdokumentasjon
- HMS / SHA
- Plan- og bygningsloven med aktuelle forskrifter
- Sikring av bygg
Tema 2. Fuktskader og kartlegging av skader i bygg - tilstandsanalyse
- Fuktskader, herav også indirekte fuktskader som damp, fukttransport og kondensproblematikk. Skille og vurdere skadetyper og komme frem til konklusjon
- Kartlegging av skader, fuktmålinger, vurdering av grenseverdier. Fuktmåling og bruk av utstyr foretas enten ved praktiske øvelser i skolens teknologisenter eller ute på skadested i samarbeid med bedrift
- Kriterier som avgjør om konstruksjoner og materialer må fjernes eller kan benyttes videre - hva som må rives og hva som kan beholdes, både faglig og i forhold til kost/nytte
- Byggtekniske endringer i eksisterende konstruksjoner for å forebygge ytterligere skader
Tema 3. Utbedringsprinsipper - metoder og utstyr for uttørking etter fuktskade
- Systematiske undersøkelser, helhetsvurdering og konklusjoner
- Tids- og kostnadsperspektiv
- Foreta fuktmålinger både i luft og materialer. Praktiske øvelser foregår i skolens teknologisenter, alternativt ute på skadested i samarbeid med bedrift
- Tørkemetoder og bruk av avfuktingsutstyr (miljøtørk, overflatetørk, konstruksjonstørk, sandwichtørk, objekttørk)
- Sopp- og råteproblematikk
- Skille mellom gamle og nye skader
- Vurdering og identifisering av mulige regresskrav
- Ulike tiltak for HMS/SHA i forskjellige skadesituasjoner
- Kvalitetssikring og sluttdokumentasjon
Tema 4. Case – erfaringer fra faktisk gjennomført prosjekt
En bedriftsrepresentant presenterer et godt dokumentert saneringsprosjekt hvor det er gjennomført eller planlagt kartlegging og uttørking etter vannskade. Sannsynlig skadeårsak beskrives og det redegjøres for praktiske og teoretiske utfordringer. Prosjektet med redegjørelser og beskrivelser deles ut. Med dette som utgangspunkt arbeider kandidatene i grupper hvor de diskuterer løsninger, utfordringer og mulige forbedringstiltak. Gruppen leverer skriftlig rapport og framfører i plenum.
Rapporten skal begrunnes ut i fra krav til kvalitet, fremdrift, økonomi.
-
-
- Innlevering 6: mellom samling 7 og 8: individuell skriftlig innlevering om prosjektadministrasjon. (5 - 10 sider)
- Innlevering 7: mellom samling 8 og 9: individuell skriftlig innlevering om kartleggingsmetoder. (5 - 10 sider)
- Innlevering 8: mellom samling 9 og 10: individuell skriftlig innlevering om utbedringsmetoder. (5 - 10 sider)
- Emneprøve 3: gruppeoppgave , vurdering av case. Deles ut i samling 9, leveres og presenteres i samling 10. Skriftlig rapport (minimum 10 sider) og gruppeframføring i plenum 30 minutter.
-
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 120 Time(r) |
Nettbaserte forelesninger | 30 Time(r) |
Veiledning | 76 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 294 Time(r) |