10KA50S Utvidet forståelse

10KA50S Utvidet forståelse

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Scenetekniske fag
    • Studieprogram
      Sceneteknisk produksjon
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      20
    • Start
      2025 Høst
Læringsutbytte

Målet med dette emnet er å gi studentene en utvidet innsikt i lover, regler og forskrifter, samt en innføring i prinsippene og metodene for arbeid med funksjon og design. I tillegg skal emnet gjøre studentene i stand til å arbeide med avanserte digitale verktøy og datanettverk.

Kunnskaper

Studenten:

  • har solid kunnskap, en klar forståelse av hvordan utstyr i et datanettverk fungerer og en god grunnforståelse av hvordan disse kobles sammen
  • har grunnleggende kjennskap til ulike koblingssystemer for datanettverk og hvordan disse konfigureres
  • kjenner til de viktigste standardene og protokollene for datanettverk
  • har kunnskap om hvordan ulike kabler bør behandles og trekkes, samt feilsøkningsmetodikk og måter å utbedre vanlige feil
  • har kunnskap om arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings og gjennomføringsprosess etter kundens kvalitetskrav, etterspurt detaljeringsnivå og ulike faggruppenes behov
  • har kunnskap om hvordan funksjon påvirker sikkerheten for alle medvirkende og effektiviteten i det tekniske arbeidet
  • har kunnskap om de mest grunnleggende estetiske og designfaglige prinsippene og hva disse betyr for opplevelsen av en produksjon
  • har kunnskap om hvilke deler av arbeidet som er omfattet av lover, regler og forskrifter, samt kunnskap om hvordan dette kommer til anvendelse i sceneteknisk produksjon
Ferdigheter

Studenten:

  • kan arbeide systematisk og nøyaktig med skriftlig informasjon som plantegninger, instruksjoner og produsentinformasjon.
  • kan utføre risikovurdering i samarbeide med ulike aktører på arbeidsplassen samt partene og arbeide i henhold til disse vurderingene
  • kan ta i bruk passende engelske ord og (fag)uttrykk i egne tekster og i muntlige presentasjoner, samtaler, diskusjoner og gruppearbeid
  • kan arbeide på en måte som tar hensyn til egen og andres sikkerhet og helse basert på gjeldende regelverk.
  • kan anvende Catkabel-baserte systemer
  • kan anvende fiberbaserte systemer
  • kan anvende radiobaserte systemer
  • kan konfigruere en router for trådløst nettverk
  • kan konfigruere en switch i et kablet nettverk
  • kan utføre arbeid som sikrer ivaretagelse av de tre funksjonelle grunnpilarene; sikkerhet, brukervennlighet og utseende.
  • kan anvende tankegangen rundt funksjon og design ved gjennomføring av scenetekniske produksjoner
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer for å tilfredsstille krav til både funksjon og design
  • kan utarbeide gode plantegninger, gi nødvendig informasjon til andre i god tid, og være nøyaktig i alle beregninger og valg
  • kan bruke arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings og gjennomføringsprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov
Generell kompetanse
  • har forståelse for internasjonale og nasjonale standarder, forskrifter og bransjenormer
  • har forståelse for elektromagnetiske forstyrrelser og tiltak for å redusere påvirkning
  • har forståelse for overføringsteknikker for signaler og styresignaler
  • har forståelse for de ulike faggruppenes avhengighet av rigg og scene, både med hensyn til teknisk rigg og på plassering av scene
  • kan ved bruk av digitale verktøy utføre arbeidsoppgaver og i tråd med faglige, etiske og juridiske krav
  • kan bruke kunnskap om digitale verktøy til å bidra til utvikling av nye og mer effektive arbeidsmetoder
  • er i stand til å gjøre gode vurderinger og utvikle arbeidsmetoder på områder som av sikkerhetshensyn burde vært regulert
Emnets tema

Emnet har 4 hovedtema med et sett tilhørende læringsutbyttebeskrivelser og er på totalt 20 studiepoeng. Emnet gjennomføres 2. semester i løpet av 2 samlingsuker à 4 dager.

  • Bransjelære II
  • Datanettverk
  • Digitale verktøy II
  • Funksjon og design

Tema: Bransjelære II

Kvalitetssikring

  • Arbeide på en måte som tar hensyn til egen og andres sikkerhet og helse basert på
  • gjeldende regelverk.
  • Anvende system for kvalitetssikring og avviksmelding
  • Risikovurdere og sluttkontrollere eget og andres arbeid.

Feilsøking og sikkerhet

  • Feilsøke på det elektriske utstyret, samt loggføre feilsøkingsarbeidet.
  • Sikkerhetsopplæring, nødvendig førstehjelp og avviksrapportering er en del av hovedområdet.

Lover, regler, forskrifter

  • Lover, regler og forskrifter – arbeidsmiljøloven
  • Regler – For belastning Plassering av slings Anbefalinger for lydstyrke
  • Forskrifter – Maskinforskrift Dokumentert opplæring For sceneteknisk utstyr

Standarder

  • Standarder – EU-standard Sertifiseringsordning for rigging (ikke norsk) NEK 400
  • Bransjestandarder og fagterminologi
  • Engelske begreper, forkortelser
  • Tekniske begreper og særegne ord of uttrykk som bransjen benytter

Tema: Datanettverk

Datanettverk

  • Bruken av forskjellige typer kabler og kablingssystemer
  • Forskjellige aktuelle nettverkssystemer som benyttes i dag
  • Kjenne overføringsstandarder og forskjellige formatene for komprimering.
  • Kjenne til tidsforsinkelser i nettverksoverføring

Trådløse nettverk

  • Kjenne til de grunnleggende prinsippene ved trådløs overføring av data

Fiberoptiske systemer

  • Egenskaper ved fiberoptiske nettsystemer

Overføring av signaler

  • Kjenne de mest benyttede former for overføring av digitale signaler
  • Kjenne til ulike typer av protokoller
  • Har kunnskap om EMC og EMI.

Tema: Digitale verktøy II

Digitale Verktøy II bygger videre på de grunnleggende kunnskapene fra første emne, og studentene skal videreutvikle sin egen forståelse av avanserte arbeidsprosesser, digital samhandling og kvalitetssikring gjennom bruken av slike verktøy.

  • Utviklingen av digital teknologi og -verktøy
  • Avansert modellering som en del av planlegging og prosjektering
  • Tverrfaglig samhandling i samme verktøy, koordinering, felles revidering og implementering
  • Flytte data fra et verktøy til et annet samt distribusjon av tegninger og plot i en produksjon

Tema: Funksjon og design

Funksjon og design har tre hovedpilarer. De er sikkerhet, brukervennlighet og utseende. Disse skal prioriteres i nevnte rekkefølge. Dette emnet skal lære studenten måter å arbeide på som ivaretar, og styrker det interne forholdet mellom alle tre.

Temaene inneholder blant annet følgende konkrete punkter og problemstillinger:

  • Kabelhygiene
  • Kabeletikette
  • Scenedesign
  • Ryddighet
  • Feilsøking
  • Skjule utstyr

Her ser det ut til at det er to nivåer på temaene. Kan disse undertemaene sorteres under de tre temaene sikkerhet, brukervennlighet og utseende?

Arbeidskrav

Arbeidskravene i emnet er å ha levert prosjektoppgaven for prosjektperioden (prosjektoppgave 3) og ett refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven. Arbeidskravene er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. For å få prosjektoppgaven og refleksjonsnotatet godkjent må disse arbeidskravene være levert til avtalt frist og oppfylle formelle krav til innhold. 

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Veiledning
75 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
225 Time(r)
Vurdering

For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:

  • Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav
  • Studenten har minst 75 % oppmøte på obligatoriske samlinger som emnets innhold inngår i

 Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er prosjektoppgaven.