10KA50R Samarbeid og medarbeiderskap

10KA50R Samarbeid og medarbeiderskap

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Scenetekniske fag
    • Studieprogram
      Sceneteknisk produksjon
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      20
    • Start
      2025 Vår
Læringsutbytte

Målet med dette emnet er å sikre god medarbeiderkompetanse, og dermed styrke studentens evne til å fungere godt på arbeidsplass. I tillegg skal emnet gjøre studentene i stand til å lede ulike deler av det tekniske arbeidet, samt å bevisstgjøre dem på de ulike personlighetene som kan finnes i et team. Emnet skal også forberede studentene på de ulike tema og problemstillinger de kan møte i sceneteknisk bransje som ikke finnes andre steder.

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskaper om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor sceneteknisk produksjon
  • kan oppdatere sin yrkeskunnskap innenfor sceneteknisk produksjon
  • har kunnskap om hva som gir godet samarbeid i mindre arbeidsgrupper
  • har kunnskap om kommunikasjon i et flerkulturelt perspektiv
  • har grunnleggende kunnskaper om sentrale begreper, perspektiver og tenkemåter i kommunikasjon
  • har kunnskap om hva som kjennetegner god kommunikasjon, skriftlig og muntlig, både på norsk og engelsk
  • har kunnskap om hva som kjennetegner god møte-, diskusjons- og presentasjonsteknikk
  • har kunnskap om digital kommunikasjon, koordineringsmøter, framdriftsplanlegging og digital samhandling
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagrelevante tredimensjonale modelleringsprogrammer til å lære nye tegne- og modelleringsprogrammer, samt programvare rettet mot visualisering
  • har kunnskap om internasjonale bærekraftperspektiver og hvordan finansielle interesser er både pådriver og hemsko for bærekraftig utvikling og tech-drevet innovasjon
  • har kunnskap om forskjellen mellom en forretningsidé, forretningsmodell og forretningsplan
  • har kunnskap om prosjektledelse, endringsledelse og hvordan bygge en «lean» organisasjonskultur
  • har innsikt i forskjellige organisasjonsstrukturer og hvordan relasjons-kompetanse er avgjørende for å kunne jobbe på tvers av nivåer i en organisasjon
Ferdigheter

Studenten:

  • kan sette sammen gode team, bidra aktivt i et teamarbeid, og sikre at teamene fungerer etter hensikten
  • kan bygge gode relasjoner til et stort mangfold av mennesketyper og profesjoner
  • kan yte service og være en god lagspiller
  • har en tydelig kommunikasjonsform, og forståelse for ulike måter å formidle og ta imot budskap
  • kan beskrive, presentere, reflektere, kommentere og argumentere på en hensiktsmessig måte i ulike sammenhenger, både skriftlig og muntlig
  • kan lede og delta aktivt i møter, forhandlinger og debatter, holde foredrag og presentasjoner, samt instruere, blant annet ved å anvende digitale hjelpemidler
  • kan kommunisere skriftlig og muntlig, både med norsk og på engelsk fagterminologi, på en hensiktsmessig måte både i yrkessammenheng og i offentligheten
  • kan veilede og motivere andre
  • kan beregne tidsbruk på den enkelte oppgave, forstå faktorenes orden, og vise respekt for at egen tidsstyring påvirker andres arbeid
  • kan anvende sin faglige kunnskap for å løse oppgaver innen digital samhandling, løse problemer som oppstår ved anvendelse av tredimensjonale programmer og andre digitale samhandlingsplattformer
  • kan å finne gode løsninger og ta raske beslutninger for et best mulig produksjonsresultat, både selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan omdanne kunnskap, innsikt og data til å konkrete tiltak på egen arbeidsplass
  • kan argumentere for nye forslag gjennom bruk av erfaring fra caser og prosjekter
  • kan reflektere over egen rolle i en sceneproduksjon
  • kan legge frem en forretningsidé med tilhørende forretningsmodell og forretningsplan
  • Kan tilrettelegge læringssituasjoner på arbeidsplassen og drive aktiv egenlæring
  • kan synliggjøre verdien av bærekraftsdrevet innovasjon med referanse til for eksempel økonomiske perspektiver, internasjonale trender og samfunnsansvar

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan finne løsninger og ta raske beslutninger for et best mulig produksjonsresultat
  • har god forståelse av sammenhengen mellom en produksjons kvalitet og at alle involverte opplever et godt arbeidsmiljø med respekt for den enkeltes profesjonalitet
  • forstår verdien av å skape tillit og trygghet for prosess og resultatoppnåelse
  • har utviklet en etisk grunnholdning til oppgaver knyttet til sceneteknisk produksjon
  • kan utføre arbeidsoppgavene på en måte som ivaretar medarbeidere, kunder og leverandørers behov
  • kan kommunisere med andre om bransjerelevante tema
  • har god forståelse av sammenhengen mellom samarbeid, godt arbeidsmiljø og en god produksjon og kan samarbeide tverrfaglig
  • har en bevisst holdning til hvordan kommunikasjon fungerer
  • har evne til å lytte for å skape et felles grunnlag for videre handling
  • kan tilrettelegge for hensiktsmessig tverrfaglighet og et miljø for konstruktiv samhandling
  • har forståelse for hvordan tredimensjonale modeller endrer tradisjonell prosjektering og kan bidra til færre feil, mindre svinn, økt bærekraft og tydeligere visualisering i sceneteknisk produksjon
  • kan lære av egne og andres erfaringer for å bygge ny kunnskap og forbedre ferdigheter
  • har forståelse for sammenhengen mellom behov for bærekraftig utvikling og innovasjon
  • kan samle personer på tvers av organisasjonen for å gjennomføre endringer.
  • kan utvikle arbeidsprosessene internt i en organisasjon
  • kan se verdien av at scenetekniske produksjoner organisasjoner er innovatører i egen bransje
Emnets tema

Emnet har 4 hovedtema med et sett tilhørende læringsutbyttebeskrivelser og er på totalt 20 studiepoeng. Emnet gjennomføres 2. semester i løpet av 2 samlingsuker a 4 dager. 

Tema

  • Samarbeid i sceneteknisk produksjon
  • Kommunikasjon, veiledning og stressmestring
  • Planlegging og tidsstyring
  • Bransjelære
Arbeidskrav

Arbeidskravene i emnet er å ha levert prosjektoppgaven for prosjektperioden (prosjektoppgave 2) og ett refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven. Arbeidskravene er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. For å få prosjektoppgaven og refleksjonsnotatet godkjent må disse arbeidskravene være levert til avtalt frist og oppfylle formelle krav til innhold. 

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Veiledning
120 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
300
Vurdering

For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:

  • Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav
  • Studenten har minst 75 % oppmøte på obligatoriske samlinger som emnets innhold inngår i

 Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er prosjektoppgaven.