10KA50R Samarbeid og medarbeiderskap
10KA50R Samarbeid og medarbeiderskap
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeScenetekniske fag
- StudieprogramSceneteknisk produksjon
- StudiestedOslo
- Studiepoeng20
- Start2025 Vår
Målet med dette emnet er å sikre god medarbeiderkompetanse, og dermed styrke studentens evne til å fungere godt på arbeidsplass. I tillegg skal emnet gjøre studentene i stand til å lede ulike deler av det tekniske arbeidet, samt å bevisstgjøre dem på de ulike personlighetene som kan finnes i et team. Emnet skal også forberede studentene på de ulike tema og problemstillinger de kan møte i sceneteknisk bransje som ikke finnes andre steder.
Studenten:
- har kunnskaper om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor sceneteknisk produksjon
- kan oppdatere sin yrkeskunnskap innenfor sceneteknisk produksjon
- har kunnskap om hva som gir godet samarbeid i mindre arbeidsgrupper
- har kunnskap om kommunikasjon i et flerkulturelt perspektiv
- har grunnleggende kunnskaper om sentrale begreper, perspektiver og tenkemåter i kommunikasjon
- har kunnskap om hva som kjennetegner god kommunikasjon, skriftlig og muntlig, både på norsk og engelsk
- har kunnskap om hva som kjennetegner god møte-, diskusjons- og presentasjonsteknikk
- har kunnskap om digital kommunikasjon, koordineringsmøter, framdriftsplanlegging og digital samhandling
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagrelevante tredimensjonale modelleringsprogrammer til å lære nye tegne- og modelleringsprogrammer, samt programvare rettet mot visualisering
- har kunnskap om internasjonale bærekraftperspektiver og hvordan finansielle interesser er både pådriver og hemsko for bærekraftig utvikling og tech-drevet innovasjon
- har kunnskap om forskjellen mellom en forretningsidé, forretningsmodell og forretningsplan
- har kunnskap om prosjektledelse, endringsledelse og hvordan bygge en «lean» organisasjonskultur
- har innsikt i forskjellige organisasjonsstrukturer og hvordan relasjons-kompetanse er avgjørende for å kunne jobbe på tvers av nivåer i en organisasjon
Studenten:
- kan sette sammen gode team, bidra aktivt i et teamarbeid, og sikre at teamene fungerer etter hensikten
- kan bygge gode relasjoner til et stort mangfold av mennesketyper og profesjoner
- kan yte service og være en god lagspiller
- har en tydelig kommunikasjonsform, og forståelse for ulike måter å formidle og ta imot budskap
- kan beskrive, presentere, reflektere, kommentere og argumentere på en hensiktsmessig måte i ulike sammenhenger, både skriftlig og muntlig
- kan lede og delta aktivt i møter, forhandlinger og debatter, holde foredrag og presentasjoner, samt instruere, blant annet ved å anvende digitale hjelpemidler
- kan kommunisere skriftlig og muntlig, både med norsk og på engelsk fagterminologi, på en hensiktsmessig måte både i yrkessammenheng og i offentligheten
- kan veilede og motivere andre
- kan beregne tidsbruk på den enkelte oppgave, forstå faktorenes orden, og vise respekt for at egen tidsstyring påvirker andres arbeid
- kan anvende sin faglige kunnskap for å løse oppgaver innen digital samhandling, løse problemer som oppstår ved anvendelse av tredimensjonale programmer og andre digitale samhandlingsplattformer
- kan å finne gode løsninger og ta raske beslutninger for et best mulig produksjonsresultat, både selvstendig og i samarbeid med andre
- kan omdanne kunnskap, innsikt og data til å konkrete tiltak på egen arbeidsplass
- kan argumentere for nye forslag gjennom bruk av erfaring fra caser og prosjekter
- kan reflektere over egen rolle i en sceneproduksjon
- kan legge frem en forretningsidé med tilhørende forretningsmodell og forretningsplan
- Kan tilrettelegge læringssituasjoner på arbeidsplassen og drive aktiv egenlæring
- kan synliggjøre verdien av bærekraftsdrevet innovasjon med referanse til for eksempel økonomiske perspektiver, internasjonale trender og samfunnsansvar
Studenten:
- kan finne løsninger og ta raske beslutninger for et best mulig produksjonsresultat
- har god forståelse av sammenhengen mellom en produksjons kvalitet og at alle involverte opplever et godt arbeidsmiljø med respekt for den enkeltes profesjonalitet
- forstår verdien av å skape tillit og trygghet for prosess og resultatoppnåelse
- har utviklet en etisk grunnholdning til oppgaver knyttet til sceneteknisk produksjon
- kan utføre arbeidsoppgavene på en måte som ivaretar medarbeidere, kunder og leverandørers behov
- kan kommunisere med andre om bransjerelevante tema
- har god forståelse av sammenhengen mellom samarbeid, godt arbeidsmiljø og en god produksjon og kan samarbeide tverrfaglig
- har en bevisst holdning til hvordan kommunikasjon fungerer
- har evne til å lytte for å skape et felles grunnlag for videre handling
- kan tilrettelegge for hensiktsmessig tverrfaglighet og et miljø for konstruktiv samhandling
- har forståelse for hvordan tredimensjonale modeller endrer tradisjonell prosjektering og kan bidra til færre feil, mindre svinn, økt bærekraft og tydeligere visualisering i sceneteknisk produksjon
- kan lære av egne og andres erfaringer for å bygge ny kunnskap og forbedre ferdigheter
- har forståelse for sammenhengen mellom behov for bærekraftig utvikling og innovasjon
- kan samle personer på tvers av organisasjonen for å gjennomføre endringer.
- kan utvikle arbeidsprosessene internt i en organisasjon
- kan se verdien av at scenetekniske produksjoner organisasjoner er innovatører i egen bransje
Emnet har 4 hovedtema med et sett tilhørende læringsutbyttebeskrivelser og er på totalt 20 studiepoeng. Emnet gjennomføres 2. semester i løpet av 2 samlingsuker a 4 dager.
Tema
- Samarbeid i sceneteknisk produksjon
- Kommunikasjon, veiledning og stressmestring
- Planlegging og tidsstyring
- Bransjelære
Arbeidskravene i emnet er å ha levert prosjektoppgaven for prosjektperioden (prosjektoppgave 2) og ett refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven. Arbeidskravene er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. For å få prosjektoppgaven og refleksjonsnotatet godkjent må disse arbeidskravene være levert til avtalt frist og oppfylle formelle krav til innhold.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Veiledning | 120 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 300 |
For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:
- Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav
- Studenten har minst 75 % oppmøte på obligatoriske samlinger som emnets innhold inngår i
Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er prosjektoppgaven.