10KA50Q Grunnforståelse
10KA50Q Grunnforståelse
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeScenetekniske fag
- StudieprogramSceneteknisk produksjon
- StudiestedOslo
- Studiepoeng20
- Start2025 Høst
- Sceneteknisk produksjon
Målet med dette emnet er å sikre en grunnfaglig teknisk kompetanse, samt evnen til å opparbeide seg en utvidet forståelse for flere emner over tid.
Enig - denne hører hjemme under funksjon og design.
Studenten:
- har kunnskap til å arbeide på en måte som tar hensyn til egen og andres sikkerhet og helse etter gjeldende regelverk
- har kunnskap til å gjøre rede for relevante lover og forskrifter som gjelder arbeidsoppgavene
- har kunnskap til å feilsøke på fagspesifikt utstyr etter koblings- og driftsfeil og loggføre feilsøkingsarbeidet
- har kunnskap til å risikovurdere og sluttkontrollere det arbeidet som blir utført, og vurdere kvaliteten av eget arbeid
- har grunnleggende kjennskap til elektriske størrelser og sammenhengen mellom disse.
- har kunnskap om de forskjellige spenningssystemene i energitilførselen
- har kunnskap om sikkerhetssystemer, vern og jordingssystemer
- kan dimensjonere og sikre opphengte enheter knyttet til arrangementsteknisk utstyr
- har kunnskap om statiske og dynamiske belastninger i en rigg
- har kunnskap om godkjenning/sertifisering av aktuelt utstyr
- har kunnskap for internasjonale og nasjonale standarder, forskrifter og bransjenormer
- har kunnskap om bransjerelevante digitale- og teknologiske begreper, prosesser og verktøy
- har kjennskap til digitale verktøy for analyse og innsamling av data, og hvilke regelverk som gjelder personopplysningsloven og EUs personvernforordning (GDPR)
- har forståelse for hvordan bransjens bruk av digitale verktøys har betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Studenten:
- kan anvende nettverkssystem for sammenkobling av IKT enheter
- kan anvende metoder for levering av elektrisitet, EL-forsyning, generatorer og batteripakker
- kan bruke digitale verktøy ved planlegging, produksjon, dokumentasjon, kvalitetssikring og dokumentasjon. Det innebærer også bruk av digitale verktøy til måling, beregning og tegning
- kan gjennomføre, planlegge, rapportere og dokumentere oppstart, gjennomføring og avslutning av arbeidsoppgaver ved bruk av ulike digitale verktøy
- kan arbeide systematisk og nøyaktig med skriftlig informasjon som plantegninger, instruksjoner og produsentinformasjon.
- kan utføre risikovurdering i samarbeide med ulike aktører på arbeidsplassen og i arbeidslivet, samt partene og kan anvende system for kvalitetssikring og avviksmelding.
- kan anvende presis fagterminologi som kommuniserer godt, slik at misforståelser og farlig situasjoner kan unngås i scenetekniske produksjoner.
Studenten:
- har forståelse for internasjonale og nasjonale standarder, forskrifter og bransjenormer
- har forståelse for elektromagnetiske forstyrrelser og tiltak for å redusere påvirkning
- har forståelse for overføringsteknikker for signaler og styresignaler
- Har forståelse for de ulike faggruppenes avhengighet av rigg og scene, både med hensyn til teknisk rigg og på plassering av scene.
- kan ved bruk av digitale verktøy utføre arbeidsoppgaver og i tråd med faglige, etiske og juridiske krav
- kan bruke kunnskap om digitale verktøy til å bidra til utvikling av nye og mer effektive arbeidsmetoder
- er i stand til å gjøre gode vurderinger og utvikle arbeidsmetoder på områder som av sikkerhetshensyn burde vært regulert
Emnet har 4 hovedtema med et sett tilhørende læringsutbyttebeskrivelser og er på totalt 20 studiepoeng. Emnet gjennomføres 1. semester i løpet av 5 samlingsuker à 4 dager.
- Teknisk forståelse – elektro
- Teknisk forståelse – rigging og scene
- Digitale verktøy og teknisk tegning
- Sikkerhet og HMS
Tema teknisk forståelse - Elektro
Emnet gjennomføres med undervisning på Fagskolen Oslo og kunnskapsbasert praksis. I løpet av perioden med kunnskapsbasert praksis, vil studentene arbeide med ett av følgende områder:
Energi og effekter
- Energi, effekt. Grunnbegreper, effekttilpasning, effektfaktor, virkningsgrad, aktiv effekt, reaktiv effekt, tilsynelatende effekt og effekttrekant.
Strømmer og spenninger
- Sammenhengene mellom strømmer og spenninger i trefasesystemer, symmetriske trefasebelastninger og stjerne- og trekantkobling.
- Bruken av forskjellige typer kabler og kabelsystemer.
Nettsystemer
- TN-, TT- og IT-systemenes egenskaper, forskjeller, og bruksområder
Protokoller
- Egenskaper ved fiberoptiske nettsystemer
- Kjenne de mest benyttede former for overføring av digitale signaler
- Kjenne til ulike typer av protokoller
- Har kunnskap om EMC og EMI.
Brann og sikkerhet
- Brann og berøringsfare og sikkerhet
- Kunne lokalisere utstyr med jordfeil
Tema: Teknisk forståelse – rigging og scene
Studenten skal få en klar forståelse av sammenhengen mellom alle relevante tekniske områder, hvilke krefter og belastninger som rigger blir utsatt for og forhindre uønskede hendelser.
Emnet gjennomføres med undervisning på Fagskolen Oslo og kunnskapsbasert praksis. I løpet av perioden med kunnskapsbasert praksis, vil studentene arbeide med ett av følgende områder:
Motorer og oppheng
- Betjene motorer og motorstyring for oppheng av arrangementsteknisk utstyr i sitt eget fagområde.
- Følge tegning for plassering og innfesting av utstyr i opphengspunkter, herunder vektbegrensninger.
Heis og løfteutstyr
- Kunnskaper om heis/løfteutstyr for utrustning og personer.
Modulbasert gulv
- Rigging av modulbasert scenegulv opp til 1 meter på flatt underlag.
Rigging og sikkerhet
- Sikring av publikum og utøvere, rømningsveier etc.
- Brann og berøringsfare og sikkerhet
- Riggkunnskap om arbeidsprosess, lovverk og sikkerhet for rigging av eget utstyr i et riggpunkt/løfteenhet.
Tema: Digitale verktøy og teknisk tegning
- Utviklingen av digital teknologi og -verktøy
- Anvendelse av digitale i en sceneteknisk produksjon
- Tverrfaglig samhandling og kommunikasjon med digitale verktøy
- Utvikling av nye og mer effektive arbeidsmetoder med digital teknologi
Tema: Sikkerhet og HMS
- forståelse og anvendelse av lover og forskrifter innen helse-, miljø- og sikkerhet
- selvstendige vurderinger knyttet opp mot risiko både i forhold til seg selv og andre
- aktuelle tiltak for å minimere risiko
- feilsøking på utstyr og loggføring
- sikkerhetsopplæring, nødvendig førstehjelp
- avviksrapportering
Arbeidskravene i emnet er å ha levert prosjektoppgaven for prosjektperioden (prosjektoppgave 1) og ett refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven. Arbeidskravene er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. For å få prosjektoppgaven og refleksjonsnotatet godkjent må disse arbeidskravene være levert til avtalt frist og oppfylle formelle krav til innhold.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 90 Time(r) |
Veiledning | 85 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 375 Time(r) |
For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:
- Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav
- Studenten har minst 75 % oppmøte på obligatoriske samlinger som emnets innhold inngår i
Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er prosjektoppgaven.