10KA50P E8 - Planlegging og tidsstyring (Prosjektperiode 2)

10KA50P E8 - Planlegging og tidsstyring (Prosjektperiode 2)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Scenetekniske fag
    • Studieprogram
      Sceneteknisk produksjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2025 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten: 

  • har kunnskap om arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings og gjennomføringsprosess etter kundens kvalitetskrav, etterspurt detaljeringsnivå og ulike faggruppenes behov  

  • har kunnskap om digital kommunikasjon, koordineringsmøter, framdriftsplanlegging og digital samhandlingkan oppdatere sin kunnskap innenfor fagrelevante tredimensjonale modelleringsprogrammer til å lære nye tegne- og modelleringsprogrammer, samt programvare rettet mot visualisering 

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan anvende enkle tredimensjonale programmer til rask og riktig digital modellering, særlig innenfor sin egen fagbakgrunn, men også generelt innenfor temaet teknisk installasjon og enkel rigg og scenekonstruksjon 

  • kan beregne tidsbruk på den enkelte oppgave, forstå faktorenes orden, og vise respekt for at egen tidsstyring påvirker andres arbeidkan anvende sin faglige kunnskap for å løse oppgaver innen digital samhandling, løse problemer som oppstår ved anvendelse av tredimensjonale programmer og andre digitale samhandlingsplattformer 

  • kan utarbeide gode plantegninger, gi nødvendig informasjon til andre i god tid, og være nøyaktig i alle beregninger og valg  

  • kan bruke arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings og gjennomføringsprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • kan tilrettelegge for hensiktsmessig tverrfaglighet og et miljø for konstruktiv samhandlinghar forståelse for hvordan tredimensjonale modeller endrer tradisjonell prosjektering og kan bidra til færre feil, mindre svinn, økt bærekraft og tydeligere visualisering i sceneteknisk produksjon 

Emnets tema

Tredimensjonale modeller 

a) Forskjellen på modellering for visualisering og modellering for teknisk prosjektering 

Anvendelse 

b) Bruksområdene riggplanlegging, sceneproduskjon, logistikk og visualisering 

c) Ferdigheter og kunnskaper i bruk av tredimensonale programmer 

Tidsstyring 

d) Raskere og mer presis gjennomføring av prosjekter 

e) Kvalitativ forbedring av planlegging og gjennomføring 

Nye arbeidsmetoder 

f) Forbedret samhandling, prosjektering og framdriftsplanlegging 

g) Bakoverplanlegging, involverende planlegging og digitale samhandlingsmøter. 

Arbeidskrav

Det gis et arbeidskrav i emnet. Arbeidskravet er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
75 Time(r)
Veiledning
50 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
30 Time(r)
Vurdering

Faglig oppgave vurderes til godkjent/ikke godkjent 

Refleksjonsnotat vurderes til godkjent ved levering