10KA50P E8 - Planlegging og tidsstyring (Prosjektperiode 2)

10KA50P E8 - Planlegging og tidsstyring (Prosjektperiode 2)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Scenetekniske fag
    • Studieprogram
      Sceneteknisk produksjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2025 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten: 

  • har kunnskap om arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings og gjennomføringsprosess etter kundens kvalitetskrav, etterspurt detaljeringsnivå og ulike faggruppenes behov  

  • har kunnskap om digital kommunikasjon, koordineringsmøter, framdriftsplanlegging og digital samhandling

  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagrelevante tredimensjonale modelleringsprogrammer til å lære nye tegne- og modelleringsprogrammer, samt programvare rettet mot visualisering 

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan anvende enkle tredimensjonale programmer til rask og riktig digital modellering, særlig innenfor sin egen fagbakgrunn, men også generelt innenfor temaet teknisk installasjon og enkel rigg og scenekonstruksjon 

  • kan beregne tidsbruk på den enkelte oppgave, forstå faktorenes orden, og vise respekt for at egen tidsstyring påvirker andres arbeid

  • kan anvende sin faglige kunnskap for å løse oppgaver innen digital samhandling, løse problemer som oppstår ved anvendelse av tredimensjonale programmer og andre digitale samhandlingsplattformer 

  • kan utarbeide gode plantegninger, gi nødvendig informasjon til andre i god tid, og være nøyaktig i alle beregninger og valg  

  • kan bruke arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings og gjennomføringsprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • kan tilrettelegge for hensiktsmessig tverrfaglighet og et miljø for konstruktiv samhandling

  • har forståelse for hvordan tredimensjonale modeller endrer tradisjonell prosjektering og kan bidra til færre feil, mindre svinn, økt bærekraft og tydeligere visualisering i sceneteknisk produksjon 

Emnets tema

Tredimensjonale modeller 

a) Forskjellen på modellering for visualisering og modellering for teknisk prosjektering 

Anvendelse 

b) Bruksområdene riggplanlegging, sceneproduskjon, logistikk og visualisering 

c) Ferdigheter og kunnskaper i bruk av tredimensonale programmer 

Tidsstyring 

d) Raskere og mer presis gjennomføring av prosjekter 

e) Kvalitativ forbedring av planlegging og gjennomføring 

Nye arbeidsmetoder 

f) Forbedret samhandling, prosjektering og framdriftsplanlegging 

g) Bakoverplanlegging, involverende planlegging og digitale samhandlingsmøter. 

Arbeidskrav

Arbeidskravene i emnet er å ha levert prosjektoppgaven for prosjektperioden (prosjektoppgave 2) og ett refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven. Arbeidskravene er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

For å få prosjektoppgaven og refleksjonsnotatet godkjent må disse arbeidskravene være levert til avtalt frist og oppfylle formelle krav til innhold. 

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
80 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
15 Time(r)
Vurdering

For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:

  • Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav.
  • Studenten har minst 75 % oppmøte på obligatoriske samlinger som emnets innhold inngår i.

 Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er innholdet i arbeidskravene. Vurderingen viser om læringsutbyttet for emnet er oppnådd.