10KA50M E13 - Samarbeid i sceneteknisk produksjon og løsningsorientering (Prosjektperiode 4)
10KA50M E13 - Samarbeid i sceneteknisk produksjon og løsningsorientering (Prosjektperiode 4)
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeScenetekniske fag
- StudieprogramSceneteknisk produksjon
- StudiestedKuben
- Studiepoeng5
- Start2024 Høst
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
-
har grunnleggende kunnskap og forståelse om alle fagområder innenfor sceneteknikk; scene, lys, lyd og AV
-
har kunnskap om internasjonale bærekraftperspektiver og hvordan finansielle interesser er både pådriver og hemsko for bærekraftig utvikling og tech-drevet innovasjon
-
har kunnskap om forskjellen mellom en forretningsidé, forretningsmodell og forretningsplan
-
har kunnskap om prosjektledelse, endringsledelse og hvordan bygge en «lean» organisasjonskultur
-
har innsikt i forskjellige organisasjonsstrukturer og hvordan relasjons-kompetanse er avgjørende for å kunne jobbe på tvers av nivåer i en organisasjon
Studenten:
-
kan å finne gode løsninger og ta raske beslutninger for et best mulig produksjonsresultat, både selvstendig og i samarbeid med andre
-
kan omdanne kunnskap, innsikt og data til å konkrete tiltak på egen arbeidsplass.
-
kan argumentere for nye forslag gjennom bruk av erfaring fra caser og prosjekter
-
Kan reflektere over egen rolle i en sceneproduksjon
-
kan legge frem en forretningsidé med tilhørende forretningsmodell og forretningsplan
-
kan tilrettelegge læringssituasjoner på arbeidsplassen og drive aktiv egenlæring
-
kan synliggjøre verdien av bærekraftsdrevet innovasjon med referanse til for eksempel økonomiske perspektiver, internasjonale trender og samfunnsansvar
Studenten:
-
kan lære av egne og andres erfaringer for å bygge ny kunnskap og forbedre ferdigheter
-
har forståelse for sammenhengen mellom behov for bærekraftig utvikling og innovasjon
-
kan samle personer på tvers av organisasjonen for å gjennomføre endringer
-
kan utvikle arbeidsprosessene internt i en organisasjon
-
kan se verdien av at scenetekniske produksjoner organisasjoner er innovatører i egen bransje
Tverrfaglig samarbeid
Gjennomgående oppfatning i alle roller at en bør kunne noe om de andre fagområdene innenfor sceneteknikk. Tverrfaglighet er grunnlag for god mestring av andre nøkkelkompetanser.
-
Bransjeidentitet
-
Egen identitet
-
Respekt
-
Samarbeid
-
Kommunikasjon
Erfaringslæring
Formell utdanning er et godt grunnlag å bygge videre på, men uansett er alle avhengig av å bygge kompetanse gjennom erfaring for å mestre rollen. Det er derfor viktig både å tilrettelegge for læring i arbeidssituasjonen og kunne omsette erfaringer til ny kunnskap og ferdigheter.
-
Mester – lærling
-
Prøve og feile
-
Endringsvilje
-
Nysgjerrighet
-
Metodikk
-
Bruke læringssituasjoner; i og utenfor jobb
-
Nettsøk; forstå hva som er relevant
-
Fagmiljøer utenfor bransjen
Løsningsorientering
Sceneteknisk arbeid handler om å levere og ta ansvar for at en produksjon blir gjennomført på en best mulig måte. Arbeidet foregår ofte under tidspress og krever evne til å ta gode beslutninger raskt.
-
Beslutningsevne
-
Ikke krangle
-
Være realistisk, kunne si nei
-
Tenke utenfor boksen
-
Yrkesstolthet
-
Solid faglig innsikt
-
Lokale tilpasninger
-
Yte service
Det gis et arbeidskrav i emnet. Arbeidskravet er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 76 Time(r) |
Veiledning | 30 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 30 Time(r) |