10KA50M E13 - Samarbeid i sceneteknisk produksjon og løsningsorientering (Prosjektperiode 4)
10KA50M E13 - Samarbeid i sceneteknisk produksjon og løsningsorientering (Prosjektperiode 4)
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeScenetekniske fag
- StudieprogramSceneteknisk produksjon
- StudiestedKuben
- Studiepoeng5
- Start2025 Høst
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
-
har grunnleggende kunnskap og forståelse om alle fagområder innenfor sceneteknikk; scene, lys, lyd og AV
-
har kunnskap om internasjonale bærekraftperspektiver og hvordan finansielle interesser er både pådriver og hemsko for bærekraftig utvikling og tech-drevet innovasjon
-
har kunnskap om forskjellen mellom en forretningsidé, forretningsmodell og forretningsplan
-
har kunnskap om prosjektledelse, endringsledelse og hvordan bygge en «lean» organisasjonskultur
-
har innsikt i forskjellige organisasjonsstrukturer og hvordan relasjons-kompetanse er avgjørende for å kunne jobbe på tvers av nivåer i en organisasjon
Studenten:
-
kan å finne gode løsninger og ta raske beslutninger for et best mulig produksjonsresultat, både selvstendig og i samarbeid med andre
-
kan omdanne kunnskap, innsikt og data til å konkrete tiltak på egen arbeidsplass.
-
kan argumentere for nye forslag gjennom bruk av erfaring fra caser og prosjekter
-
Kan reflektere over egen rolle i en sceneproduksjon
-
kan legge frem en forretningsidé med tilhørende forretningsmodell og forretningsplan
-
kan tilrettelegge læringssituasjoner på arbeidsplassen og drive aktiv egenlæring
-
kan synliggjøre verdien av bærekraftsdrevet innovasjon med referanse til for eksempel økonomiske perspektiver, internasjonale trender og samfunnsansvar
Studenten:
-
kan lære av egne og andres erfaringer for å bygge ny kunnskap og forbedre ferdigheter
-
har forståelse for sammenhengen mellom behov for bærekraftig utvikling og innovasjon
-
kan samle personer på tvers av organisasjonen for å gjennomføre endringer
-
kan utvikle arbeidsprosessene internt i en organisasjon
-
kan se verdien av at scenetekniske produksjoner organisasjoner er innovatører i egen bransje
Tverrfaglig samarbeid
Gjennomgående oppfatning i alle roller at en bør kunne noe om de andre fagområdene innenfor sceneteknikk. Tverrfaglighet er grunnlag for god mestring av andre nøkkelkompetanser.
-
Bransjeidentitet
-
Egen identitet
-
Respekt
-
Samarbeid
-
Kommunikasjon
Erfaringslæring
Formell utdanning er et godt grunnlag å bygge videre på, men uansett er alle avhengig av å bygge kompetanse gjennom erfaring for å mestre rollen. Det er derfor viktig både å tilrettelegge for læring i arbeidssituasjonen og kunne omsette erfaringer til ny kunnskap og ferdigheter.
-
Mester – lærling
-
Prøve og feile
-
Endringsvilje
-
Nysgjerrighet
-
Metodikk
-
Bruke læringssituasjoner; i og utenfor jobb
-
Nettsøk; forstå hva som er relevant
-
Fagmiljøer utenfor bransjen
Løsningsorientering
Sceneteknisk arbeid handler om å levere og ta ansvar for at en produksjon blir gjennomført på en best mulig måte. Arbeidet foregår ofte under tidspress og krever evne til å ta gode beslutninger raskt.
-
Beslutningsevne
-
Ikke krangle
-
Være realistisk, kunne si nei
-
Tenke utenfor boksen
-
Yrkesstolthet
-
Solid faglig innsikt
-
Lokale tilpasninger
-
Yte service
Arbeidskravene i emnet er å ha levert en logg og ett refleksjonsnotat om samarbeid i sceneteknisk produksjon. Arbeidskravet er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Refleksjonsnotatet og loggen må oppfylle minimumskrav til formelt innhold og være levert innen avtalt frist for å bli godkjent
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 80 Time(r) |
Veiledning | 30 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 15 Time(r) |
For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:
- Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav.
- Studenten har minst 75 % oppmøte på obligatoriske samlinger som emnets innhold inngår i.
Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er innholdet i arbeidskravene. Vurderingen viser om læringsutbyttet for emnet er oppnådd.