10KA50J E10 - Sikkerhet, HMS, engelsk fagterminologi, lover, regler og forskrifter (Prosjektperiode 3)

10KA50J E10 - Sikkerhet, HMS, engelsk fagterminologi, lover, regler og forskrifter (Prosjektperiode 3)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Scenetekniske fag
    • Studieprogram
      Sceneteknisk produksjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2025 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten: 

  • har inngående kunnskap om hvordan sikkerheten for mennesker og utstyr ivaretas i alle faser av en produksjon, og kan sørge for alle nødvendige tiltak.  

  • har kunnskaper om HMS og hvilke krav som gjelder for yrkesfeltet 

  • har innsikt i relevant regelverk, lovverk og standarder som regulerer faget 

  • forstår utvalgte engelskspråklige fagtekster gjennom å lære seg sentrale ord, uttrykk og begrep innenfor sitt fagområde 

  • har kjennskap til ulike forretningskulturer og tverrkulturelle problemstillinger  

  • kjenner alle vanlige engelske begreper og forkortelser som blir benyttet under en produksjon 

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan arbeide systematisk og nøyaktig med skriftlig informasjon som plantegninger, instruksjoner og produsentinformasjon. 

  • kan utføre risikovurdering i samarbeide med ulike aktører på arbeidsplassen samt partene 

  • kan anvende system for kvalitetssikring og avviksmelding. 

  • kan anvende relevante lover og forskrifter. 

  • kan ta i bruk passende engelske ord og (fag)uttrykk i egne tekster og i muntlige presentasjoner, samtaler, diskusjoner og gruppearbeid 

  • kan lese og tolke tekniske arbeidstegninger og stageplot. 

  • kan arbeide på en måte som tar hensyn til egen og andres sikkerhet og helse basert på gjeldende regelverk. 

  • kan risikovurdere og sluttkontrollere eget og andres arbeid. 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • er i stand til å gjøre gode vurderinger og utvikle arbeidsmetoder på områder som av sikkerhetshensyn burde vært regulert. 

  • Er i stand til å vurdere hvordan sceneteknisk arbeid påvirker publikumssikkerhet og den generelle arrangementssikkerhet 

Emnets tema

Kvalitetssikring 

  • Arbeide på en måte som tar hensyn til egen og andres sikkerhet og helse basert på  

  • gjeldende regelverk. 

  • Anvende system for kvalitetssikring og avviksmelding 

  • Risikovurdere og sluttkontrollere eget og andres arbeid. 

Feilsøking og sikkerhet 

  • Feilsøke på det elektriske utstyret, samt loggføre feilsøkingsarbeidet. 

  • Sikkerhetsopplæring, nødvendig førstehjelp og avviksrapportering er en del av hovedområdet.  

Lover, regler, forskrifter 

  • Lover, regler og forskrifter – arbeidsmiljøloven 

  • Regler – For belastning Plassering av slings Anbefalinger for lydstyrke 

  • Forskrifter – Maskinforskrift Dokumentert opplæring For sceneteknisk utstyr 

Standarder 

  • Standarder – EU-standard Sertifiseringsordning for rigging (ikke norsk) NEK 400 

  • Bransjestandarder og fagterminologi 

  • Engelske begreper, forkortelser 

  • Tekniske begreper og særegne ord oh uttrykk som bransjen benytter 

 

Arbeidskrav

Arbeidskravene i emnet er å ha levert prosjektoppgaven for prosjektperioden (prosjektoppgave 3) og ett refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven. Arbeidskravene er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

For å få prosjektoppgaven og refleksjonsnotatet godkjent må disse arbeidskravene være levert til avtalt frist og oppfylle formelle krav til innhold. 

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
60 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
15 Time(r)
Praksis
20 Time(r)
Vurdering

For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:

  • Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav.
  • Studenten har minst 75 % oppmøte på obligatoriske samlinger som emnets innhold inngår i.

 Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er innholdet i arbeidskravene. Vurderingen viser om læringsutbyttet for emnet er oppnådd.