10KA50I E9 – Kunnskapsbasert praksis i bransje og rolleforståelse (Prosjektperiode 3)

10KA50I E9 – Kunnskapsbasert praksis i bransje og rolleforståelse (Prosjektperiode 3)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Scenetekniske fag
    • Studieprogram
      Sceneteknisk produksjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
Læringsutbytte

Felles læringsutbytte for alle faggruppene er angitt først, deretter spesifikt læringsutbytte for hver av faggruppene lys, lyd, scene, rigg og AV: 

Kunnskaper

Alle faggrupper: 

Studenten:

  • har kunnskap om ulike funksjoner i rollen, og vet hvordan forskjellige typer arrangementer påvirker rolleutøvelsen 

  • har kunnskap om egen rolles betydning i en produksjon 

  • har kunnskap om teknologi og nye arbeidsmetoder knyttet til egen rolle 

  • har kunnskap som sikrer mestring av alle funksjoner knyttet til egen rolle 

  • har kunnskap som sikrer ivaretagelse av egen rolle i alle faser av en produksjon 

  • har kunnskap om produksjonsspråk og samarbeid med øvrig produksjon 

  • har nødvendig kunnskap om feltet for å håndtere kundekontakt innen eget fagområde 

Lystekniker 

Studenten: 

  • har kunnskap om modellering og visualisering av scene, rigg og lyssetting i tredimensjonale datamodeller samt om hvilke muligheter dette gir i hele prosjektprosessen  

  • har kunnskap om lysspesifikke nettverksløsninger, DMX protokollen og ande relevante digitale protokoller for signaldistribusjon 

  • har kunnskap om kontrollsystemer og grunnleggende prinsipper for moderne lysprogrammering 

  • har kunnskap om lysspesifikke behov for strømfordeling, belastningsberegning og bruk av dimmere 

  • har kunnskap om ulike lyskastere og deres bruksområder 

  • har kunnskap om ulike lyskilder, fargelære, lyssetting, og grunnleggende prinsipper for lysdesign 

  • har spesifikk kompetanse om sikkerhet og rigging av lysutstyr 

  • har kunnskap om hvilken type informasjon som må innhentes i de ulike fasene av et prosjekt og hvordan best benytte seg av dette underveis  

  • har særlig kompetanse om HMS-krav og utfordringer knyttet til scenerøyk og strobelys 

Lydtekniker:

Studenten: 

  • har kunnskap til å avvikle publikumslyd for kunstneriske innslag og arrangementer innen alle sjangre 

  • har kunnskap til å avvikle monitorlyd/monitormiks innen alle sjangre 

  • har kunnskap til å betjene standard lydteknisk utstyr på en live-produksjon, blant annet mikrofoner, kabler, stativer, miksere, høyttalere og monitorer 

  • forstår grunnleggende lydtekniske prinsipper for avvikling av en live-produksjon og kan bruke dette til å lære seg nye systemer og formater 

  • har kunnskap om ulike høyttalerprinsipper og deres bruksområder 

  • har kunnskap om lydspesifikke behov for strømfordeling og signalgang 

  • har kunnskap om og kjennskap til ulike verktøy for modellering og simulering av høyttalersystemer og dekning av ulike arenaer, både inne og ute  

  • har kunnskap om grunnleggende akustiske prinsipper 

Scenetekniker:

Studenten: 

  • har kunnskap om kjettingtaljer og motorer for riggeprosess og spesialisert utstyr for bevegelig hengende last under arrangement, inkludert over artist og publikum 

  • har kunnskap til å bygge en scene basert på tegning med vektangivelser og sceneprodusentens manual og standardtabeller 

  • har kunnskap om modellering og visualisering av scene og rigg i tredimensjonale datamodeller samt om hvilke muligheter dette gir i hele prosjektprosessen  

  • har kunnskap til å inneha en ansvarsrolle for utendørs scener, herunder å følge vindmåler og værmelding og gjøre vurderinger om scenens tåleevne under gjeldende værforhold 

  • har kunnskap til å arbeide i team med arrangørens- og bedriftens personell samt myndigheter, i vurderinger om avlysninger, værforhold eller andre kritiske situasjoner  

  • kan være trygg i rolleforståelsen rundt egen kompetanse i vurderinger av når annen fagkompetanse må involveres, eks. statiker, byggets eier, etc. 

  • kan følge og innordne seg prosedyrer satt av arrangør, herunder samarbeid med politi, sikkerhetspersonell, prosjektledere og andre kritiske roller knyttet til en kritisk situasjon 

  • kan utarbeide og følge opp risikovurderinger og SJA for utendørsscener

AV-tekniker:

Studenten: 

  • ar kunnskap til å kommunisere med innholdsprodusentene, både med et teknisk hog et visuelt språk 

  • har kunnskap om ulike lyd og bilde-formater, metoder for konverteringer, datastrøm og datamengder 

  • kvalitetssikring av innhold, formater, etc. 

  • har kunnskap om sammenhengen mellom oppløsning, pixelavstand og fysiske størrelser 

  • har kunnskap om datasikkerhet, innholdsbeskyttelse og nødvendig personvern  

  • har kunnskap om og kjennskap til de vanligste verktøyene for avvikling av bilde og video 

  • god kunnskap om egenartet arkitektur for et videosystem/Signalgang og signalarkitektur spesifikt for AV 

  • har kunnskap om ulike plattformer for strømming og distribusjon av innhold over internett 

  • generell kunnskap om kameraoppsett, styring og signalgang 

Ferdigheter

Alle faggrupper: 

  • tar ansvar for sin rolle i alle faser av en produksjon, fra planlegging til utstyret er tilbake på lager. 

Planlegging og prosjektering 

  • kan metodisk og systematisk produsere HMS-dokumenter for arrangementer (risikoanalyser, SJA, internrutiner) basert på gjeldende lover og regler samt det aktuelle arrangementets unike situasjon 

  • kan anvende egen rolleforståelse til å styrke samarbeidet med de andre faggruppene og bidra til en bedre produksjon 

  • kan anvende kunnskapen til å bidra til scenetekniske produksjoner av høy kvalitet 

  • kan anvende bookingsystemer som for eksempel Easyjob og Rentman på brukernivå 

  • kan utarbeide grunnleggende dokumenter i alle faser av produksjonsplanleggingen 

Lederoppgaver og opprigg 

  • kan anvende metodisk tenkning og handlingsmåte for å utføre viktige oppgaver som f.eks. rigging, testing og feilsøking, med høy kvalitet og effektiv tidsbruk 

  • kan effektivt opparbeide seg en situasjonsforståelse og identifisere faglige problemstillinger med behov for iverksetting av tiltak 

Arrangementsavvikling 

  • kan anvende sin egen rolleforståelse og tekniske kunnskap til å ta avgjørelser med behov for rask iverksetting av tiltak 

  • kan bidra med sin tekniske kunnskap, både spesifikt og generelt, til å sørge for en ryddig og god avvikling med høy kvalitet for målgruppen  

  • kan anvende sin kunnskap til å føre løpende dialog med alle involverte parter underveis i en avviklingssituasjon 

Etterarbeid og evaluering 

  • kan skrive en formell evaluering av hele prosjektperioden og identifisere problemstillinger som kan kreve oppfølging i neste prosjekt 

  • kan dokumentere og arkivere nødvendig informasjon om prosess og resultat på en slik måte at det muliggjør gjenopptaking av prosjektet ved en senere anledning 

Lystekniker:

Planlegging og prosjektering 

  • kan tegne en grunnleggende visuell og avansert teknisk tegning for scene, rigg og lys, samt visualisere lyssettinger i ulike programmer som brukes av bransjen, for eksempel Wysiwyg og Vecorworks 

  • kan planlegge og utføre avansert strømfordeling og oppsett av dimmere på en hensiktsfull måte og dokumentere dette på en hensiktsfull måte 

  • kan spesifisere crew behov samt estimere tidsbruk for de ulike oppgavene gjennom hele prosjektet 

  • kan planlegge utstyrsbehov i hele den tekniske kjeden, fra kontroll til siste lampe, og finne gode løsninger for effektiv utnyttelse av tilgjengelige ressurser og utstyr 

Lederoppgaver og opprigg 

  • kan ta ansvar for lyssetting av en scene basert på generelle prinsipper for lysdesign  

  • kan lede arbeidet med rigg, oppkobling og funksjonstesting av en større lysrigg 

  • kan sette opp et enkelt lyd & AV-oppsett, samt en enkel innendørs scene. 

Arrangementsavvikling 

  • kan avvikle en forestilling uavhengig av sjanger på et moderne lyskontrollsystem og gjøre nødvendig forarbeid på dette systemet (lysbord el.) 

  • kan overvåke en lysteknisk installasjon og identifisere mulige problemer før de oppstår som et problem for avviklingen, og sette inn effektive tiltak for å løse dem under avvikling 

Etterarbeid og evaluering 

  • kan måleteknikker for å måle grunnleggende fotometri som CRI, TM-30 index, Lux, fargespekter og fargetemperatur 

  • kan arkivere og lagre nødvendig informasjon for historisk dokumentasjon av prosjektet  

Lydtekniker:

Planlegging og prosjektering 

  • kan planlegge og utføre lyddekning med god lyd for publikum i ulike arenaer, både inne og ute 

  • kan utføre simulering og dokumentasjon av publikumsdekning og lekkasjelyd mot omgivelser 

  • kan planlegge signalgang, både analogt og digitalt, for alle typer live-produksjoner 

  • kan planlegge effektiv og hensiktsmessig bruk av utstyr på scene under produksjon, herunder organisere f.eks changeover mellom ulike artister 

  • kan produsere arbeidsdokumenter for arrangementer (kjøreplaner, ridere, utstyrslister) 

  • kan dimensjonere høyttalersystemer for arrangementer, herunder delaysoner og fills 

  • kan spesifisere crew behov basert på nødvendige funksjoner og arbeidsmengde 

Lederoppgaver og opprigg 

  • lede crew på arbeidsplassen og ta et overordnet ansvar for HMS knyttet til sitt fagområde, herunder publikums sikkerhet knyttet til hørsel 

  • kan anvende kunnskap til å tegne inn høyttalere og annet lydutstyr i riggplot og andre tekniske tegninger 

  • koble og funksjonsteste komplekse høyttalersystemer 

  • betjene og programmere små til mellomstore trådløse mikrofonsystemer og in-ear 

Arrangementsavvikling 

  • kan avvikle forestilling uavhengig av sjanger på en moderne digital lydmikser eller annet verktøy som kreves i egen rolle 

  • kan anvende og forstå lydmåleprogrammer som for eksempel 10Eazy 

  • har forståelse for og kjennskap til grunnleggende bruk måleprogrammer som for eksempel Smaart 

  • rigge og avvikle enkelt lys 

  • avvikle enkle videoinnslag 

Etterarbeid og evaluering 

  • kan bearbeide opptak eller andre lydfiler etc. slik at de kan overleveres til kunde eller andre faggrupper for videre arbeid 

  • kan utarbeide nødvendige rapporter relatert til dB målinger og offentlige regelverk 

Scenetekniker:

Studenten: 

Planlegging og prosjektering 

  • kan tegne teknisk tegning for scene, rigg og til dels lys, samt utarbeide rapporter og papirarbeid basert på tegningen, i programmer som for eksempel Wysiwyg og Vectorworks 

  • kan utføre avansert lastberegning og dimensjonering av rigg-utstyr for hengende, bevegelig last 

Lederoppgaver og opprigg 

  • har kunnskap til å rigge og operere motorer og løfteenheter for riggeprosess og spesialutstyr for løftesystemer under arrangement 

  • kan sette sammen kompliserte trosserigger iht. tegning  

  • kan sette løftepunkter med spanset, stål, etc. for de andre faggruppenes opphengspunkter, iht. tegning og sceneprodusentens manual 

  • kan lage midlertidige konstruksjoner i eksisterende scenerigg og gjøre enkle beregninger av vekt – og materialbelastning på eksisterende scenekonstruksjon 

  • kan forankre scenerigg til eksisterende eller midlertidig konstruksjon. 

  • rigge og heise høyttalere i stativer og scenekonstruksjon 

  • betjene motortaljer for oppheng av høyttalere 

Arrangementsavvikling 

  • kan ha utførende ansvar for operasjoner knyttet til bevegelig last under forestillinger og arrangementer 

Etterarbeid og evaluering 

  •  kan arkivere og lagre nødvendig informasjon for historisk dokumentasjon av prosjektet 

AV-tekniker:

Studenten: 

Planlegging og prosjektering 

  • kan spesifisere innholdsmaler med utgangspunkt i oppløsning, format og avspillingssystem 

  • an beregne og dimensjonere linser, lerret, avstander og ulike skjermer 

  • kan spesifisere utstyrsbehov for hele produksjonskjeden, herunder kontroll, visningsutstyr og nødvendig infrastruktur som kabler etc. 

Lederoppgaver og opprigg 

  • kan kalibrere og skalere ulike skjermer og utstyr innenfor AV området. 

  • kan koble opp og anvende ulike typer projektorer og skjermer 

  • kan rigge ulike typer led-skjermer og nødvendige opphengssystemer for disse 

  • rigging og oppkobling av LED skjermer utendørs, herunder spesielle krav til sikkerhet knyttet til vær og vind 

Arrangementsavvikling 

  • kan planlegge og sette opp ulike avviklingssystemer for de fleste typer live-produksjoner 

  • kan avvikle det av-tekniske elementet i en produksjon uansett sjanger, på en moderne avviklingsflate, eller i kombinasjon av flere ulike systemer 

  • kan ta vare på filer og data på en måte som ivaretar sluttkundes behov for personvern, systemsikkerhet og generell IT-sikkerhet 

Etterarbeid og evaluering 

  • kan rydde opp i lagringsmedier og fjerne uønskede filer samt ta vare på det som anses som nødvendig for sluttkunde eller oppdragsgiver  

  • kan arkivere nødvendige filer og informasjon for historisk dokumentasjon av produksjonen 

  • kan klargjøre avviklingsutstyr for bruk på neste produksjon 

Generell kompetanse

Alle faggrupper:

Studenten: 

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper

  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen innenfor sceneteknisk produksjon 

  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper 

  • har forståelse for handlingsrommet i rollen og ser mulighetene for videre utvikling 

  • kan bygge relasjoner og ha kontakt med artister og sceneaktører på et profesjonelt plan 

  • har forståelse for nødvendigheten av vedlikehold og service på alt utstyr 

  • har forståelse og evner å se seg selv som en del av et større system, og hvordan enkeltpersoner bidrar til helheten 

Lystekniker:

Studenten:

  • har forståelse for lysets fundamentale betydning i menneskehetens liv og historie 

  • har forståelse for hvordan lys og farger påvirker mennesker, både på det emosjonelle og det fysiske plan 

Lydtekniker:

Studenten: 

  • har forståelse for viktigheten av god lyd for alle tilhørere 

  • har forståelse for mulige skader på hørsel som kan påføres ved for høyt lydtrykk  

  • har forståelse for at det lydtekniske påvirker artistens kunstneriske utrykk 

Scenetekniker:

Studenten: 

  • har forståelse for arbeidets potensielle farer og nødvendigheten av å minimere disse både for arbeidere og publikum 

  • har forståelse for scenens tilstedeværelse gjennom historien, og viktigheten av denne i de ulike epokene 

AV-tekniker:

 

Studenten: 

  • har forståelse for lagringssystemer for store datamengder 

  • har grunnleggende kunnskap om design for skjerm og digitale flater 

Emnets tema
  • Mestring av alle funksjoner knyttet til egen rolle gjennom praksis 

  • Forstå egen rolles betydning i en produksjon 

  • Oppdatert på tekniske verktøy i egen rolle 

  • Metodikk og nye arbeidsmetoder 

Målet med prosjektperiode 3 er å sikre en bevisst holdning til eget arbeidsfelt, samfunnsrolle og intern rolle i bedriften. Her er også sikkerhet og HMS sentralt.  

Mestring av alle funksjoner knyttet til egen rolle gjennom praksis 

Lys 

Lyd 

Scene og rigg 

AV 

Lystekniker 

Lysdesigner* 

Lysbordoperatør 

Systemtekniker 

Crew-sjef 

Lydtekniker 

FOH tekniker 

Monitortekniker 

Linjetekniker 

Trådløstekniker 

Systemtekniker 

Scenetekniker 

Rigger 

Head-rigger 

Scenemester* 

Scenevakt 

Scenebygger 

Crew-sjef 

AV-tekniker 

Innholdsprodusent* 

Avvikler 

VJ* 

Systemtekniker 

Det er ikke meningen at studentene skal innom alle disse rollene i løpet av praksisperioden, men de skal få en god forståelse av de ulike rollenes betydning for en produksjon og hvordan disse virker sammen. De skal forstå avhengigheten de har til hverandre og hvordan de ulike rollene fyller ulike funksjoner i en produksjon. 

*Funksjoner som i sin rette betydning ikke omfattes av fagskolens utdanningsløp. 

Forstå egen rolles betydning i en produksjon 

Hver rolle har sin egenart, og innenfor rollen finnes det ulike funksjoner. Rolleforståelse er viktig for å kunne forstå og utnytte handlingsrommet i rollen, og kunne se mulighetene for egen videreutvikling og karriere. En produksjon er alltid et samspill mellom ulike faggrupper. En møter klare forventninger både fra arrangører, artister og andre teknikere som krever god innsikt i eget ansvar og handlingsrom. I praksis skal studenten lære de ulike funksjonene i de ulike rollene. 

På bakgrunn av kompetansen som er bygget opp i de to foregående temaperiodene vil emne 9 knyttes til å sikre spissing av kompetanse inn mot de fem rollene i en sceneteknisk produksjon. Denne spissingen er det naturlig at skjer i regi bransjen, i kunnskapsbasert praksis, se punkt 2.3.9. Dette for å sikre at rolleforståelsen som læres ligger tett opp til den faktiske rolleutøvelsen. Så kan vi si noe om hva det vil si for de ulike under her.  

Oppdatert på tekniske verktøy i egen rolle 

De ulike fagområdene har hvert sitt sett med både fysiske og digitale tekniske verktøy, og noen er også felles for flere eller alle fagområdene. Disse er i konstant utvikling og det må derfor sikres at studentene har kompetanse både om selve verktøyene og prinsippene som ligger bak dem slik at de enkelt kan lære seg nye verktøy og forstå hvorfor de er utviklet slik de er.  

Metodikk og nye arbeidsmetoder 

Må beskrive at studenten skal lære en metodisk tenkemåte gjennom praksis i sin valgte faggruppe. Kan anvende metodisk tenkning og handlingsmåte for å sikre at viktige oppgaver, som f.eks. rigging, testing og feilsøking, blir utført med høy kvalitet og effektiv tidsbruk.  

I tillegg skal studentene utstyres med metodikk og tenkemåter som gjør dem i stand til å tilegne seg nye arbeidsmetoder samt se mulighetene for forbedring i den nåværende måten å arbeide på. På denne måten skal vi sikre hele bransjens kontinuerlige oppdatering og forbedring på lang sikt.  

Arbeidskrav

Arbeidskravene i emnet er å ha levert en logg og ett refleksjonsnotat for praksisperioden. Arbeidskravene må ses i sammenheng med praksisperioden, og dette er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Refleksjonsnotat og logg må oppfylle minimumskrav til formelt innhold og være levert innen avtalt frist for å bli godkjent.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
120 Time(r)
Veiledning
25 Time(r)
Praksis
120 Time(r)
Vurdering

For å få bli vurdert med karakter må følgende være oppfylt:

    • arbeidskravene for emnet er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav
    • omfanget på praksisperioden (antall timer) er gjennomført

Karakter i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er innholdet i arbeidskravene og gjennomføringen av praksisen. Vurderingen viser om læringsutbyttet for emnet er oppnådd. Vurderingen av praksisen skjer i samarbeid med praksisstedet.