10KA50G E7 - Kommunikasjon, veiledning og stressmestring (Prosjektperiode 2)

10KA50G E7 - Kommunikasjon, veiledning og stressmestring (Prosjektperiode 2)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Scenetekniske fag
    • Studieprogram
      Sceneteknisk produksjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2025 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten: 

  • har grunnleggende kunnskaper om sentrale begreper, perspektiver og tenkemåter i kommunikasjon 

  • har kunnskap om hva som kjennetegner god kommunikasjon, skriftlig og muntlig, både på norsk og engelsk 

  • har kunnskap om ulike tekstsjangre og grafiske virkemidler 

  • har kunnskap om ulike digitale verktøy som benyttes ved kommunikasjon, særlig ved planlegging, gjennomføring og ledelse av scenetekniske produksjoner (bygger på digitale verktøy) 

  • har kunnskap om hva som kjennetegner god møte-, diskusjons- og presentasjonsteknikk 

  • har kunnskap om intervju- og forhandlingsteknikk 

  • kan oppdatere egen sceneteknisk kompetanse 

Ferdigheter

Studenten: 

  • har en tydelig kommunikasjonsform, og forståelse for ulike måter å formidle og ta imot budskap 

  • kan beskrive, presentere, reflektere, kommentere og argumentere på en hensiktsmessig måte i ulike sammenhenger, både skriftlig og muntlig 

  • kan bruke relevante, fortrinnsvis digitale kommunikasjonsverktøy og medier i kommunikasjonsprosessen 

  • kan lede og delta aktivt i møter, forhandlinger og debatter, holde foredrag og presentasjoner, samt instruere, blant annet ved å anvende digitale hjelpemidler 

  • kan kommunisere skriftlig og muntlig, både med norsk og på engelsk fagterminologi, på en hensiktsmessig måte både i yrkessammenheng og i offentligheten 

  • kan veilede og motivere andre 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • kan kommunisere med andre om bransjerelevante tema  

  • har god forståelse av sammenhengen mellom samarbeid, godt arbeidsmiljø og en god produksjon og kan samarbeide tverrfaglig 

  • har en bevisst holdning til hvordan kommunikasjon fungerer 

  • Har evne til å lytte for å skape et felles grunnlag for videre handling. 

Emnets tema

Kommunikasjon 

a) Kommunikasjonsteori 

b) Praktiske skriv, - blant annet rapport, notat, møtereferat, innstilling 

c) Fagrettede og argumenterende tekster 

d) Digitale verktøy 

Forhandlings- og intervjuteknikk 

e) Motivasjons- og veiledningsteknikker  

f) Presentasjons- og møteteknikk 

Stressmestring 

g) Kommunikasjon under tidspress  

h) Prioritering av arbeidsoppgaver under tidspress 

Krisekommunikasjon 

i) Kommunikasjon i krisesituasjoner 

j) Improvisasjon og nødløsninger 

Arbeidskrav

Arbeidskravene i emnet er å ha levert prosjektoppgaven for prosjektperioden (prosjektoppgave 2) og ett refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven. Arbeidskravene er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

For å få prosjektoppgaven og refleksjonsnotatet godkjent må disse arbeidskravene være levert til avtalt frist og oppfylle formelle krav til innhold. 

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
80 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
15 Time(r)
Vurdering

For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:

  • Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav.
  • Studenten har minst 75 % oppmøte på obligatoriske samlinger som emnets innhold inngår i.

 Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er innholdet i arbeidskravene. Vurderingen viser om læringsutbyttet for emnet er oppnådd.