10HH95D Målretta miljøarbeid - brukermedvirkning og relasjonskompetanse
10HH95D Målretta miljøarbeid - brukermedvirkning og relasjonskompetanse
- Emnebeskrivelse- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2024 Høst
 
- Psykisk helsearbeid og rusarbeid
Løringsutbytte for emne 4:
- 
Ha kunnskap om lover, forskrifter og aktuelle rundskriv som regulerer lover om psykisk helsevern/rusomsorgen. 
- 
Ha kunnskap om kommunenes og statens ansvarsområder og kjenner til LEON-prinsippet 
- 
(lavest, effektive omsorgsnivå) 
- 
Ha kunnskap om organiseringen av hjemmebaserte tjenester, lavterskeltjeneste, felt-tjeneste og institusjonsbaserte tjenester samt 1. og 2. linjetjeneste funksjoner i forhold til psykisk helsevern/rusomsorg. 
- 
evne til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere, pårørende og aktuelle organisasjoner 
- 
ha evne til kritisk og etisk refleksjon i arbeid med mennesker med psykisk helse/rus-problematikk. 
- 
Ha evne til å ta initiativ til å faglig ledelse og veiledning av kollegaer 
- 
evne til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere, pårørende og aktuelle organisasjoner 
- 
ha evne til kritisk og etisk refleksjon i arbeid med mennesker med psykisk helse/rus-problematikk. 
- 
Ha evne til å ta initiativ til å faglig ledelse og veiledning av kollegaer 
Delemne 1. Relasjonskompetanse og brukermedvirkning
- 
Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser. 
- 
Relasjonskompetanse/empati. 
- 
Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon. 
- 
Etiske sider ved samhandling. 
- 
Konfliktforebygging, konflikthåndtering. 
Delemne 2. Behandling og oppfølging
- 
Prinsipper, mål og metoder for kartlegging. 
- 
Forebyggende programmer og tiltaksmodeller. 
- 
Behandlingsmodeller. 
- 
Habilitering og rehabilitering. 
- 
Individuell plan 
- 
Motiverende intervju/endringsfokusert rådgivning. 
- 
Legemiddelassistert rehabilitering. 
- 
Oppsøkende virksomhet/utekontaktarbeid. 
- 
Nettverksarbeid. 
 
Delemne 3: Miljøarbeid og aktiv omsorg
- 
Fritidstiltak, fritidsassistanse. 
- 
Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig. 
- 
Aktivitet og trening. 
- 
Læringsbaserte tiltak. 
- 
Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter. 
- 
Daglige gjøremål /aktiviteter (ADL). 
- 
Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper. 
 
Delemne 4: Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- 
Yrkesrolle, identitet. 
- 
Relasjonskompetanse, gruppeprosesser og arbeidskultur. 
- 
Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring. 
 
Delemne 5: Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- 
Aktører i behandlingsforløpet. 
- 
Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/samhandlingsmodeller. 
- 
Organisasjon og ledelse. 
- 
E-helse. 
- 
Lærerstyrt undervisning og forelesninger 
- 
Selvstudium og individuelle oppgaver 
- 
Relevant informasjonsinnhenting 
- 
Organisert arbeid i grupper 
- 
Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper 
- 
Presentasjoner 
- 
Individuelt refleksjonsnotat 
- 
Gruppe loggskjema 
- 
Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag 
- 
Praksis med veiledning 
Individuell oppgave:
Tema: Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene, behandling og oppfølging.
a) Utarbeid individuelt en skisse til et undervisningsopplegg om nevnte tema innen rus/psykiatri.
b) Bruk skissene videre i forberedelsene til undervisningsopplegget.
c) Studenten realiserer undervisningsopplegget ved å undervise medstudenter (ca. 10 min.).
d) Gi tilbakemelding på medstudenters undervisning.
Rammer: Oppgave som besvares som individuell oppgave, i tillegg til muntlig fremlegg, (undervisning).
Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider).
Studentene får skriftlig tilbakemelding av lærer.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-4. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Gruppeoppgave:
Tema: Relasjonskompetanse og brukermedvirkning, yrkesutøvelse og arbeidsverktøy, miljøarbeid og aktiv omsorg innen psykisk helsearbeid/rusarbeid.
Velg en pasientsituasjon ut fra temaet og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til å møte brukeren og deres pårørendes og kollegaers utfordringer og behov, og gi nødvendig veiledning.
Rammer: Filmoppgave hvor sluttresultatet blir en gruppebesvarelse med obligatorisk muntlig fremlegg av gruppa, i tillegg til fremlegg av DVD hvor alle gruppemedlemmene har deltatt aktivt i fremvisning av kommunikasjon og samhandling i en valgt situasjon. Ved fravær kan lærer pålegge studenten å skrive et pedagogisk refleksjonsnotat.
Omfang: maks. 1500 ord (ca. 5 sider) – og i tillegg DVD som viser relasjonskompetanse og brukermedvirkning, yrkesutøvelse og arbeidsverktøy, miljøarbeid og Aktiv omsorg i praksis.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-5. under punkt 4.4.2. Skriftlig gradert karakter på alle studiekrav i emnet, etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem, med karakterskalaen A, B, C, D, E, F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for å bestå.
Skriftlig og muntlig tilbakemelding på filmoppgaven og gjennomføringen av gruppeoppgaven fra lærer.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Skriftlig individuelt notat. Omfang: maks. 3 sider.
| Lærerstyrt aktivitet/ undervisning | Veiledning | Selvstudium | praksis | SUM timer | 
| 70 | 20 | 80 | 
 | 170 | 
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
| Lærerstyrt undervisning | 70 Time(r) | 
| Veiledning | 20 Time(r) | 
| Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 80 Time(r) | 
Studenten får skriftlig tilbakemelding på studiekravene ut fra kriterier for vurdering av studiekrav ca. 2 uker etter innlevering. Studenter som ikke overholder innleveringsfristen, har ikke krav på tilbakemelding. Tidspunkt for innlevering av studiekravene vises i semesterets aktivitetsplan som utleveres ved semesterstart. En tilbakemelding skal stimulere til utvikling og læring og være en rettesnor for hva studenten kan gjøre videre for å bli bedre. Tilbakemeldingen skal identifisere potensielle forbedringer og få studenten til å se hva hun/han kan gjøre bedre. Konstruktiv kritikk gir rom for ettertanke og oppmuntring til forbedring av eget arbeid.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering. Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet.