10HH95B Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid

10HH95B Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Vår
    • Emneansvarlig
      Katja Klingenberg
Brukt i andre studieprogram
  • Psykisk helsearbeid og rusarbeid
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emne 2:

Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god psykisk helse og forebygger rusmiddelproblematikk i ulike livsfaser i et folkehelseperspektiv
• har innsikt i sykdomsforebyggende og helsefremmende folkehelsetiltak innen psykiske helsearbeid og rusarbeid, samt lover og regelverk som regulerer fagfeltet
• har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan det helsefremmende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid er organisert på kommunalt og statlig nivå
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
• forstår betydningen av det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid i et folkehelseperspektiv

Ferdigheter

Studenten:
• har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god psykisk helse og forebygger rusmiddelproblematikk i ulike livsfaser i et folkehelseperspektiv
• har innsikt i sykdomsforebyggende og helsefremmende folkehelsetiltak innen psykiske helsearbeid og rusarbeid, samt lover og regelverk som regulerer fagfeltet
• har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan det helsefremmende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid er organisert på kommunalt og statlig nivå
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
• forstår betydningen av det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid i et folkehelseperspektiv

Generell kompetanse

Studenten:
• har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god psykisk helse og forebygger rusmiddelproblematikk i ulike livsfaser i et folkehelseperspektiv
• har innsikt i sykdomsforebyggende og helsefremmende folkehelsetiltak innen psykiske helsearbeid og rusarbeid, samt lover og regelverk som regulerer fagfeltet
• har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan det helsefremmende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid er organisert på kommunalt og statlig nivå
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
• forstår betydningen av det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid i et folkehelseperspektiv

Emnets tema
  • Hverdagsrehabilitering: Fysisk og psykisk helse, livsstil og egenomsorg 

  • Sosialt nettverk, lærings‐ og oppvekstmiljø 

  • Fysisk aktivitet og ernæring 

  • Forebyggende arbeid/ tidlig intervensjon 

  • Arbeid med barn og unge 

  • Barn som pårørende 

  • Beskyttelsesfaktorer/risikofaktorer 

  • Resiliens 

  • Brukermedvirkning, Empowerment, mestring 

  • Recovery 

Arbeidskrav

1) Individuell oppgave

Skriftlig individuell oppgave på 2500 ord (+/- 10 %).  Muntlig framlegg for klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må skriftlig oppgave og muntlig framføring vurderes til karakter bestått.

2) Refleksjonsnotat

Skriftlig individuelt notat til den individuelle oppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.

AktivitetVarighet
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning
134 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
133 Time(r)
Vurdering

For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.

Grunnlaget for karakteren i emnet er den skriftlige oppgaven med muntlig framlegg. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.

Godkjent av
katja klingenberg