10HH95B Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
10HH95B Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2025 Vår
- EmneansvarligKatja Klingenberg
- Psykisk helsearbeid og rusarbeid
Læringsutbytte for emne 2:
Studenten:
• har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god psykisk helse og forebygger rusmiddelproblematikk i ulike livsfaser i et folkehelseperspektiv
• har innsikt i sykdomsforebyggende og helsefremmende folkehelsetiltak innen psykiske helsearbeid og rusarbeid, samt lover og regelverk som regulerer fagfeltet
• har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan det helsefremmende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid er organisert på kommunalt og statlig nivå
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
• forstår betydningen av det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid i et folkehelseperspektiv
Studenten:
• har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god psykisk helse og forebygger rusmiddelproblematikk i ulike livsfaser i et folkehelseperspektiv
• har innsikt i sykdomsforebyggende og helsefremmende folkehelsetiltak innen psykiske helsearbeid og rusarbeid, samt lover og regelverk som regulerer fagfeltet
• har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan det helsefremmende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid er organisert på kommunalt og statlig nivå
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
• forstår betydningen av det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid i et folkehelseperspektiv
Studenten:
• har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god psykisk helse og forebygger rusmiddelproblematikk i ulike livsfaser i et folkehelseperspektiv
• har innsikt i sykdomsforebyggende og helsefremmende folkehelsetiltak innen psykiske helsearbeid og rusarbeid, samt lover og regelverk som regulerer fagfeltet
• har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan det helsefremmende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid er organisert på kommunalt og statlig nivå
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
• forstår betydningen av det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid i et folkehelseperspektiv
-
Hverdagsrehabilitering: Fysisk og psykisk helse, livsstil og egenomsorg
-
Sosialt nettverk, lærings‐ og oppvekstmiljø
-
Fysisk aktivitet og ernæring
-
Forebyggende arbeid/ tidlig intervensjon
-
Arbeid med barn og unge
-
Barn som pårørende
-
Beskyttelsesfaktorer/risikofaktorer
-
Resiliens
-
Brukermedvirkning, Empowerment, mestring
-
Recovery
1) Individuell oppgave
Skriftlig individuell oppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig framlegg for klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må skriftlig oppgave og muntlig framføring vurderes til karakter bestått.
2) Refleksjonsnotat
Skriftlig individuelt notat til den individuelle oppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning | 134 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 133 Time(r) |
For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.
Grunnlaget for karakteren i emnet er den skriftlige oppgaven med muntlig framlegg. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.