10HH54D Organisering, system og ledelse
10HH54D Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- StudiestedOslo
- Studiepoeng8
- Start2026 Høst
- Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
Studenten
- har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar i arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser
- har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
- har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med funksjonsnedsettelser
- forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning og bærekraft i samfunnet
Studenten
- kan veilede brukere og pårørende i individuelt målrettet miljøarbeid
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
- kan kartlegge observasjoner og bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Studenten
- kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- har forståelse for viktigheten av veiledning i temaet seksualitet for mennesker med funksjonsnedsettelser
4a Aktører i pasientforløpet
- Familieomsorg
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Lovregulerte og tilrettelagte boliger
- Andre aktuelle tjenester
- Frivillig arbeid
4b Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- LEON – lavest effektivt omsorgsnivå
- Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
- Pårørendesamarbeid
4c Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Profesjonalitet
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Internkontroll og dokumentasjon
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
4d Kommunikasjon og veiledning
- Relasjonskompetanse
- Konflikthåndtering og veilederkompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper
- Etisk refleksjon
- Seksualitet og fare for utnyttelse
- Aktivitet og deltagelse
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, praktiske ferdighetstrening, podcast, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
1. Individuell oppgave
Tema: Organisering system og ledelse – knyttet til egen yrkesutøvelse. Skriftlig individuell oppgave på 2000 ord (+/- 10 %). Individuell muntlig framføring for klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må oppgaven og framføringen vurderes til karakter bestått.
2. Gruppesimulering
Tema: Teamarbeid. Gruppearbeid med simulering. Bestått med gjennomføring.
3. Refleksjonsnotat
Skriftlig individuelt notat til begge arbeidskravene med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: 600 ord (+/- 10 %). Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.