10HH54D Organisering, system og ledelse

10HH54D Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar i arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
  • har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med funksjonsnedsettelser
  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning og bærekraft i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede brukere og pårørende i individuelt målrettet miljøarbeid
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
  • kan kartlegge observasjoner og bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
  • kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • har forståelse for viktigheten av veiledning i temaet seksualitet for mennesker med funksjonsnedsettelser
Emnets tema

4a Aktører i pasientforløpet

  • Familieomsorg
  • Kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Lovregulerte og tilrettelagte boliger
  • Andre aktuelle tjenester
  • Frivillig arbeid

4b Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • LEON – lavest effektivt omsorgsnivå
  • Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
  • Pårørendesamarbeid

4c Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Profesjonalitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Internkontroll og dokumentasjon
  • Velferdsteknologi
  • Saksbehandling

4d Kommunikasjon og veiledning

  • Relasjonskompetanse
  • Konflikthåndtering og veilederkompetanse
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper
  • Etisk refleksjon
  • Seksualitet og fare for utnyttelse
  • Aktivitet og deltagelse
Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, praktiske ferdighetstrening, podcast, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Arbeidskrav

1. Individuell oppgave

Tema: Organisering system og ledelse – knyttet til egen yrkesutøvelse. Skriftlig individuell oppgave på 2000 ord (+/- 10 %).  Individuell muntlig framføring for klassen.  For at arbeidskravet skal være godkjent, må oppgaven og framføringen vurderes til karakter bestått.

2. Gruppesimulering

Tema: Teamarbeid. Gruppearbeid med simulering. Bestått med gjennomføring.

3. Refleksjonsnotat

Skriftlig individuelt notat til begge arbeidskravene med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: 600 ord (+/- 10 %). Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent. 

Vurdering

For å få karakter i emnet må arbeidskrav være godkjent og kravene til oppmøte på fysiske samlinger være oppfylt.