10HH54B Utviklingshemming

10HH54B Utviklingshemming

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
  • har innsikt i aktuelt lovverk, økonomiske støtteordninger og etiske og juridiske rammer
  • har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
  • forstår betydningen av personsentrert omsorg og brukers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
  • har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med brukere og deres pårørende/familie
  • kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Ferdigheter
  • kan anvende faglige kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser for å identifisere ressurser og behov hos bruker
  • kan anvende faglig kunnskap i møte med brukeres atferd knyttet til ulike funksjonsnedsettelser
  • kan kartlegge og identifisere brukerens fysiske og kognitive behov og iverksette tiltak knyttet til mestring, verdighet og deltagelse
  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
  • kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta brukers opplevelse av empowerment i dagliglivet
  • har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
Emnets tema

2a Kognitive Funksjonsnedsettelse

  • Kognitive funksjonsnedsettelser
  • Grader av utviklingshemming
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Demens og utviklingshemming
  • Synet på mennesker med funksjonsnedsettelse i et historisk, kultureltog fremtidsrettet perspektiv

2 b Fysisk funksjonsnedsettelseer

  • Fysiske funksjonsnedsettelser og tilleggsvansker
  • Fysisk aktivitet og behandling
  • Sensoriske dysfunksjoner
  • Tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
  • Forebygging
  • Legemiddelhåndtering

2c. Lovgivning

  • Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
  • Rettsikkerhet ved bruk av makt og tvang, Kapittel 9
  • Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
  • Dokumentasjonsplikt
  • Støttekontakt / brukerstyrt personlig assistent
  • Etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi

2d. Atferd

  • Forstå atferd
  • Utfordrende atferd
  • Hvordan forstå og møte atferd
  • Utfordrende atferd som kommunikasjon
  • Atferd knyttet opp mot ulike diagnoser

2e. Kommunikasjon

  • Kommunikasjon tilpasset den enkelte
  • Kommunikasjonsformer
  • Tilnærmingsmåter
  • ASK

2f. Mestring, verdighet og deltagelse

  • Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
  • Empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
  • Personorientert omsorg
  • Innovasjon i omsorg
  • Velferdsteknologi
  • Verdighet, livsglede og kreativitet
  • Etikk
  • Livskvalitet
  • Utviklingshemming og seksualitet
Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, praktiske ferdighetstrening, podcast, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Arbeidskrav

1. Individuell oppgave

Tema: Funksjonsnedsettelse og mestring. Individuell skriftlig oppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig fremføring for klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må oppgaven og framføringen vurderes til karakter bestått.

2. Gruppeoppgave

Tema: Utfordrende adferd. Skriftlig gruppeoppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig framføring av gruppa. Individuell vurdering. For at arbeidskravet skal være godkjent, må oppgaven og framføringen vurderes til karakter bestått.

3. Refleksjonsnotat

Individuelt skriftlig refleksjonsnotat over studentens læringsutbytte knyttet til gruppeoppgaven på 400 ord (+/- 10 %). Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.

4. Simulering

Gruppearbeid med simulering. Godkjent ved gjennomføring.

5. Fagsamtale

Individuell samtale med utgangspunkt i arbeidskravene.  For at arbeidskravet skal være godkjent, må fagsamtalen vurderes til karakter bestått.

Vurdering

For å få karakter i emnet må arbeidskrav være godkjent og kravene til oppmøte på fysiske samlinger være oppfylt.

Grunnlaget for karakteren i emnet er skriftlig individuell oppgave og gruppeoppgave med framføringer og fagsamtalen, jf. arbeidskrav 1, 2 og 5. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.